Minek az embere? (Rainer Werner Fassbinder: Írások, beszélgetések)

  • B. E.
  • 1996. május 30.

Könyv

B. E.

Aki csak egy fotót is látott Fassbinderről, kivált kései képet, amelyen talpig bőrben, a nadrágkorc fölé buggyantott sörhassal, széthízott arccal néz bele a lencsébe, de akár fiatalkorit is, amelyen a hatvanas évek ordítón rossz ízlésű ruhadarabjait viseli, nemigen gondolhatta, hogy hót entellektüel a pasi. Na jó, írt egy szekérderék darabot meg forgatókönyvet, óriás volt a filmcsinálásban, de nem a szavak embere. Most meg itt ez a vastag könyv, interjúk és írások, szó, szó, szó.

A kötet szerkezete az időrendet követi, a beszélgetések és szövegek kirajzolják Fassbinder teljes életét és pályáját. Egy elképesztően rövid életet - élt 37 évet - és egy elképesztően rövid pályát - dolgozott tizenkettőt. Mi fért ebbe bele? Miközben sipákolunk korai halálán, szárazon azt kell felelnünk erre, hogy minden. Munkaalkoholista volt, eszementen élt, eszementen melózott. Most tudtam csak meg, hogy igazából mennyit:

1969: 3 színdarab, 2 átdolgozás, 4 rendezés, 4 film

1970: 1 átdolgozás, 6 film, 2 hangjáték, 1 tévéfelvétel

1971: 3 színdarab, 3 rendezés, 1 film, 1 hangjáték

1972: 1 színházi rendezés, 2 film, 1 ötrészes tévésorozat, 1 hangjáték, 1 tévéfelvétel...

...és így tovább, megállás nélkül, egészen 1982-ig. A filmográfia 44 tételt ismertet, a példaszerű apparátusban ezenkívül rövid életrajz, tematikus bibliográfia, forrásjegyzék és mutatók találhatók. A szerkesztő Zalán Vince figyelmessége a magyar olvasó szükségleteihez igazodó lábjegyzetanyag, amely a kötetben szereplő nevekhez, címekhez, történelmi-politikai utalásokhoz fűz magyarázatot.

Az interjúk és beszélgetések - nem csak a hagyományos értelemben vett sajtóinterjúk vannak köztük, hanem olyanok is, melyekben Fassbinder társalog munkatársaival, egy másik rendezővel vagy az anyjával - nem egyformán érdekesek, színvonaluk egyenetlen, de, gondolom, ebben nincs semmi meglepő, ez egy ilyen műfaj. A Fassbinder-írások is többfélék, van köztük filmterv, pályatársról szóló kritika és nyilatkozat, például egy mondat arról, miért nem veszi át a Németország ősszel című filmért neki ítélt szövetségi filmdíjat.

A képek embere, nem is kérdés. De amikor elolvastam egyik kedves rendezőjéről, a dán-amerikai Douglas Sirkről írt kritikáját, belesápadtam az irigységbe. Így kell, így kéne filmről írni. A szövegnek nincsenek úgynevezett nyelvszépségei, szinte az élőbeszéd közvetlenségével szól, és egyszerre van meg benne a fölényes hozzáértés, szakmai tudás és a személyes élmény átütő ereje.

Rainer Werner Fassbinder: Írások, beszélgetések (szerk.: Zalán Vince, ford.: Györffy Miklós, Orosz Magdolna). Osiris Könyvtár/Film. Osiris Kiadó, 339 oldal, illusztrált

Figyelmébe ajánljuk

Münster egén

Több mint húsz év telt el azóta, hogy az HBO bemutatta Tom Hanks és Steven Spielberg háborús sorozatát, az elég szerencsétlen magyar fordításban Az elit alakulatként futó Band of Brotherst.

Aki soha nem járt Tulsában

  • - turcsányi -

Mathew Brady a fotográfia történetének kétségkívül kimagasló alakja, az első fotoriporter, az első PR-szakember, az első bármi.

Elsüllyedt Budapest

„Szép Ernő előbb népszerű költő volt, azután divatos színpadi szerző lett, regényei irodalmi szenzációknak számítottak, azután egy időre szinte teljesen megfeledkeztünk róla” – írta Hegedűs Géza 1976-ban, A magyar irodalom arcképcsarnoka című portrékötetében. 

Búcsú a gonosztól

A német író, Otfried Preuβler (1923–2013) művei közül itthon leginkább a Torzonborzról, a rablóról (eredeti nevén Hotzenplotz) szóló történeteket ismerjük.

Kedvezmény

Az idén 125 éves Közlekedési Múzeumot bombatalálat érte a 2. világháborúban, az épület és a gyűjtemény nagy része elpusztult. Csak 1965-ben nyílt meg újra, majd ötven éven át működött, a hiányosságai ellenére is hatalmas érdeklődés mellett. A Liget-projekt azonban a Közlekedési Múzeumot sem kímélte, 2015-ben bezárták, 2017-ben lebontották.

Isten nevében

Egy gyermek ára: három miatyánk, két üdvözlégy – pimf összeg, mindenkinek megéri, vevőnek, eladónak, az üzlet hivatalos tanújának (ezúttal a Jóisten az, lakcím, anyja neve, három példányban), de legfőként a Fidesznek. Most még pénzbe se kerül: alsónadrágokban fizetik ki a papságot. Választások jönnek, tartják a markukat, lökni kell nekik valamit, hogy misézés közben rendesen korteskedjenek, Isten akarata szerint.

Távolságtartás

A három még logikus és észszerű. Sőt, a három elvárható (a Tisza Párt és az MKKP potenciális szavazói szemszögéből mindenképpen), s aligha sérelmezhető (a rivális pártok híveinek perspektívájából) – ennyi kerületi polgármesterjelölt kell ugyanis a fővárosi listaállításhoz. És már miért ne állítana listát, miért is ne akarna bejutni a Fővárosi Közgyűlésbe Magyar Péter pártja és az MKKP? Hisz’ nem csak a szűk pártérdek, hanem demokratikus közéletünk, illetőleg közéletünk demokratikusságának imperatívusza is azt követeli, hogy ha egy párt van, létezik és kitapintható közösségi igény is van rá, az méresse meg magát a nemes versenyben, és a verseny legyen nemes!

Mint parton a hal

  • Földényi F. László

Pontosan húsz évvel ezelőtt egy német napilap többeket megkérdezett, mit várunk mi, magyarok a küszöbön álló EU-csatlakozástól. Én akkor habozás nélkül ezt válaszoltam: Komp-ország hajója végre kiköt – Nyugaton. Vagyis: Európában. A Fidesz épp ellenzékben volt. De már jóval korábban kiadta a velejéig antidemokratikus jelszót: „a haza nem lehet ellenzékben”, s előre tudni lehetett, merre kormányozzák majd a hajót, ha újra hatalomra jutnak.

„Mi nem tartozunk bele a nemzetbe?”

A Nemzeti Összetartozás Hídja egyelőre nem annyira a nemzet összetartozását, sokkal inkább azokat az emberi és eljárásjogi anomáliákat testesíti meg, amelyekkel ma Magyarországon egyre könnyebb bármilyen, NER-nek kedves beruházást végigvinni.

Dermedt figyelem

Az elbitangolt ellenzéki szavazók jó részét néhány hónap alatt becsatornázta Magyar Péter és a Tisza Párt. De mire jutnak így az elhagyott pártok?