ZSINÓRPADLÁS - Rés a présen

Báb és idő - Hoffer Károly rendező-tervező

  • rés a présen
  • 2016. február 19.

Snoblesse

Az időnk rövid története - március 30-án a Trafóban.

rés a présen: Szerinted miért kerül ismét előtérbe a bábszínház?

Hoffer Károly: A báb fogalmát egyre nehezebb definiálni manapság, így sokkal inkább egyfajta bábos gondolkodásról beszélhetünk, amely erősen vizuális megfogalmazásokon alapul, célja pedig a jelentéstartalmak képbe és formába sűrítése. Talán az egyre szélesedő paletta lett vonzó az élőszínház számára is.

rap: Mi hívta életre Az időnk rövid története című előadást, és mi ihlette a bábterveidet?

HK: Négy nyugdíjas egy ötödik társuk végső kívánságát próbálja teljesíteni. A cél az, hogy a hamvakat Velencébe szállítsák, és a tengerbe szórják. Ők négyen nem ismerik egymást, csak az elhunyt férfi a közös az életükben. A bonyodalmak ott kezdődnek, hogy egyik sem tudja, hogy a küldetéssel nem ő van egyedül megbízva. Előké­peim vagy mintáim nem voltak a négy öregre. Abban volt tudatosság, kinek milyen tulajdonságát szerettem volna hangsúlyozni.

false

 

Fotó: Éder Vera

rap: Milyen technikával dolgoztok?

HK: Négy egyszemélyesre redukált bunraku figurával. Négy öreg báb, akik mögött négy fiatal mozgató dolgozik. És éppen ez a kontraszt segít megmutatni azt a helyzetet, amikor gondolatban még minden működik, csak a test már nem képes ezt lekövetni. Gimesi Dóra író-dramaturggal, aki legfontosabb alkotótársam, két évvel ezelőtt egy hónapon belül vesztettük el a nagymamáinkat. Már akkor megfogadtuk, hogy szeretnénk egy előadást idősekről, a nagyszüleinkről, amelyben megőrizhetjük őket magunknak, megmenthetjük a felejtés elől. Aztán elkezdtünk hihetetlen mennyiségű fotót, videót, személyes emléket, utcán látott, hallott jelenetet gyűjteni. Ezekből és az ötleteinkből formálódott a történetünk váza, melyet a színészek, Andrusko Marcella, Pallai Mara, Szolár Tibor és Teszárek Csaba improvizációi egészítettek ki.

rap: Hol adjátok elő ebben az évadban?

HK: Március 24-én játsszuk a Budapest Bábszínházban a BÁBU Fesztiválon, március 30-án és április 26-án pedig ismét a Trafóban. A későbbiekben a győri Vaskakas Bábszínházban – ők az előadás létrehozásában is segítettek – is láthatja mindenki, aki kíváncsi arra, hogy mi, fiatalok hogyan gondolkodunk egy másik generációról.

rap: Mi a következő munkaterved?

HK: Már nagy erőkkel készítjük elő Gimesi Dórával új előadásunkat. Egy fantasztikus gyerekregény bábszínpadi adaptációján dolgozunk, rengeteg humorral, de ismét komoly témákat boncolgatva.

rap: Milyen bábokkal tudnál tartósan együtt élni?

HK: Én nem szorongok attól, hogy bábok között élem a mindennapjaim. Néha többet jelentenek, mint bizonyos emberi kapcsolataim.

Figyelmébe ajánljuk

Münster egén

Több mint húsz év telt el azóta, hogy az HBO bemutatta Tom Hanks és Steven Spielberg háborús sorozatát, az elég szerencsétlen magyar fordításban Az elit alakulatként futó Band of Brotherst.

Aki soha nem járt Tulsában

  • - turcsányi -

Mathew Brady a fotográfia történetének kétségkívül kimagasló alakja, az első fotoriporter, az első PR-szakember, az első bármi.

Elsüllyedt Budapest

„Szép Ernő előbb népszerű költő volt, azután divatos színpadi szerző lett, regényei irodalmi szenzációknak számítottak, azután egy időre szinte teljesen megfeledkeztünk róla” – írta Hegedűs Géza 1976-ban, A magyar irodalom arcképcsarnoka című portrékötetében. 

Búcsú a gonosztól

A német író, Otfried Preuβler (1923–2013) művei közül itthon leginkább a Torzonborzról, a rablóról (eredeti nevén Hotzenplotz) szóló történeteket ismerjük.

Kedvezmény

Az idén 125 éves Közlekedési Múzeumot bombatalálat érte a 2. világháborúban, az épület és a gyűjtemény nagy része elpusztult. Csak 1965-ben nyílt meg újra, majd ötven éven át működött, a hiányosságai ellenére is hatalmas érdeklődés mellett. A Liget-projekt azonban a Közlekedési Múzeumot sem kímélte, 2015-ben bezárták, 2017-ben lebontották.

Isten nevében

Egy gyermek ára: három miatyánk, két üdvözlégy – pimf összeg, mindenkinek megéri, vevőnek, eladónak, az üzlet hivatalos tanújának (ezúttal a Jóisten az, lakcím, anyja neve, három példányban), de legfőként a Fidesznek. Most még pénzbe se kerül: alsónadrágokban fizetik ki a papságot. Választások jönnek, tartják a markukat, lökni kell nekik valamit, hogy misézés közben rendesen korteskedjenek, Isten akarata szerint.

Távolságtartás

A három még logikus és észszerű. Sőt, a három elvárható (a Tisza Párt és az MKKP potenciális szavazói szemszögéből mindenképpen), s aligha sérelmezhető (a rivális pártok híveinek perspektívájából) – ennyi kerületi polgármesterjelölt kell ugyanis a fővárosi listaállításhoz. És már miért ne állítana listát, miért is ne akarna bejutni a Fővárosi Közgyűlésbe Magyar Péter pártja és az MKKP? Hisz’ nem csak a szűk pártérdek, hanem demokratikus közéletünk, illetőleg közéletünk demokratikusságának imperatívusza is azt követeli, hogy ha egy párt van, létezik és kitapintható közösségi igény is van rá, az méresse meg magát a nemes versenyben, és a verseny legyen nemes!

Mint parton a hal

  • Földényi F. László

Pontosan húsz évvel ezelőtt egy német napilap többeket megkérdezett, mit várunk mi, magyarok a küszöbön álló EU-csatlakozástól. Én akkor habozás nélkül ezt válaszoltam: Komp-ország hajója végre kiköt – Nyugaton. Vagyis: Európában. A Fidesz épp ellenzékben volt. De már jóval korábban kiadta a velejéig antidemokratikus jelszót: „a haza nem lehet ellenzékben”, s előre tudni lehetett, merre kormányozzák majd a hajót, ha újra hatalomra jutnak.

„Mi nem tartozunk bele a nemzetbe?”

A Nemzeti Összetartozás Hídja egyelőre nem annyira a nemzet összetartozását, sokkal inkább azokat az emberi és eljárásjogi anomáliákat testesíti meg, amelyekkel ma Magyarországon egyre könnyebb bármilyen, NER-nek kedves beruházást végigvinni.

Dermedt figyelem

Az elbitangolt ellenzéki szavazók jó részét néhány hónap alatt becsatornázta Magyar Péter és a Tisza Párt. De mire jutnak így az elhagyott pártok?