A mosolygós meleg aktivista, aki a vonat elé ugrott

  • Urfi Péter
  • 2017. szeptember 4.

Színház

Dokumentumszínházi előadás készült Rózsa Milán történetéből. De mi a tanulsága?

„Van egy ilyen cucc, amire én azóta is úgy szoktam reflektálni, hogy bennem kevés ehhez a Rózsa Milán… hogy így tényleg leül, basszus mindenkivel. És a Milánnal basszus ez készségszinten volt, a Milán egyszerűen, hogy mondjak még egy banálisat, hogy ilyen ritka jó ember volt.” Ezt mondja róla az előadásban az egyik aktivista társa. A PanoDráma dokumentarista darabjában a két éve elhunyt Rózsa Milán barátai és harcostársai emlékeznek és elemeznek. Az interjúk jóval többek tiszteletköröknél: a megszólalók többsége még nem dolgozta fel a veszteséget, és amikor Rózsa Milánról beszél, akkor a saját életéről is gondolkodik.

via GIPHY

A csodát magunktól kell várni című előadás – amelynek szövegkönyvét a társulat jóvoltából előre megismerhettem – éppen ezért nem csak egy emberről szól, miközben azért minden eddiginél élesebben kirajzolódik belőle Rózsa Milán arcképe. A hozzá egykor közel állók felidézik, mennyire tudott lelkesedni, milyen felkészült szónok és nyilatkozó volt, milyen jókedvű és pozitív tudott lenni, hogy volt benne erő, volt tekintélye, karizmája, mindenkire hatással volt. „Amikor az erőszakmentes fegyelmezettséget tanítjuk képzésen, akkor a magyarországi példa az, ahogyan Milán kezelte a sósavas bácsit” – mondja Misetics Bálint. De előkerül az is, hogy hirtelen volt, forrófejű, néha önző és szinte mindig elégedetlen önmagával.

Az előadás ajánlójából

Rózsa Milán politikai és  melegjogi aktivistáról, „a magyar Harvey Milkről” sok szó esett életében és halálában is. Bátorsága, derűje, őszintesége világszerte sokak számára példa lett, még legnagyobb ellenfelei is szeretettel beszélnek róla. Ott volt minden barikádon, teljes mellszélességgel állt ki nem csak a melegek jogaiért itthon és külföldön. Putyin homofób törvénye és joggyakorlata ellen tiltakozva behatolt az orosz nagykövetségre, s ott kitűzte a szivárványos zászlót. Paks 2 ellen protestálva kommunista lobogóval díszítette fel a Fidesz-székházat, amelyet egyszer már megszállt társaival a negyedik alkotmánymódosítás ellen tüntetve, mégis a nagy netadós demonstráció végén ő csitította az erőszakosakat, mert mindig a békés megoldások híve volt.

A szövegkönyvet 45 órányi felvett interjúból állították össze a PanoDráma munkatársai, Garai Judit, Hárs Anna és Merényi Anna, illetve a meghívott rendező, Pass Andrea. A PanoDráma fő profilja a verbatim színház, vagyis ami a színpadon elhangzik, az mind szó szerinti idézet. Részben ebből is következik, hogy a hazai színházak közül ők foglalkoznak a legdirektebben közéleti témákkal: aktuális eseményekhez kapcsolódó előadásokat készítettek, például a romagyilkosságokról, a közoktatás problémáiról, a pedofíliáról, a homofóbiáról vagy éppen 1956 kevésbé ismert történeteiről. Az új előadás is legalább két fontos és aktuális kérdésről szól: a magyarországi aktivisták és a melegek társadalmi helyzetéről.

A bíróságon 2014-ben

A bíróságon 2014-ben

Fotó: MTI

Lengyel Anna, a PanoDráma vezetője és a szövegkönyv egyik szerkesztője szerint először épp az okozott problémát, hogy túl sok mindenről akartak beszélni. Mint mondja, A csodát magunktól kell várni júliusi előbemutatója után a szokásosnál jóval több és komolyabb kritikákat hallottak, amelyeknek egyik visszatérő eleme volt, hogy széttartó az anyag. Éppen ezért a trafós bemutatóra átdolgozták az előadást; így az jobban összpontosít magára Rózsa Milánra és az aktivizmus jelenségére, s kikerült belőle több olyan beszélgetés, amely általánosan szól a melegjogi mozgalmakról – ezekről amúgy is régóta terveznek egy külön előadást.

Ettől még persze most sem kerülik meg a kérdést: bepillantást nyerhetünk a Pride szervezőinek munkájába, Rózsa Milán egy korábbi munkatársa pedig arról mesél, miért tartotta zavarba ejtőnek, ahogy a saját melegségét kezelte céges körökben. Az egyik legerősebb rész a Rózsa Milán édesanyjával folytatott beszélgetés, amiből felsejlik, honnan érkezett ez a fiatalember és hogyan fogadták a melegségét otthon.

S ha van központi téma Rózsa Milán személyén túl, akkor az mindenképpen az aktivizmus, pontosabban az aktivisták maguk. Akik most nem az ügyről, az ügyeikről beszélnek, hanem magukról, a kétségeikről és örömeikről. Lengyel Anna szerint megdöbbentő, mennyi cinizmus veszi körül ezeket az embereket, még azok részéről is, akik különben szimpatizálnak a törekvéseikkel. „Nem azt akarjuk állítani, hogy Rózsa Milánt az aktivizmus ölte meg. Mégsem kerülhető meg a kérdés, hogy mi a felelősségünk ezekben a szituációkban? Mit tehetnénk mi, mit tehetnék én személy szerint, hogy jobban osszuk el a terheket? Hogyan tudnánk jobban figyelni ezekre az aktivistákra, akik egy-egy jó ügy érdekében lépnek fel, és cserébe lejárató kampányokat kapnak és fogdába viszik őket?”

via GIPHY

Ugyanezt veti fel az előadásban Varga Gergő, akit a Sándor-palota megdobálása miatt ítéltek 200 óra közérdekű munkára: „Szerintem ez egy ilyen nagyon fura kérdés, és erről senki nem beszél, hogy mennyi mentális nyomás van, mondjuk, a politikai aktivizmusban.” Látható, hogy az aktivisták között többen küzdenek azzal a gondolattal, hogy – mint egyikük fogalmaz – „nem adtunk elég érzelmi támogatást ezekben a helyzetekben egymásnak”.

De az előadás nem akar hőst gyártani se Rózsa Milánból, se másokból. Szembesülünk a hibáikkal, néha egyenesen parodisztikusak a jelenetek, a mondataik, és az is egyértelműen kiderül, milyen felszabadító, sőt erotikus lehet egy tüntetés. Erről beszél az a két nő, akik ilyen körülmények között találtak egymásra, és bár a jelenetük kicsit kilóg a darabból, de önmagában nagyon szép.

Mikor Lengyel Annát arról kérdezem, miért nem tértek ki külön az öngyilkosságra, azt válaszolja, hogy azt egy kicsit bulváros vájkálásnak tartották volna – kivéve, ha direkt erről szól a dráma egésze. Másrészt viszont egyértelmű magyarázatot úgysem lehet adni.

Igaz, nyugtalanító kérdésből így is marad éppen elég.

Az előadás holnap és holnapután, vagyis szeptember 5-én és 6-án látható a Trafóban. Játsszák: Ballér Bianka e. h., Bezerédi Zoltán, Botos Éva, Ivanics Tamás, Ördög Tamás, Urbanovits Krisztina.

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.