rés a présen

A cirkuszban lehetetlen csalni

Lucho Smit előadóművész, zsonglőr

  • rés a présen
  • 2012. augusztus 19.

Színház

rés a présen: Hogyan jött létre a Galapiat Cirque társulat? Lucho Smit: Négyen hoztuk létre a társulatot 2007-ben, hogy megvalósítsuk az álmunkat, egy Dél-Amerikában is bemutatható előadást. Akkor még mindig tanulók voltunk a Cirkuszakadémián, és rájöttünk, hogy a cirkuszt illetően ugyanazok az ötleteink, elképzeléseink. Olyan természetesnek tűnt akkoriban erre alapozva létrehozni egy társulatot!

rap: Milyen műfaj ez a cirkuszon belül? Mi inspirálja az előadásokat?

LS: A modern cirkusz olyan művészeti ág, ahol sok műfaj találkozik: a tánc, a színház, a zene, a festészet, a képzőművészet, az építészet és így tovább. Igazából nehéz kategorizálni, amit mi csinálunk, de leginkább az emberi oldal, az egyszerűség és őszinteség jellemző ránk. A cirkuszban lehetetlen csalni, még akkor is, ha szívesen tennénk. Nagyon észnél kell lennünk, amikor a határainkhoz érünk.

rap: Milyen produkcióval érkeztek az Ördögkatlanba? Hogyan készült az előadás?

LS: A fesztiválon a Risque Zérót fogjuk bemutatni. Ez kollektív rendezés, ami azt jelenti, hogy tulajdonképpen nincsen rendező. A munkafolyamat első heteiben "anyagokat" teremtettünk improvizációkból. A kockázat szenvedélye jött ki az egészből mint vezérfonal. A következő 9 hónapban gyúrtuk előadássá ezeket az anyagokat. Van benne akrobatika, zsonglőrködés, varázslás, zene, bohóckodás. Végül is a kockázat alapvető a cirkuszban, mindenki kockáztat valamit. A zsonglőr téveszthet, az akrobata leeshet, a bohóc röhej tárgya tud lenni stb. Ezeken a cirkuszi sztereotípiákon akartunk dolgozni, és új perspektívákat adni nekik.

rap: Mi a szereped a magyarul Semmi kockázat című előadásban?

LS: Akrobata vagyok, illetve zsonglőrködöm, és még nagybőgőn is játszom. A társulaton belül mindenki részt vállal az eladásokban, a koncepcióban és a társulat fejlesztésében is. Nincs főnök, nincs művészeti igazgató.

rap: Merre jártok még a nyáron?

LS: Prágában lépünk fel a Letni Letna fesztiválon. Utána pedig visszamegyünk Franciaországba, és felverjük a sátrat egy pszichiátriai klinika udvarán, ahol két hónapig fogunk dolgozni.

rap: Terveztek új előadást?

LS: A Risque Zéro a társulat első előadása. Mindannyian dolgozunk más projekteken is párhuzamosan, amelyek majd 2013-ban és 2014-ben fognak megszületni.

Figyelmébe ajánljuk

Münster egén

Több mint húsz év telt el azóta, hogy az HBO bemutatta Tom Hanks és Steven Spielberg háborús sorozatát, az elég szerencsétlen magyar fordításban Az elit alakulatként futó Band of Brotherst.

Aki soha nem járt Tulsában

  • - turcsányi -

Mathew Brady a fotográfia történetének kétségkívül kimagasló alakja, az első fotoriporter, az első PR-szakember, az első bármi.

Elsüllyedt Budapest

„Szép Ernő előbb népszerű költő volt, azután divatos színpadi szerző lett, regényei irodalmi szenzációknak számítottak, azután egy időre szinte teljesen megfeledkeztünk róla” – írta Hegedűs Géza 1976-ban, A magyar irodalom arcképcsarnoka című portrékötetében. 

Búcsú a gonosztól

A német író, Otfried Preuβler (1923–2013) művei közül itthon leginkább a Torzonborzról, a rablóról (eredeti nevén Hotzenplotz) szóló történeteket ismerjük.

Kedvezmény

Az idén 125 éves Közlekedési Múzeumot bombatalálat érte a 2. világháborúban, az épület és a gyűjtemény nagy része elpusztult. Csak 1965-ben nyílt meg újra, majd ötven éven át működött, a hiányosságai ellenére is hatalmas érdeklődés mellett. A Liget-projekt azonban a Közlekedési Múzeumot sem kímélte, 2015-ben bezárták, 2017-ben lebontották.

Isten nevében

Egy gyermek ára: három miatyánk, két üdvözlégy – pimf összeg, mindenkinek megéri, vevőnek, eladónak, az üzlet hivatalos tanújának (ezúttal a Jóisten az, lakcím, anyja neve, három példányban), de legfőként a Fidesznek. Most még pénzbe se kerül: alsónadrágokban fizetik ki a papságot. Választások jönnek, tartják a markukat, lökni kell nekik valamit, hogy misézés közben rendesen korteskedjenek, Isten akarata szerint.

Távolságtartás

A három még logikus és észszerű. Sőt, a három elvárható (a Tisza Párt és az MKKP potenciális szavazói szemszögéből mindenképpen), s aligha sérelmezhető (a rivális pártok híveinek perspektívájából) – ennyi kerületi polgármesterjelölt kell ugyanis a fővárosi listaállításhoz. És már miért ne állítana listát, miért is ne akarna bejutni a Fővárosi Közgyűlésbe Magyar Péter pártja és az MKKP? Hisz’ nem csak a szűk pártérdek, hanem demokratikus közéletünk, illetőleg közéletünk demokratikusságának imperatívusza is azt követeli, hogy ha egy párt van, létezik és kitapintható közösségi igény is van rá, az méresse meg magát a nemes versenyben, és a verseny legyen nemes!

Mint parton a hal

  • Földényi F. László

Pontosan húsz évvel ezelőtt egy német napilap többeket megkérdezett, mit várunk mi, magyarok a küszöbön álló EU-csatlakozástól. Én akkor habozás nélkül ezt válaszoltam: Komp-ország hajója végre kiköt – Nyugaton. Vagyis: Európában. A Fidesz épp ellenzékben volt. De már jóval korábban kiadta a velejéig antidemokratikus jelszót: „a haza nem lehet ellenzékben”, s előre tudni lehetett, merre kormányozzák majd a hajót, ha újra hatalomra jutnak.

„Mi nem tartozunk bele a nemzetbe?”

A Nemzeti Összetartozás Hídja egyelőre nem annyira a nemzet összetartozását, sokkal inkább azokat az emberi és eljárásjogi anomáliákat testesíti meg, amelyekkel ma Magyarországon egyre könnyebb bármilyen, NER-nek kedves beruházást végigvinni.

Dermedt figyelem

Az elbitangolt ellenzéki szavazók jó részét néhány hónap alatt becsatornázta Magyar Péter és a Tisza Párt. De mire jutnak így az elhagyott pártok?