Az utolsó csernobili szupernagyi azt kérte, hamvait a Zónában szórják szét

  • Sepsi László
  • 2018. február 1.

Paratéka

A nyolcvanéves babuskák dacolnak az állammal, a tudománnyal, és mindent túlélnek.

A csernobili katasztrófa utóéletére vonatkozó képzeteim többnyire a popkultúrából származnak. Folyton sercegő-pittyegő Geiger-Müller-számláló. Csápos szörnyek, zombikutyák, radioaktív farkasok. Vegyvédelmi ruhák, védőmaszkok, kihalt falvak és az a sok-sok kincs, amit ezek a kihalt falvak rejthetnek. Pripjaty jellegzetes fényei, amitől valahogy a kiégett reaktor körül minden olyan fotogénnek tűnik. És persze a stalkerek, a szerencsevadászok, akik a Zónából akarnak meggazdagodni. Arra viszont nem gondoltam, hogy a Csernobil körüli harminc kilométeres zóna legszívósabb teremtményei nem rozsdás kalasnyikovokkal felszerelt zsoldosok vagy mutáns medvék, hanem

egy maroknyi nyolcvanéves nagyika, a „babuskák”, akik a kényszerkitelepítések után visszaszöktek sugárfertőzött otthonukba, és azóta is ott élnek.

false

A The Babushkas of Chernobyl című dokumentumfilm nyitójelenetében Valentyina Ivanovna pecázni indul. Egy kezében takaros kis kék vödör, a másikban egyszerű horgászbot, néha le kell ülnie útközben, mert ebben a korban már könnyen elfárad az ember. Körülötte virágzik a kert, zöldell a mező, csicseregnek a madarak, csak a felirat tudósít arról, hogy a harminc kilométeres zónában járunk. Miközben bedobja a horgot, Ivanovna elmondja a véleményét a dolgokról, például azt, hogy Kijevben már ötször meghalt volna, mert ott sokkal rosszabb a levegő a sok kocsi miatt. Minden teli van méreganyagokkal, az étel, a levegő, ami nem egészséges. Közben várja a kapást a Csernobil melletti tavacskából.

A film készítése idején nagyjából százharmincan éltek a Csernobil körüli lezárt területen, mind idősek, és többségükben nők – az „utolsó mihaszna férfi három éve halt meg”, nyilatkozza az egyikük. A hatóságok szemet hunytak a babuskák egyébként törvénysértő hazatérése felett, mondván, hogy mivel már a visszaköltözésük idején is öregek voltak, a kor hamarabb végez velük, mint a sugárzás. Anne Bogart és Holly Morris filmjében az egyik visszatérő érv, hogy sem egyértelmű kutatások, sem egyértelmű statisztikák nincsenek a csernobili katasztrófa utóéletéről. Az egyik megszólított kutató ugyan elmondja, hogy a babuskák őrültek, mert a radioaktív elemek nem tűnnek csak úgy el, ugyanakkor a számok azt mutatják, hogy százalékos arányban a kitelepítettek, és nem a visszaszököttek közt nagyobb a halandóság.

Erre a jelenségre persze több magyarázat is adódik, azon kívül, hogy bizonyos kor felett kevésbé erős a radioaktív sugárzás hatása. Az egyik, hogy a babuskák jellemzően a nagyobb, harminc kilométeres zónán belül élnek, így nyilván kisebb dózist kaptak, mint azok, akik az erőműhöz közel éltek és dolgoztak. A másik, hogy maga a kényszerkitelepítés is súlyos érzelmi traumával járt, annak következményeivel – például a krónikus depresszióval – együtt. Az egyik babuska ezt úgy illusztrálja – és el is mutogatja –, hogy

akik elköltöztek, megtörten és görnyedten járnak, de ő még nyolcvan felett is ki tudja húzni magát.

A címszereplőkön kívül a The Babushkas of Chernobyl néhány jelenet erejéig más, a zóna határán élő közösségeket is bemutat. Ízelítőt kapunk a félreismerhetetlen kelet-európai korrupcióból – a postahivatalon zsákokban állnak a nyugdíjak, mert hónapok óta nem vitték ki őket –, a stáb pedig követni kezd pár fiatal „stalkert”, akik az azonos című videojátéktól ihletve szöknek be Pripjatyba, szándékosan a legveszélyesebb, elzárt területeket keresve.

false

A húsz év körüli srácok számára látszólag ez afféle beavatási szertartás, és sokáig úgy tűnik, mintha a készítők ezzel az öncélú gamervirtussal próbálnák ellenpontozni a babuskák makacsságát. Ám amikor a gamercsapat már bent van a szellemvárosban, bátorságpróbaként ittak az ott csordogáló patak vizéből és szedtek a buján termő almából, az egyikük elmondja: a nagyapja dolgozott Csernobilban a katasztrófa utáni mentőmunkálatokban, ám ő akkor nem önszántából jött, hanem hozták. Biztosan nem lenne rá büszke – ha még élne –, hogy az unokája önként szökött be a radioaktív területre: és innen nézve a fiatal stalkerek törvénysértése máris sokkal többnek tűnik önveszélyes kamaszlázadásnál,

a visszatérés Csernobilba sokkal inkább kibeszéletlen generációs és történelmi traumák által életre hívott rítus.

A tágabb történelmi kontextus a babuskák magatartásának megértéséhez is hozzájárul. A nyolcvan körüli asszonyok abba a generációba tartoznak, akik túlélték a Holodomort, a Sztálin rendelkezései miatt kitört éhínséget a harmincas évek elején, amelynek Ukrajnában több millió halálos áldozata volt és ma már szándékos népirtásként tartják számon. Egy évtizeddel később túlélték a második világháborút és a németek keleti előrenyomulását, saját kezükkel temették el az elesett katonákat. Mindezek után – mondják –, nem fognak megijedni valamitől, amit még csak nem is látnak, ahogy az egyik babuska fogalmaz: az éhezéstől félek, nem a sugárzástól.

A dokumentumfilmes stáb húsvét idején látogatta meg a babuskákat: közös lakomával, vodkázással és éjféli misével ünnepelték Krisztus feltámadását. A mise után kisbusz szállítja haza az anyókákat a vaksötét országúton, összedőlt tanyaházak és romos falvak között, ám ők végül mégis azzal szállnak ki a buszból, hogy „de jó végre hazaérni”.

Csernobil környékén van olyan falu, ahol már csak egyetlen babuska él, és az egyik közelmúltban elhunyt, utolsó napjaira egy otthonba szállított asszony azt kérte, hogy hamvait vigyék majd vissza a lezárt területre és ott szórják szét – habár ez illegális, teljesítik az utolsó kívánságot.

A babuskák életereje és szinte magától értetődő dacolása bármiféle hatalommal – legyen az államhivatal vagy a konkrét tudományos tények a radioaktivitásról – ugyanakkor épp annyira tragikus, mint amennyire felemelő. Ahogy azt Mary Myci, a Csernobil katasztrófa utáni élővilágáról szóló Wormwood Forest szerzője elmondja,

a babuskák, mint generációjuknak utolsó túlélői, olyanok, mint egy kihalófélben lévő állatfaj. Elképzelni sem tudjuk, mennyire magányosak lehetnek.

Figyelmébe ajánljuk

Münster egén

Több mint húsz év telt el azóta, hogy az HBO bemutatta Tom Hanks és Steven Spielberg háborús sorozatát, az elég szerencsétlen magyar fordításban Az elit alakulatként futó Band of Brotherst.

Aki soha nem járt Tulsában

  • - turcsányi -

Mathew Brady a fotográfia történetének kétségkívül kimagasló alakja, az első fotoriporter, az első PR-szakember, az első bármi.

Elsüllyedt Budapest

„Szép Ernő előbb népszerű költő volt, azután divatos színpadi szerző lett, regényei irodalmi szenzációknak számítottak, azután egy időre szinte teljesen megfeledkeztünk róla” – írta Hegedűs Géza 1976-ban, A magyar irodalom arcképcsarnoka című portrékötetében. 

Búcsú a gonosztól

A német író, Otfried Preuβler (1923–2013) művei közül itthon leginkább a Torzonborzról, a rablóról (eredeti nevén Hotzenplotz) szóló történeteket ismerjük.

Kedvezmény

Az idén 125 éves Közlekedési Múzeumot bombatalálat érte a 2. világháborúban, az épület és a gyűjtemény nagy része elpusztult. Csak 1965-ben nyílt meg újra, majd ötven éven át működött, a hiányosságai ellenére is hatalmas érdeklődés mellett. A Liget-projekt azonban a Közlekedési Múzeumot sem kímélte, 2015-ben bezárták, 2017-ben lebontották.

Isten nevében

Egy gyermek ára: három miatyánk, két üdvözlégy – pimf összeg, mindenkinek megéri, vevőnek, eladónak, az üzlet hivatalos tanújának (ezúttal a Jóisten az, lakcím, anyja neve, három példányban), de legfőként a Fidesznek. Most még pénzbe se kerül: alsónadrágokban fizetik ki a papságot. Választások jönnek, tartják a markukat, lökni kell nekik valamit, hogy misézés közben rendesen korteskedjenek, Isten akarata szerint.

Távolságtartás

A három még logikus és észszerű. Sőt, a három elvárható (a Tisza Párt és az MKKP potenciális szavazói szemszögéből mindenképpen), s aligha sérelmezhető (a rivális pártok híveinek perspektívájából) – ennyi kerületi polgármesterjelölt kell ugyanis a fővárosi listaállításhoz. És már miért ne állítana listát, miért is ne akarna bejutni a Fővárosi Közgyűlésbe Magyar Péter pártja és az MKKP? Hisz’ nem csak a szűk pártérdek, hanem demokratikus közéletünk, illetőleg közéletünk demokratikusságának imperatívusza is azt követeli, hogy ha egy párt van, létezik és kitapintható közösségi igény is van rá, az méresse meg magát a nemes versenyben, és a verseny legyen nemes!

Mint parton a hal

  • Földényi F. László

Pontosan húsz évvel ezelőtt egy német napilap többeket megkérdezett, mit várunk mi, magyarok a küszöbön álló EU-csatlakozástól. Én akkor habozás nélkül ezt válaszoltam: Komp-ország hajója végre kiköt – Nyugaton. Vagyis: Európában. A Fidesz épp ellenzékben volt. De már jóval korábban kiadta a velejéig antidemokratikus jelszót: „a haza nem lehet ellenzékben”, s előre tudni lehetett, merre kormányozzák majd a hajót, ha újra hatalomra jutnak.

„Mi nem tartozunk bele a nemzetbe?”

A Nemzeti Összetartozás Hídja egyelőre nem annyira a nemzet összetartozását, sokkal inkább azokat az emberi és eljárásjogi anomáliákat testesíti meg, amelyekkel ma Magyarországon egyre könnyebb bármilyen, NER-nek kedves beruházást végigvinni.

Dermedt figyelem

Az elbitangolt ellenzéki szavazók jó részét néhány hónap alatt becsatornázta Magyar Péter és a Tisza Párt. De mire jutnak így az elhagyott pártok?