Tánc

Erna Ómarsdóttir

  • Sisso
  • 2013. május 12.

Színház

Erna Ómarsdóttir nevét érdemes megjegyezni, és nem csak azért, mert ő volt a Shalala társulat Hogyan lépjünk túl őrületünkön? című, 2009-ben készült darabjában a hét hónapos terhes kismama, aki sátánmetál hanggal, vetélő mozdulatokkal a frászt hozta mindenkire. Ómarsdóttir nemcsak a tárgyalt darab, hanem az izlandi táncművészet központi figurája is. Dolgozott a belga színházi rendező, az excentrikus és innovatív darabokat alkotó Jan Fabre társulatában, a szintén nem gátlásos Björk produkcióiban, valamint Gabríela Fridriksdóttir szürrealista-újgótikus vizuálartista projektjeiben.

A társulatot művészeti vezetőként és alapítóként (2008) is jegyző performer és performanszkutató a nőrokonok együttélési és mentális problémáiról szóló előadásában színpadra tett mindent, amit egy nőnek nem illendő ott elkövetnie. A színházi punkok a kegyetlen köteléktől a gyengéd gondoskodásig mutatták meg a kapcsolatok minőségeit, miközben felidézték a skandináv krimik, az izlandi mesék, a pogány örömünnepek, valamint egy Angst-koncert hangulatát. Visszafojtottan hörögtek, felszabadítóan őrjöngtek az áttetsző boszorkányok, miközben azért tréfásan és poétikusan, dionüszoszi kvartetté összeállva színházazgattak az érzelmileg felfokozott állapotok erdejében. Hatalmas hajszőrzetekkel, bundában, fehérneműben, lazán egyesítve táncot, élő zenét és szöveget. Csak a végén és csak hang alakjában jelent meg a férfiesszencia, a rendező elv. Erre az időre vált a szó hagyományos értelmében unalmas show-műsorrá az előadás.

Trafó, március 30.

Figyelmébe ajánljuk