Képregény

Bán Mór-Fazekas Attila: A hajnalcsillag fénye

  • Baski Sándor
  • 2013. május 4.

Könyv

Azon aligha érdemes lamentálni, hogy miért nem készülnek mifelénk nagyszabású történelmi kalandfilmek - netán kosztümös sorozatok, hiszen kifejezetten költséges műfajról van szó. A történelmi lektűrök és képregények hiányát ellenben pénzszűkével biztos nem lehet indokolni.

A korábban sci-fi és fantasyműveket publikáló Bán Mór jó érzékkel fedezte fel a piaci rést, és indította útjára még 2009-ben a Hunyadi János életét feldolgozó regényciklusát. A sikeren felbuzdulva a szerző saját maga dolgozta át az első kötetet képregényes szkriptté, rajzolónak pedig nem kisebb nevet kért fel, mint Fazekas Attilát, aki négy évtizedes pályafutása alatt jó párszor nyúlt történelmi témához - az általa készített 368 képregényből egész pontosan 70 sorolható ebbe a kategóriába.

Nem meglepő tehát, hogy vizualitását illetően az elkészült mű szinte hibátlan; Fazekas dinamikus beállításokban, a rá jellemző részletgazdagsággal meséli el az ifjú Hunyadi kalandjait. Az eredetileg a Fülesben, folytatásokban bemutatott képregényt ráadásul francia album formátumban és színesben jelentette meg a Gold Book kiadó. Elviekben a történet sem okozhatna csalódást, a fordulatos, pergő cselekmény bővelkedik erőszakban, melodrámában és erotikában, ahogy az egy kalandképregénytől el is várható. A rendelkezésre álló 60 oldal ugyanakkor mintha kevésnek bizonyulna: Bán igyekezett a regény minden fordulatát belesűríteni, a nagy rohanásban viszont épp a történelmi háttér sikkad el.

Gold Book, 2012, 71 oldal, 2999 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.