Sebők Miklós

Nem nő össze – A baloldal politikai teljesítményéről és a hiányzó 20 százalékról

  • Sebők Miklós
  • 2014. május 24.

Publicisztika

A Fidesz csalással, lopással és hazugságokkal szerzett 44 százalékot a listás szavazatokból. A baloldal 26 százalékot kapott. A győzelemhez az ismert választási rendszer és a kamupártokat segítő pártfinanszírozás dacára legalább 46 százalék kellett volna, más pártoktól, otthonmaradóktól. Egyetértek a politikai elemzők G. Fodor Gábortól Török Gáborig húzódó sorával, akik szerint ez a baloldal egyenlő vagy legalább méltányos feltételek mellett sem tudta volna megszerezni a hiányzó 20-at. A kudarc csaláson, lopáson és hazugságon túlmutató másik legfőbb oka ugyanis a politikai teljesítmény hiánya volt.

Az Összefogás nevű politikai jelenség fontos történelmi szerepet játszott, de immár szükségtelenné, sőt károssá vált a baloldal további esélyei szempontjából. Fontos szerepe volt, mert világossá tette, hogy a széttöredezett baloldal előtt álló két politikai stratégia közül az egyik, a szervetlen, parancsszóra történő összeolvadás belátható ideig járhatatlan.

A másik út megértésének kulcsa a "túloldalon" van: a baloldal jelenlegi kudarca ugyanis sok tekintetben hasonlatos a Fidesz 1994-es vereségéhez; ezért az utóbbiból levont - és 2002 megerősítésével máig érvényesülő - konklúziók iránymutatók lehetnek. Ha az "egy a tábor, egy a zászló" elvet nem is, de e tapasztalatokból sok mindent a baloldali erők is hasznosíthatnak, akkor legalábbis, ha nem hiszik el, hogy politikai teljesítményük makulátlan volt.

A 90-es évek közepén abban a politikai versenyben, amelyben a Fidesz állva hagyta a többieket, vetélytársai az akkori ellenzéki oldalon az MDF, az FKGP, a KDNP és a MIÉP voltak. Egyikük sem rendelkezett a Fideszénél rosszabb induló pozíciókkal. E mezőnyből a későbbi kormánypárt négy területen: politikai manőverezéssel, pártszervezéssel, imázsépítéssel és a kifinomult kampánytechnikák hatékony alkalmazásával emelkedett ki. Ezek mindegyikében a mai napig felülmúlják nemcsak jobb-, de baloldali vetélytársaikat is: Orbán Viktor, a rendszerváltás utáni Magyarország legtehetségesebb politikusa tehát nem a Fidesz egyetlen - bár kétségtelenül legnagyobb - versenyelőnye. Ha a baloldal hajlandó lesz először magában keresni a hibát, akkor ezeket a területeket kell elemeznie.

A politikai manőverek

A Fidesz tökélyre fejlesztett szalámitaktikájának lényege először az ellenfelek szétverése, majd a használható részek integrálása volt. E taktikát az MSZP mindig nagy igyekezettel, de kevés sikerrel próbálta lemásolni. Míg a szocialisták Mécs Imréig és Fodor Gáborig jutottak, addig a Fidesz nagy tételben integrálta más pártok korábbi felső vezetőit változatos pártfunkciókba, a szatellitszervezetek élére, "civil" szerepekbe. A mai baloldalon ez a "felvásárlói" attitűd vagy képesség csak korlátozott mértékben van jelen, és az is inkább az ideológiai értelemben nyitottabb Demokratikus Koalíciót (Kerék-Bárczy, Bauer) vagy az Együttet jellemzi (Göndör, Helmeczy). A frakcióalakítás lehetőségétől megfosztott kispártokon pedig már nem is nagyon van mit szalámizni. Ennek alternatívája a párt "extenzív" fejlesztésére a fúzió lehet, ami az MSZP és a DK múltját tekintve legalábbis pikáns gondolat, és akkor azokat az elnökségi üléseket, ahol Gyurcsány Ferenc nemhogy Mesterházy Attila, de Jávor Benedek társaságában vesz részt, meg sem próbálom elképzelni. Ennek megfelelően a baloldali integráció Orbán manővereihez hasonlóan többlépcsős folyamat lehet; a szétforgácsolódást megszüntető szívóhatást is legalább két tömbnek kell gyakorolnia.

A baloldali erők konszolidációja során a fő rendező elv a rendszerváltáshoz (azaz a liberális demokráciához és piacgazdasághoz), valamint az ezt képviselő rendszerváltó szoclib elithez való viszony lehet. A sok egyéni körzetben a mérleg nyelvét jelentő százalékok megkötésének egyik csomópontja az a csoport lehet, amely a chartista értelmiség elhíresült szárszói találkozóján megfogalmazott "összefogós" gondolatokat piacbarátsággal kombinálja: a DK, a Fodor-féle Magyar Liberális Párt, Bokros Lajos Modern Magyarországa és a Szolidaritás alkothatják majd e csoportot. A másik az alternatív-újbalos-posztliberális-zöld konglomerátum lehet, ami az Együtt, a Párbeszéd Magyarországért és az egykori Milla alapjaira épülne. Az előbbinek erős vezetője, de korlátozott elérése van, az utóbbiban sokkal több a potenciál (például a fiatalabb korcsoportok tekintetében), de nincs tiszta víziót kínáló, egységet teremteni képes vezetője. Egyik sem kifejezetten ideológiai vagy osztályközösség, hiszen e szempontból heterogének - a választóvonal inkább a vérmérséklet, politikai kultúra, és kicsit talán a közpolitikai program terén kereshető.

A nagy talány e helyzetben az MSZP, melynek mozgását korlátok közé szorítja, hogy új frakciója leginkább régi funkcikból és Mesterházy-protezsékből áll majd. Amíg a párt drasztikus "kinyitása" nincs napirenden, addig az 1994-es, illetve 2006-os bázis bővítésének határai is világosak (mely bázist amúgy is erősen megtizedelte a Jobbik és a DK). De eredeti játékterét minimálisan be kell játszania, sőt talán nagyobb innovációra is szüksége lesz, hogy ne essen kétfelé.

Az így kialakuló két-három hálózatnak kell választások idején a jelenleginél sokkal jobban megkötnie politikai kapacitást és tudást, hogy legalább közelítse a Fidesz hasonló teljesítményét. A végső tartalék pedig az LMP lehetne: de minthogy az ökopárt vezetése már régóta és vállaltan nem áll közelebb a baloldalhoz, mint a jobbhoz, a baltábor efféle bővítése inkább szavazóinak átcsábításával, semmint formális pártközi együttműködéssel lenne elérhető.

Miután a töredékeket mind szervezeti, mind szavazói oldalról begyűjtötték, a nagyobb pártok már meg tudják mérettetni magukat: önállóan, saját miniszterelnök-jelöltet felmutatva, a kormányt kritizálva, úgy, ahogy azt tette a Fidesz és az FKGP 1998-ban - hogy aztán a nagyobb vezetésével együtt kormányozzanak majd. Erre az MSZP és a Együtt-PM által eredetileg megkötött koordinált indulás (egy ellenzéki jelölt az egyéni körzetekben, külön lista) a jövőben is megoldást teremt.

Szervezet és imázs

Nem kisebb feladvány lesz annak a teljesítménynek a megismétlése, amit a Fidesz az elmúlt húsz évben a párt és ökoszisztémájának kiépítése terén felmutatott (és kicsiben ugyanezt csinálta meg a Jobbik is). Innovatív, úttörő megoldások sorát alkalmazták - melyek sok esetben polgárháborús helyzetet teremtettek vagy kirekesztő jellegűek voltak, de működtek. A polgári körök, a kokárdás felszólítás, a kordonbontás mind eldobható eszközök voltak, ahogy Orbán Viktor bármikori ígéretei vagy beszédei is. A termék Orbán Viktor Fidesze volt, függetlenül attól, hogy épp milyen "szövetségben" helyezte el magát, hogy "polgárinak" vagy valami másnak nevezte magát, hogy épp öltönyben vagy kockás ingben mutatkozott.

A mindenkori szavazók 25-45 százalékát lefedő baloldali-demokrata-liberális politikai közösségből a Fideszen inneni politikai vezetők a rendszerváltás után legfeljebb pillanatokra tudtak egységes közösséget kreálni. Ez pedig vezetői kudarc miatt alakult így, és nem azért, mert a baloldal "plurálisabb, demokratikusabb, jó értelemben véve autonómabb" volt - ez a demokratikus Magyarország egyik legnagyobb élethazugsága. Mert hiszen a Demokrata sem volt mindig a Fidesz házilapja, ahogy nem volt törvényszerű az sem, hogy a konzervatív-liberális Solymosi Frigyes 2003-ban ugyanazt a polgári kört erősítette, mint Vona Gábor. A baloldal leendő vezetői néha még a saját pártjuk nevét sem képesek lefoglalni, vagy az általuk eltartott beszélő fejeket kordában tartani. A jobb teljesítményhez még csak az sem kellene, hogy minden mezei MSZP-elnök mellett egy Habony Árpád álljon: Orbánék rendre Berlusconi levetett gönceit gyűjtötték be a turiból - a büszke magyarok pedig mosás nélkül feszítettek benne pár hónappal később. A párt(újra)építési és közösségszervezési házi feladatot a baloldal pártjai rosszabbul oldották meg, különösen feltűnő a kormányon töltött nyolc év elvesztegetése. A Fidesz által közpénzekből kistafírozott Századvég 12 év ellenzéket is kibírna lábon - gyártva azokat a propaganda- és szakértői anyagokat, amelyek ellenzékben és kormányon egyaránt nélkülözhetetlenek a mai politikához.

Egy effajta ökoszisztéma kiépítése kétségkívül nagy befektetéssel jár, ami a tegnapi Kormányváltók heterogén politikai stratégiái mellett első körben nyilván csak párthoz kötötten működhet. A továbblépés útja is egyértelmű: az önálló bázisok hálózatba rendezése. Az ehhez szükséges bizalom ugyanakkor csak a Fidesszel való együttműködést értékalapon kizáró műhelyek között teremthető meg, ami menten lefelezné a szóba jöhető szereplőket. Meg persze az is kellene hozzá, hogy a legalább időszakosan a pártokból élő, de saját agendáját vagy épp aktuális rögeszméjét mindennél fontosabbnak tartó média- és háttérelemzői had minimális belátást gyakoroljon.

Kampánytechnológia

A Fidesz-gépezetet Bajnai lejáratásával fűtötték fel a kampányra; aztán már csak folyamatosan lapátolni kellett bele az ügyészségtől, adóhivataltól, adatkezelő szervektől érkező szenet. De a jó tartalom önmagában mit sem ért volna - ha a kampánytechnológia terén nem lenne a Fidesz évtizedes előnyben.

A baloldali együttműködés létrehozásának last minute jellege minden bizonnyal rányomta bélyegét a kampányra. A fáma rossz helyre kiszórt szórólapokról, torzsalkodásokról, fejetlenségről szól - de egyben persze az országot felszántó Mesterházyról, Gyurcsányról és Bajnairól, hősiesen kitelepülő, kopogtató PM-esekről és "szolisokról". Jó szándékú lelkesedés találkozott amatörizmussal, jó kreatív anyagok botrányosakkal, kihelyezett plakátok kihelyezetlenekkel. Közös érdek és jobb felkészülési lehetőség esetén ezen, a területi kampányon a legkönnyebb javítani.

Nehezebb munka lenne a kampánystratégia és az üzenetek hatékony megtervezése, beleértve a negatív kampányt is. A Fidesz-tanácsadó Arthur Finkelstein és társai a Narancsban leírt módon a legkurrensebb kampánytechnológiát és messaginget alkalmazzák (ilyen volt a "rezsicsökkentés"), a direktívákat pedig pisszenés nélkül hajtja végre a központosított pártszervezet. A demokratikus ellenzék oldalán pártonként legalább egy kampányfőnök és legitim pártvezetői testület kapkodott a kormányrúd után. A közlendőt a miniszterelnök-jelölti vita hiányában hamvába holt "Mesterházy for President"-kampány tette még zavarosabbá. A Fidesz-típusú tényleges összeolvadás hiányában ez kevésbé hatékony rendszer, mint ha a közös egyéni jelöltek egységes arculatán túl minden párt maga vállal felelősséget a kampányáért. A Fideszben mindig lehet tudni, kinek a feje hull majd a rossz teljesítmény miatt - a baloldali pártszövetség esetében erre már logikai lehetőség sem volt, hiszen a kampánymenedzser kritikája eggyé vált (volna) az őt delegáló párt kritikájával.

Másfelől a jövő kampányelemzői minden bizonnyal a Simon Gábor-féle jobber média-overkillt emlegetik majd kulcstényezőként, és nem is alaptalanul. Miközben a Fidesz-gépezet képes lett volna két-három ellenzéki listát külön is tűz alatt tartani, ennek hatásfoka nyilván gyengébb lett volna. Ugyanígy: egyes kevésbé lejáratott ellenzéki egyéni jelöltek listás szavazatarányuk feletti jelentős hozama arra utal, hogy a választók még az összetolt kampány mellett is érzékelték a hitelességi különbséget. A Fidesz-gépezettel szemben a rivális közösség mindig annyit fog érni, mint a legrosszabb tagja, s ezt nem kompenzálja a közös miniszterelnök-jelölt lehetősége vagy a legismertebb logó szerepeltetése. E kampányüzemeltetési hibák a világos irány és imázs hiányában csak fokozódtak, miközben a lázadók zavarodott táborát éppen a Halálcsillag részesítette sugárkezelésben.

*

A demokratikus ellenzék politikai közössége 2014-ben nem semmisült meg. Ha romos házakban, de megmaradtak otthonai is: a parlamentbe bejutott pártok. És ami 2006 óta nem volt: létrejött egy Orbán- és szélsőjobbellenes, választásokra összehozható, virtuális Demokrata Párt. Egy olyan operációs rendszer, melyre mindenki feltelepítheti a maga politikai programját. A baloldal jövőbeli választási eredményei a demokrata erők közötti bizalmatlanságra építő és a Fidesznek más módon is kedvező feltételekre való tudatos felkészüléssel javíthatók. A gerillamódszerekkel is számoló, gondos és kreatív vezetéssel ezen az operációs rendszeren érdemben javítható az együttműködés - összeolvadás nélkül. Ezt kell szem előtt tartania az önkritikának; meg azt, hogy a kapu senki előtt nem zártható be, mert kell még 20 százalék. Kell mindenki, akit be- vagy vissza lehet húzni, különösen a fiatalokat a Jobbik karmai közül. A Fidesz története sem ért véget 1994-ben vagy 2002-ben; hogy 2006-ról ne is beszéljünk. A hibákból tanulni kell és lehet - már az őszi önkormányzati választáson. A rossz kompromisszumok és az önfelmentés ideje viszont lejárt.

A szerző politikai szakértő.

Figyelmébe ajánljuk

Miénk itt a vér

  • - turcsányi -

A papa mozija ez. Nem pont a formula hagyományos értelmében, sokkal inkább szó szerint. A hatvanas évek közepén az olasz anyakönyvi hivatal kigyűjtötte a Sergio keresztnevű polgárokat, s mindegyiket hatóságilag kötelezték arra, hogy spagettiwesterneket készítsenek.

Megszemélyesített dokumentumok  

„Boldog magyar jövőt!” – olvassuk a feliratot Chilf Mária kollázsán, ahol egy felvonuláson Lenin, Rákosi és Sztálin fényképét viszik a munkások és az úttörők, nyomukban a ledöntött Sztálin-szobor feje gurul egy tankkal a háttérben.

Építő játék

  • Kiss Annamária

Horváth Csaba rendező-koreográfusnak, a Forte Társulat művészeti vezetőjének színházában legalább annyira fontos a mozgás, mint a szöveg, nem csoda, hogy ezen az estén, a mozgásszínházas tempóhoz kevéssé szokott kőszínházas társulati tagoknak melegük van.

„Megeszi a kígyót”

Alighanem a magyar kultúrára korábban is jellemző, az utóbbi időben pedig mintha még erőteljesebben megjelenő befelé fordulás miatt lehet, hogy egy olyan jelentős életmű, amilyen Ladik Kataliné, egyszerűen nem találja meg benne a helyét – holott minden adott lenne hozzá.

Igor és Szása kiszabadult és gyilkolt

Szentesen két bulltípusú kutya kijutott az utcára, halálra mart egy férfit és örök életére megnyomorított egy nőt. Az ügyészség letöltendő börtönbüntetést kért a gazdára, akinek fogalma sem volt arról, mire képesek a házőrzői, és milyen nevelésre lett volna szükségük.