A szeretet vészmadara – Áder legújabb alakítása

  • narancs.hu
  • 2016. január 1.

Narancsblog

A köztársasági elnök a szeretet és paranoia összemosásával nyitotta meg 2016-ot.

„...valami marha, valami habonyi státuszban önmegvalósító észlény azt bírta kitalálni, hogy az elnök nyújtson színészi alakítást, játssza el az ájtatos manót, üssön meg szívhez szóló, kenetteljes hangot, hisz nyilvánvalóan fogyatékos gyerekekhez beszél: a népéhez” – írtuk tavaly, és ma sem mondhatunk mást. Akkor sem, ha a két beszéd között ég és föld: míg 2015. január 1-jén a „nagy mesemondó” figuráját sikerült görcsösen lejáratnia Ádernak, most teljesen más szerepben – próféta? vészmadár? légoltalmi parancsnok? – keltett döbbenetet.

Amikor felbukkant és ijesztő megvilágításban felmondta a szövegét, azok az agg komcsi pártvezetők ugrottak be, akiket emelődaruval kellett dísztribünre rakni, hogy aztán papírról felolvassanak valamit, ami vagy sikerült, vagy nem.

Csakhogy azok teljesen elhülyült, Ádernál 25-30 évvel idősebb paranoid vénemberek voltak, és produkcióik legfeljebb az „elnöki beszéd” műfajának szánalmas paródiájaként működtek.

„Mára eljutottunk oda, hogy amikor fiaink és lányaink idegen országban tanulnak vagy munkát vállalnak, nem az a legfontosabb, hogy megtalálják számításukat. Vagy amikor barátaink külföldi tájakat indulnak felkeresni, nem az a legfontosabb, hogy milyen élményekkel gazdagodnak. Egyetlen dolog fontos számunkra: hogy épségben viszontlássuk őket” – hazudta a képünkbe, majd belekezdett egy olyan eszmefuttatásba a karácsonyról, a békéről meg a szeretet erejéről, hogy azt bármelyik inkvizítor megirigyelhette volna.

false

 

Fotó: MTI/Illyés Tibor

Azt már kevésbé, ahogyan mondta mindezt. Mert ugyan a szöveg sem volt egy rigófütty, de ahogy Áder előadta, az volt csak az igazi botrány. Erőtlenül, zavartan, mimika nélkül. Mintha egy robotot állítottak volna be, ami már majdnem képes hibátlanul elmondani a beletáplált szöveget, amely ezekkel a sorokkal zárult: „Legyen 2016-os cselekedeteink vezérlő elve a megértés, a segítő szándék, a jóakarat és az alázat. És legyen a mi iránytűnk: a szeretet.”

Lehet ilyet mondani nem emberi hangon? Lám, lehet, csak éppen senki nem hiszi el. Főleg az nem, aki mondta, aki írta.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.