CEU vs. Budapest Park: győzelem vagy vereség?

  • Mikecz Dániel
  • 2017. május 24.

Liberális szemmel – Republikon

Amikor a politikusok is hajlandók felülvizsgálni a szándékaikat.

Soha nem látott konszenzus alakult ki a Budapest Park-ügy körül. A P+R parkoló ötletét felvető szocialista politikus és a tervvel szimpatizáló fideszes polgármester is igyekezett cáfolni, hogy ők bezáratnák a szórakozóhelyet. A Budapest Park megmaradása mellett aztán kiállt a szocialisták fővárosi frakcióvezetője, Horváth Csaba és Tarlós István főpolgármester is. Örülhet a sárdobáláshoz szokott hírfogyasztó, hiszen az ügy azt mutatja, kialakulhat egyetértés a politikai oldalak között, ráadásul a politikusok hajlandók szándékaikat felülvizsgálni, ha úgy tűnik, az ellentétes az érintettek, a választók akaratával. A Budapest Park esetében a visszavonulót azelőtt fújták meg a helyi politikusok, mielőtt a közösségi médiában növekvő felháborodásfelhőn kívül valódi tüntetések, nemzetközi szolidaritási akciók kezdődtek volna meg. A politikusi reakció és konszenzus ugyanakkor még érdekesebb a CEU-ügy tükrében.

Felvethető, hogy más típusú konfliktusokról van szó, hiszen

a CEU egy felsőoktatási intézmény, a Budapest Park pedig egy szórakozóhely.

Az összehasonlítás azonban nem légből kapott. A CEU és a Budapest Park is tágabban Magyarország, szűkebben Budapest nyugatos jellegének, a Nyugathoz való tartózásának szimbóluma. Ahogyan a CEU-ra nemzetközileg elismert tudósok, úgy a Budapest Parkba népszerű előadók, fellépők érkeznek külföldről. Mindkét intézmény esetében felmerül továbbá a fiatalok érdeke, joga a tanuláshoz, illetve a szórakozáshoz. A CEU kapcsán szervezett tüntetéseken ráadásul feltűnő volt a fesztiváli elem, a bulitüntetés, a protesztivál. A hivatalos rendezvények után alig lehetett megkülönböztetni a tüntető fiatalokat a fővárosban rendszeresen vonuló, kurjongató turistáktól.

Budapest Park

Budapest Park

Fotó: MTI

A hasonlóságok ellenére

a kormánynak érdeke volt, hogy konfliktust generáljon

egy adott társadalmi csoporttal és Soros Györggyel, egy Budapest Park típusú ügy azonban kockázatosabb. A Budapest Park és a többi hasonló szórakozóhely vagy fesztivál ugyanis összeegyeztethető a jelenlegi rezsimmel. Vége van annak az időszaknak, amikor a fogyasztási liberalizmus nem volt kompatibilis a jobboldallal. Maga a miniszterelnök lányai is fesztiválokon gyakornokoskodtak, és a NER oligarchái is érdekeltek a turizmus fejlesztésében. Ezeken a helyszíneken ráadásul nem fogalmazódik meg politikai kritika. Sokan még annak hiszik, de nem a kulturális hegemóniát kihívó ellenkultúráról van szó. A választókat infantilizáló és individualizáló hedonizmus inkább demobilizálja az egyéneket, mert megteremti a kivonulás, a szabadság érzését. Jó példa erre, hogy a kritikus fogyasztás (városi kerékpározás, fair-trade) fősodrúvá válásával nem lett tudatosabban politizáló a fővárosi fiatalokból. Budapest fáit nem akarják többen megvédeni, mint a 2000-es évek városvédő mozgalmaiban.

A CEU-ügy kapcsán létrejövő tüntetések nagyszabásúak voltak, a pártpreferenciákra vonatkozó hatásuk azonban még nem egyértelműen megállapítható.

Nem biztos, hogy tudatos

volt a politikusok részéről annak felismerése, hogy minek a jelképe a Budapest Park. A netadós tüntetések ugyanakkor azt mutatták, hogy éppen a kivonulás és az egyéni életstratégiák szabadságának megsértése az, ami a szélesebb társadalom számára is fontos. Mutatja ezt, hogy a netadós hullám során látványosan veszített a Fidesz a támogatottságából. Ezért nem fogja támadni a kormány a fogyasztási liberalizmust, a fesztiválokat, romkocsmákat, nem kívánja veszélybe sodorni az EU-n belül a mozgás és munkavállalás szabadságát, és nem fogja nyíltan korlátozni az abortuszt sem.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.

„Itt nyugszik fiam, Marcel”

A holokauszt minden tizedik áldozata magyar volt. Köztük azok is, akiket a kevéssé közismert északnémet lágerrendszerben, a Neuengammében pusztítottak el. Miért fontos az emlékezés, és hogyan fest annak kultúrája? Mit tehetünk érte, mi a személyes felelősségünk benne? Hamburgban és a környező városokban kerestem a válaszokat.

 

Nacionalista internacionálé

Felejtse el mindenki az ósdi románozást vagy szlovákozást, a 2020-as évekre megújult a szélsőjobb: elsősorban a Nyugatot szidják egymás helyett. Június 9. után az Európai Parlamentben már pártcsaládjuk is van.