Könyv

Sehová sem illenek

Gerőcs Péter: Árvaképek

  • Svébis Bence
  • 2019. június 30.

Könyv

Úgy indul ez az egész, hogy az orrunk alá van dörgölve: úgyis elfelejted!

A regény nyitányát („Tamást, ahogy a regények kezdőmondatát, idővel mégiscsak elfelejtették.”) Bazsányi Sándor már jócskán szétkapta az ÉS-ben (Minden regény így kezdődik, 2018/46.), de talán nem is az a fontos, hogy felejtünk-e vagy sem, hanem hogy érdemes-e emlékezni.

Két elbeszéléskötet, egy publicisztikagyűjtemény és három regény után végre azt éreztem: a főszereplő, Szemere Tamás vérbeli Gerőcs-alak. Van, lett ilyen, és ez nagyon jó. Kialakult egy konzisztens szerzői világ, melynek középpontjában valamilyen személyiségzavarral küzdő szereplő áll. Ha így nézzük, akár egyfajta trilógiának is tekinthetjük az eddigi három regényt: A betegség házában egy mizantróp elbeszélő szemszögéből követhetjük az eseményeket, a Győztesek köztársaságában számtalan hang idéz fel egy cezaromániás színházcsinálót, jelen mű pedig E/3-ban mesél egy kényszeres fotográfusról. Mondom, ha így, a főszereplők felől nézzük. Ha azonban az Árvaképek szerkezetét vizsgálom, az közelebb áll Gerőcs legutóbbi könyve, az Ítélet legyen! világához.

A történet maga ugyanis nagyjából a könyv egynegyedét teszi ki, a valódi mozgalmasság nem az eseményekben, hanem a párbeszédekben van. Gerőcs azért teremt és mozgat karaktereket, hogy interakcióba hozza és különféle vitákba keverje őket. Megkapja itt a magáét az irodalom, a színház, a gasztronómia, a párkapcsolat, a család, nagyobbrészt természetesen a fotográfia, de még a temetési szertartás is. Mindezzel nem is volna gond, ha nem regényt olvasnánk. Az Árvaképek azonban jócskán becsapja az olvasót, hisz’ nagyrészt nem regény, hanem publicisztika. Akárcsak az Ítélet legyen!: vélemények, elemzések, röpke gondolatmenetek egymásutánja.

Ráadásul a Gerőcs-figurák közül Tamástól kerülünk a legtávolabb, s így nehéz átélni a tragédiáját. Már maga az elbeszélői hang is erősen távolságtartó, ám erre rákerül még egy réteg: Szemere Tamás kívülálló, elemző viselkedése. Mindent értelmezni próbál mind saját, mind mások viselkedésében, miközben úgy sodorják magukkal az események, mint monszun a közlekedési táblát. Pedig lehetne érte izgulni, sajnálni, sőt, akár megvetni őt, csak nincs rá igazán érzelmi alkalom. Döntései, vergődései, lelki nyomora annyira agyon van magyarázva, hogy már nem érezzük, csak értjük. Azt hiszem, Gerőcs ezúttal túltolta az egyik legfontosabb szerzői jegyét: mindenre rákérdez és mindent megkérdőjelez.

Vagy az is lehet, hogy nem ebbe a történetbe kellett volna beágyazni ezeket az eszmefuttatásokat. Szemere Tamás története és beszélgetései nem állnak össze: a bátran behozott misztikum, a boszorkányszombat és az átok nem kompatibilis a fényképezőgép mechanikájáról szóló fejtegetéssel, ahogy az időről és az időtlenségről folytatott hosszú és vissza-visszatérő vitákkal sem. Olyan ez a rengeteg gondolatfolyam, mint Szemere Tamás „árvaképek” feliratú dobozában a fotók: valójában sehová sem illenek, hát jobb híján itt talált nekik helyet.

Kalligram, 2018, 280 oldal, 3500 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Miénk itt a vér

  • - turcsányi -

A papa mozija ez. Nem pont a formula hagyományos értelmében, sokkal inkább szó szerint. A hatvanas évek közepén az olasz anyakönyvi hivatal kigyűjtötte a Sergio keresztnevű polgárokat, s mindegyiket hatóságilag kötelezték arra, hogy spagettiwesterneket készítsenek.

Megszemélyesített dokumentumok  

„Boldog magyar jövőt!” – olvassuk a feliratot Chilf Mária kollázsán, ahol egy felvonuláson Lenin, Rákosi és Sztálin fényképét viszik a munkások és az úttörők, nyomukban a ledöntött Sztálin-szobor feje gurul egy tankkal a háttérben.

Építő játék

  • Kiss Annamária

Horváth Csaba rendező-koreográfusnak, a Forte Társulat művészeti vezetőjének színházában legalább annyira fontos a mozgás, mint a szöveg, nem csoda, hogy ezen az estén, a mozgásszínházas tempóhoz kevéssé szokott kőszínházas társulati tagoknak melegük van.

„Megeszi a kígyót”

Alighanem a magyar kultúrára korábban is jellemző, az utóbbi időben pedig mintha még erőteljesebben megjelenő befelé fordulás miatt lehet, hogy egy olyan jelentős életmű, amilyen Ladik Kataliné, egyszerűen nem találja meg benne a helyét – holott minden adott lenne hozzá.

Halk, mély morgás

Szentesen két bulltípusú kutya kijutott az utcára, halálra mart egy férfit és örök életére megnyomorított egy nőt. Az ügyészség letöltendő börtönbüntetést kért a gazdára, akinek fogalma sem volt arról, mire képesek a házőrzői, és milyen nevelésre lett volna szükségük.

 

Hídpénz

„Az önkormányzat egy olyan fejlesztést kíván megvalósítani, hogy a Szárhegyet és a Vár­hegyet összekötnénk egy függőhíddal."

Az arany csillogása

Emlékszik még bárki is arra, hogy mikor volt az a „vizes” világbajnokság Budapesten, amikor a toronyugráshoz a Dunába húztak fel egy ménkű nagy tornyot, hogy az majd milyen jól fog mutatni a világmindenség összes televíziós készülékén?

Csak a szégyen

Egy héttel ezelőtt az ENSZ Közgyűlése elfogadta azt a határozatot, amely július 11-ét a srebrenicai népirtás emléknapjává nyilvánítja.

Feltétlenül, de nem mindenképpen

A németek sohasem fogják megbocsátani a zsidóknak Auschwitzot – hangzik egy ismert, vitatott eredetű bon mot. Mint sok más általánosításban, ebben is lehetett igazság, amíg maguk a tettesek és a nácikkal együttműködők értelmezték úgy bűneiket, hogy a végén valahogy mégis a zsidók legyenek a hibásak. Gyermekeik és unokáik azonban már elfojtás vagy kivetítés nélkül tekinthettek a népirtásra, és vonhatták kérdőre felmenőiket.

Szerelem és politika

„Ötvenegy éves korában tragikus hirtelenséggel elhunyt Tánczos Gábor, az Országos Pedagógiai Intézet munkatársa, a Győrffy kollégium volt tagja, ismert publicista. A pedagógián kívül behatóan foglalkozott a NÉKOSZ történetével és a romániai magyar kultúrával.”

 

Előrehozott 2026

Olyan intenzitással történnek az események a magyar belpolitikában, hogy immár felvethető: Orbán rendszerét akár a 2026-os választások előtt is le lehet váltani. Ideje hát gondolkodni ilyen forgatókönyveken is.