Rudas fürdő

A történet folytatódik

Lokál

A Rudas épületegyüttese már régóta zárvány a terjeszkedő nagyvárosi rengetegben: elvarázsolt sziget, megkötözve is növekvő organikus képződmény. Ilyen helyzetben mire elég a felújítás?

A Rudas, a főváros legrégebbi saját tulajdonú közüzeme mindig is kistestvér volt a Gellért és a Rác fürdő mellett, pedig az egyik legértékesebb török kori emlékünket rejti. Fejlődését rendre megakasztották a menetrendszerűen érkező háborúk, a kis területre összeszorult magán- és köztulajdonú telkek zavaros viszonya és a peches földrajzi elhelyezkedéséből származó bonyodalmak. Az Erzsébet híd megépülése, amitől többek között a fürdő forgalomnövekedését várták, végleg megpecsételte az egyre inkább a közlekedési útvo­nalak fogságában fuldokló komplexum sorsát.

 

Rudas-mutyi

Evlia Cselebi török utazó a 17. században jesil direkli ilidzsaként, azaz zöld oszlopos fürdőként emlegette e csodát, amelyet szerényebb előzmények után a 16. században építtettek ki a budai pasák, akik közül a köztudatban Szokoli Musztafa maradt meg mint a Rudas atyja. Evlia Cselebi elismeréssel szól a korabeli szolgáltatásokról: „…nyolc boltív alatt nyolc hánefi medence van, tiszta fürdőszolgák vannak benne, akik szívesek és értelmesek…” A nyolcoszlopos kupolával fedett nyolcszögletű medencét és a nyolc külső boltív alatti ugyanannyi rituális fürdőt tartalmazó teret a főváros a későbbi évszázadok során is nagy becsben tartotta.

A török kiűzése után minden visszafoglalt terület, így a fürdő is a Habsburg-kincstár tulajdonába került, de a bevételhiánnyal küszködő budai városi tanács többször is kérvényezte, hogy a kamarai igazgatás alatt lévő fürdőket adják át a városnak. A lobbitevékenység már akkoriban sem lehetett ismeretlen: mivel az uralkodó a Rácz fürdőt egy császári kapitánynak ajándékozta, kárpótlá­sul a városi kiadások fedezésére 1696. december 1-jén végleg a városnak adományozták a Rudast. A fürdő szükséges funkcióit ettől fogva a környező magántulajdonú telkek megváltásával és kisajátításával igyekezett a főváros megoldani. Az akkori csatározások kísértetiesen emlékeztetnek a mai ingatlanfejlesztés húzásaira, csak akkoriban még a közhatalom állt nyerésre: a Rácz fürdőt birtokló befektető megvette a Rudas melletti telket is, mire a főváros sürgősen utca nyitását határozta el az érintett telken, ami szükségszerűen maga után vonta a telek közterületté nyilvánítását. A Rudas a 19. század elejére a főváros előkelő közönségének találkozóhelyévé vált. Az együttes eddigre már magába olvasztotta a környező telkeket és épületeket, a törökfürdő körül kádfürdő, kávéház, társalgó, vendégszobák, biliárdterem szolgálta a vendégek kényelmét. A fürdő és Pest között rendszeres hajójáratok és társaskocsi bonyolította le az úri forgalmat.

A kiegyezés utáni fellendülés hevében a közben számtalan szükséges épületrésszel bővült közfürdő fejlesztése során a „hivatal elodázhatatlan kötelességének tartotta nevezett fürdő styl szerű és alapos helyreállítására vonatkozó terveit és költségvetését elkészíteni...” A fürdő korszerűsítése egyre sürgetőbbé vált, erre külföldi gőzfürdők példáinak tanulmányozását követően 1876-ban maga Ybl Miklós készített programot, és bár a terveket végül nem ő jegyezte, a bővítés végig az ő programjának figyelembevételével alakult. Az addig közfürdőként üzemelő törökfürdőt gőzfürdővé alakították, ezért egy új népfürdő építése vált szükségessé. A kibővült komplexumra 1881. április 11-én adták ki a használatba vételi engedélyt. A kor értékszemléletére jellemző, hogy a felújítás befejezése után a tanács Klösz Györgynél 10 darab fényképet rendelt a fürdőről. 1896-ban nyílt meg a gazdag belső díszítésű uszoda. Közben lebontották a Gellért-hegy oldalában álló házsort, a fürdő területe átmenetileg kiszabadult, de az Erzsébet híd megépülésével ismét fogságba, ezúttal a közúti forgalom fogságába esett.

 

Henyék helye

A behatárolt helyzet gátat szabott a térbeli terjeszkedésnek, de felerősítette a belső értékek sűrűsödését: a Rudas falairól a kacskaringókkal tarkított építéstörténet pontosan leolvasható, és még annak számára is atmoszférája van, aki ezt a nyelvet csak dadogva beszéli. A huszadik század is hozzátette a magáét, ipari funkciókkal és ennek megfelelő szenvtelen architektúrával kanyarította le az épületsziget csücskét. A szocializmus évtizedeiben a fürdőzéshez sajátos miliő kapcsolódott, megtűrt úri élvezet lett, amelyet elsősorban mégiscsak a henye értelmiség kultivált. Ehhez társult a társadalombiztosítás által támogatott népegészségügyi funkció, mely a demokratikus társadalom fürdőlátogatóit jól elkülönülő kasztokba sorolta. Ez a hierarchia a rendszerváltás után olvadozni látszott, hiszen a tb által támogatott szolgáltatás árai rohamléptekben közelítették a normálbelépők árát – nyugdíjas néniknek többé nem volt esélyük. A fürdőket hovatovább a ráérő aktív budai nyugdíjasok, függőleges tartásban úszkáló decens idős hölgyek, illetve külföldiek látogatták, kivéve azt a pár hetet, amikor a Szigetet megszálló és a koncertek fáradalmait napközben a közeli fürdőkben kipihenő ifjúság elől menekülnek.

A Budapest Gyógyfürdői és Hévizei Zrt. (BGYH) ebben a helyzetben döntött a fürdők hosszú távú, komplex fejlesztése mellett, és az idei évtől 15 milliárd forint értékű ötéves rekonstrukciós programba kezd. Elsősorban a fiatalokat szeretnék beszoktatni a fürdőkbe, ehhez pedig élménydús programokra és környezetre van szükség. A Lukács felújítása igencsak halványra és jellegtelenre sikeredett, a patinát legfeljebb a pénz híján romos állapotukban maradt részletek őrzik, melyeket a sápadtra maszkírozott falak közül kikukucskálva szemlélhet az egyszeri fürdőző. A Rác magántőkéből és hitelből szépen és érzékenyen felújított tereiben egyelőre az adósság szelleme kószál, a közönség egyhamar nem jut be a szintén török kori falak közé (lásd korábbi cikkünket: A Tabán visszavág, Magyar Narancs, 2010. november 18.). A főváros tulajdonát képező Rudasnak viszont ezúttal szerencséje volt: elég kicsi és kompakt ahhoz, hogy ésszerű összegből ésszerű programmal lehessen megtölteni. Az egymilliárd forintos beruházás finanszírozása teljes egészében a BGYH eddigi bevételnövekedéséből történt.

A máris jól mérhető siker alapvető feltétele volt a jó építészeti program és hiteles kortárs építészeti környezet létrehozása. A tervezők, Vékony Péter (Nirmana Építésziroda) és Medveczky Kazimir belsőépítész sikerrel folytatták a történetet úgy, ahogy az elődök írni kezdték. A tervezés alapvető feladata volt a funkciók végiggondolása és értelmes elhelyezése. Az évszázadok során egymás mellé települt, különböző korokból származó épületrészek közül a törökfürdő dominanciája és érinthetetlensége nem kérdés. Építészetileg a másik hangsúlyos elem az uszodatér, amely – bár talán kevésbé ismert – Budapest egyik legszebb klasszikus uszodacsarnoka, amely egyelőre értékmegőrző felújításon esett át. Az ezeket összekötő, kiegészítő épületrészekbe kortárs igényeket kiszolgáló szau­naparadicsom, illetve új öltözők kerültek, és ezzel párhuzamosan kitisztult a komplex együttes közlekedési rendszere is.

 

Gyógyvízből húsleves

A valódi közönségattrakció nyilvánvalóan a negyvenes években épült íves lezárás az üzemépület helyén, illetve az annak átalakításával-bővítésével létrehozott új szárny. Ez a legújabb hozzáadott érték a hajdani kuplerájból, törökfürdőből, népfürdőből mixelt élvezet házában. Ide kerültek azok az új wellnessmedencék, amelyek a Rudas újfajta vonzerejét hivatottak biztosítani. Attrakcióból pedig nincs hiány, a tereket járva azonban megállapítható: csupa helyénvaló, hiteles látványelemmel operáltak a tervezők. A medencéket befogadó 21. századi barlangtér mozaikkal burkolt, amorf keresztmetszetű oszlopai, rafináltan megválasztott, véletlenül sem kék színei egyszerre idézik a Kelet tömény bujaságát és a kortárs építészet organikus szabadságát. A klasszikus értékeket előnyben részesítők sem maradnak kielégítetlenül: három Zsolnay-kerámia díszkút ontja kosfejekből a gyógyvizet. A medencetér fölött saját utcai megközelítés lehetőségével étterem kapott helyet, ahol Kovács Lázár gyógyvízből főzi a húslevest.

Az étterem belsőépítészete más kéz munkája, igyekszik követni a bővítmény többi részének hangulatát, de annál kevésbé érzékeny, inkább trendi. Egy szinttel feljebb pedig az igazi unikum, a merülőmedencével megkoronázott tetőterasz kapott helyet, ahonnan a várakozásoknak megfelelően pazar panorámát élvezhetünk. Sajnos itt található az együttes egyetlen gyenge pontja: a kupola, amely hatósági előírás nyomán került a helyére – véleményünk szerint feleslegesen. A kupola érzékeny motívum, bizonyos méret alatt könnyen nevetségessé válik, mint ez pár száz méterrel odébb, a Gellért téren a kútház fölött megtapasztalható. A szaunavilág még nincs kész, ezzel tovább fog bővülni a kínálat, amit már most is láthatóan értékelnek – elsősorban persze egyelőre a külföldi vendégek. A BGYH vezetőségének az a célja, hogy a hazai közönség minden korosztályát bevonzza a majdan üzemelő 11 budapesti fürdőbe, ehhez a fejújított Rudas építészeti minősége kiváló csáberőt jelenthet. A Lukács malacrózsaszín és sápadtsárga öltözőszekrényei helyett itt még az öltözők is vidám színekben pompáznak, a mosdókról nem is beszélve. Olyan átlagos funkciójú közlekedőterek, mint az újonnan kialakított „sóhajok hídja” – amely azért a kínálkozó látvány miatt ugyancsak nem átlagos – szellemes belsőépítészeti kiképzést nyertek, pedig csak szürke csíkok tarkítják a falakat.

A külső megjelenést meghatározza az üvegfelületeket burkoló geometrikus rács finom mintázata, amely szintén egyszerre kortárs és ősi. A „girih” a XV. században alkalmazott díszítő minta, amelyet a mai tudomány az ún. kvázikristályos geometria kategóriájába sorol, és csak 30 éve ismer. A mintázat lényege: bár egyes elemek ismétlődnek, a minta mint egész sosem ugyanaz. Ennél egzaktabbul aligha lehetne kifejezni a 21. századi ember világképét.

A cikk a Kortárs Építészeti Központ (KÉK) és a Narancs közti együttműködésben, az NKA támogatásával jött létre.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.