Vesztettem. Vesztettem? – Tiltakozás a kötelező pedagóguskar ellen

szerző
Szegő Edit
publikálva
2013. okt. 19., 14:54
kommentek
14
Twitter megosztások száma
Google +1
Egyéb megosztás

Miért csaptam be a városháza dísztermének ajtaját a Nemzeti Pedagógus Kar tájékoztatója után, hatvan kolléga és az igazgató szeme láttára?

2013. szeptember elsejétől az összes állami iskola tanára a Nemzeti Pedagógus Kar – ezt se tudják helyesen leírni, helyesen Nemzeti Pedagóguskar lenne – tagja. Amikor lehetőségem adódik, elmondom (Hír 24, ATV, Klubrádió), hogy teljes erőből tiltakozom a sötét történelmi múltat – mondjuk ki: Mussolini fasiszta korporációs rendszerének hivatásrendjeit – idéző pedagóguskar ellen. Az a diák, szülő, aki nem ismeri a történelem e szeletét, nem nagyon tudja hova tenni a küzdelmemet; csak annyi jön le, hogy a tanárnő veszettül tiltakozik valami ellen.

Pedig egy idő után érezni fogják a hatást ők is. Amikor már nem merek beszélgetni velük, ha megkérdeznek. Vagy ha merek, és a pedagóguskart továbbra is kritizálom, egyik napról a másikra más megy be helyettem órára, és nem a betegszabadságom miatt. Abban reménykedem, hogy a cikk elolvasásakor az Olvasó előtt nyilvánvalóvá válik a Nemzeti Pedagógus Kar visszás, kérdéses volta, a hatalom embereinek a mindenkori kormányzati kommunikációban is megnyilvánuló cinizmusa, pökhendisége.

Milyen szervezet az, aminek létjogosultságát az ellene ható politikai támadások igazolják? „A testület létrehozásának hírére elindult politikai támadások jól jelzik, milyen nagy szükség van a karra. A leghangosabban tiltakozók korántsem képviselik a pedagógustársadalom többségét” – áll az Emmi vonatkozó közleményében. Bár Hoffmann Rózsa államtitkár az idézett kormányoldalon kizárólag szakmai szervezetként emlegeti a pedagóguskart, azóta tudjuk jól, hogy annak lényegi eleme lesz az etikai kódex is.

Csak számomra visszás, hogy a pedagógusok érdekeit az állammal szemben védendő szervezetet maga az állam gründolja? Számomra visszás csupán, hogy a Nemzeti Pedagógus Kar előkészítő bizottságának tagjai erősen a Centrális Erőtér emlőin csüngnek? A kar létrejöttéről egyébként – szeptember 12-i dátummal – a Fidesz honlapján lehetett először információt találni.

Az előkészítő bizottság három tagja közül Dobos Krisztina egykori MDF-es képviselő, volt helyettes államtitkár, jelenleg a Nemzeti Tehetségprogram Iroda vezetőjeként a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács egyik főembere. Giber Vilmos a kormánypártok önkormányzati képviselője Kaposvárott, a triumvirátus harmadik tagja, Ballagó Zoltán pedig a Klik egri tankerületi igazgatója, korábban – de már a fülkeforradalom után – a Heves Megyei Kormányhivatal oktatási főosztályvezetője volt.

A Nemzeti Pedagógus Kar előkészítő bizottságának tagjaként október 8-án Dobos Krisztina Cegléden tartott tájékoztatót, nem mellesleg az előadó többször is használta a „hivatásrend” kifejezést. Csúsztató, ideologizáló előadást volt szerencsénk hallani – a hallgatóságnak a kormányzati döntéseket amúgy is rokonszenvvel hallgató része mindezt örömmel fogadta. Dobos a pedagóguskart ellenzők aggályait egy csuklómozdulattal söpörte félre. Szerinte demokratikus a pedagóguskar, hisz demokratikus módon megválasztott parlament szavazta meg az idevonatkozó törvényt. Az intézmény demokratikus lesz, hiszen egymást választják meg a pedagógusok.

Dobos szerint azért kell pedagóguskar, mert nem vagyunk rosszabbak, mint az orvosok. Az előzőekben említett érvek mellett ez valóban nyomós ok. Szerintem sem vagyunk rosszabbak, se jobbak, csak mások. Nem örülnék például, ha a vakbelemet Hoffmann Rózsa operálná.

A Nemzeti Tehetségprogram Iroda vezetője nem érti, mi ellen tiltakozik a szakszervezet. A Magyartanárok Egyesületének (MTE), a Történelemtanárok Egyletének (TTE) nincs szervezete, a pedagóguskarnak majd lesz. Az MTE-nek úgyis csak huszonvalahány tagja van – érvelt. Szép indok ezen az alapon semmibe venni a szakmai és a szakszervezeteket. Tudomásom szerint a meglevő szakmai szervezetek tiltakozására eddig nem érkezett válasz.

A szakszervezetek eddig is bele akartak szólni olyan szakmai dolgokba, amikhez semmi közük – állította Dobos. A már meglevő szakmai egyesületek és szakszervezetek szerinte teljesen impotensek, kotnyelesek, fölöslegesek. De most lesznek szakmai szervezetek: a földrajz szakos kollégák eldönthetik például, hogy először Magyarország földrajzát tanuljuk és csak aztán a világét. Most úgyis ez az alapsorrend, de ezt csak én teszem hozzá. Számos panasz érkezett a tankönyvellátottság hiányára, ez így igaz. „Attól a tanártól, aki nem tud tankönyv nélkül tanítani, el kell venni a diplomát” – jött a válasz.

A pedagóguskar ajánlást ad a munkánkhoz, ha pályázni szeretnénk valamire – s már vissza is tértünk a Kádár-korszakba. Eddig a főnököm minősített, aki személyesen ismeri a munkámat. Eztán majd a vízfej teszi. Mi van, ha nagyszájú tanár vagyok, aki nem rejti véka alá a rendszerkritikáját? „Nem megbízható, nem támogatandó” felkiáltással lesz elutasítva a pályázatom, mielőtt beadhatnám? A pedagóguskar a társadalmi kohéziót is segíti – folytatta Dobos. Harminc évet mentünk vissza az időben – teszem hozzá én.

Lesznek felkért újabb szervezők, a további előkészületekhez. (Nem világos, milyen alapon és ki választja ki őket.) Amikor rákérdeztem – meg úgy általában, ha bármit kérdeztem –, Dobos úgy tett, mintha hülye lennék és értetlen.

Az etikai kódex kapcsán aránytalanul hosszan ecsetelte a Kaposvári Egyetem esetét, és példák hosszú sorát hozta, hogy egy bálon ne a lányok bugyiját kelljen nézegetni az erkölcsös, tiszta tanároknak. (Mikor lehetőségem adódott szólni, kifejtettem, hogy az én iskolámnak már van az öltözködésre is vonatkozó etikai kódexe, amit abszolút demokratikusan, a diákokkal közösen hoztunk létre. Akkor minek egy államilag a nyakunkba lőcsölt, valószínűleg a rendszerhű, a pedagóguskarban aktív tanárok által kitalált Nemzeti Etikai Kódex?)

A hierarchiában a csúcsszerv az országos testület, melybe megyénként három-három főt delegálnak a lelkes és buzgó pedagóguskari tagok. Az lehet az országos testület tagja, aki szakmailag elkötelezett, emberileg tisztességes és vállalja a véleményét, de nem ám magában hőzöng – mondta Dobos. Nem az egyéni rögeszméit hajtogatja – ez nekem szólhatott az ATV, a Klubrádió, a Hír 24 adásaiban elhangzott véleményem alapján –, hanem sokakat remekül képvisel. „Lázadó ember, aki csak l’art pour l’art elmondja a véleményét, ne képviseljen senkit” – közölte.

A karnak lesz etikai és felügyelőbizottsága. Tagozatokra osztják műveltségi ágak szerint. Százhúszezer pedagógusról beszélt, de amikor az október 5-i Hívatlanul-tüntetés lekicsinyléséről volt szó, akkor százhatvanezer kolléga velünk egyet nem értésére utaltak. Úgy látszik, ez a szám igen ingadozó, a szerint, mi szolgálja jobban a kormányzati kommunikációt.

A pedagóguskar megállapodást köthet más szervezetekkel, például egyházi intézményekkel – emelte ki Dobos. Az etikai bizottság eljárhat a gyerekverő tanárok ellen. Maga is sorolt kérdéseket, amik vagy el sem hangoztak, vagy marslakók tehették fel őket. Szerencsénkre válaszolt is. Két példa: „Ezáltal megszüntetik a szakmai szervezeteket? Nem. Maradhatnak.” (Értsd: „Akár közétek is lövethetnénk, kollégák, de eltekintünk ettől.) Majd alig burkolt cigányozás következett. „Lehetséges, hogy az etikai kódexet a roma tanárok nem tudják majd betartani? Á, dehogy, még ők is be tudják majd tartani.”

A Nemzeti Együttműködéssel nem kompatibilis kérdések elhangzásakor Dobos fintorgott, majd igen flegma válaszokat adott. Mikor szót kaphattam – jelezvén, hogy az előadást hallgatva rengeteg kérdésem lenne –, kifejeztem a szervezet demokratikus jellegében való erős kételkedésemet. Hisz megkérdezésünk nélkül, kötelező jelleggel tettek minket bele. Rákérdeztem, kiknek a körében végeztek felmérést, mikor igazolni igyekeznek a pedagóguskar iránti igényt, mert a mi iskolánkat nem keresték meg, arról biztosíthatom. Kérdeztem, nem tartja-e aggályosnak, hogy az előkészítő bizottság létrejöttéről elsőként, elsők közt a Fidesz.hu-ról lehetett értesülni.

Az enyémmel együtt két ellenzéki felütésű kérdés hangzott el, amit négy álkérdés követett (vö. kormánypárti interpelláció): „Azt szeretném megkérdezni, hogy ez nekünk ugye nagyon jó, és nagyon köszönjük.” „Az a másik két akadékoskodó meg hallgasson, és különben is politizálnak, amit nem szabad. Már itt is a társadalmat képezzük le.” „Azt is szeretném megkérdezni, hogy a pedagóguskar ugye szép rendet tesz, és nem lesz ez az összevisszaság.” Ha nem is szó szerint, de körülbelül így.

Amikor a negyedik „kérdező” kifejezetten felém fordulva a Magyar Orvosi Kamarát és annak

Mai programok
elnökét kezdte el méltatni, miközben éppen egy orvostól olvastam egy fórumon, hogy mennyire elégedetlenek az orvosok is a kamarájuk működésével, szinte lehetetlen leváltani annak vezetőit, és nyílt pártpolitizálás is zajlik a Fidesz javára, no, ekkor teli hócipőmmel felpattantam, és bevágtam a díszterem ajtaját, hogy csak úgy reccsent.

Vesztettem. Az én felfogásom szerint lehet bárki oldalán az igazság, abban a pillanatban elveszti az igazát, mihelyt felemeli a hangját, esetleg kiabál, esetleg bevágja az ajtót hatvan tankerületi emberre. Nálam eddig tartott a cérna. Vesztettem.

Vesztettem?

szerző
Szegő Edit
publikálva
2013. okt. 19., 14:54
kommentek
14
Twitter megosztások száma
Google +1
Egyéb megosztás
Megosztás
Ezt már olvasta?

Kommentek

Rendezés:
  1. 14
    Somorjai Zsuzsi
    2014. február 09., 17:20
    Kedves Edit!
    Nem vesztettél. Azt, hogy mit művel és mit ér az Orvosi és Rendvédelmi kar az már látható és tudható. Szolgák tülekednek a koncon, ha nem pénzért, hát gyávaságból... ill. mindkettő miatt.
    Önként dugják járomba a fejüket, pedig "ahol a szabadság a rend, ott érzem csak a végtelent." No erről a végtelenről mondanak le.

  2. 13
    Szálka
    2013. október 23., szerda 10:39
    Kedves Cyrano!
    Ha az utóbbi évek tüntetéseit nézzük, akkor igazad van. Ha az általam említett 2 pedagógusnapiról beszélünk, ott szinte csak pedagógusok voltak jelen. Sajnos nem voltunk elegen.
  3. 12
    lohbasso
    2013. október 21., hétfő 23:47
    Éppen ideje hogy a rakoncátlan pedagógusokat besorozzák a pedagóguskarba /sic.így kisbetűvel/,legalább rend lesz a zavaros fejekben.
  4. 11
    aratolaszlo
    2013. október 21., hétfő 16:48
    A Magyartanárok Egyesülete (ME és nem MTE) nevében érintett vagyok. Vajon, hogy lehet rápirítani Dobos Krisztinára, amiért hazudik? Azt állítja, hogy "huszonvalahány" tagunk van, ezzel szemben 360 körüli a tagságunk, és ennél alighanem sokkal többeket képviselünk, többen figyelnek ránk, többen vesznek részt a rendezvényeinken. A facebook oldalunknak pl. 4557 lájkolója, követője van jelenleg.
    Vagy ez, persze, teljesen mindegy. Ennél sokkal nagyobbakat is büntetlenül lehet lódítani.
  5. 10
    nini
    2013. október 21., hétfő 07:18
    Kedves Horváth-Szamosvári Ágnes! Ön két hibát követett el a kommentjében. Egyrészt deklarált, de nem érvelt. Az teljesen rendjén van, hogy az írás szerzőjével nem ért egyet, ez Önnek joga. Párbeszéd akkor alakulhat ki, ha érvekkel szemben érveket fogalmaz meg. Mi a véleménye arról, hogy a pedagógusokat nem kérdezték meg erről az "izéről"? Mit mond azokra a félelmekre, amelyek a NPK "igazságosztó" funkciójával kapcsolatosak? A másik: Ön olyasmit ír a kommentjében, többet is, ami nincs benne az írásban. Az írásban szó sincs birkákról, nyuszikről, és Noé más megmentettjeiről sem. De elő nem került az ön világnézetének határozatlan vagy határozott jellege sem. A szerzőnek ugyanis van jó ízlése.
  6. 9
    Cyrano
    2013. október 21., hétfő 06:44
    Szálka:
    Az a nagy baj, hogy eddig minden tüntetésen nagyobb számban vettek részt a "civilek", mint az érintettek. :(
  7. 8
    Cyrano
    2013. október 21., hétfő 06:40
    Horváth-Szamosvári Ágnes

    Kezdeném a regeléssel: BÁRHOVA óhajt regisztrálni a neten, kérnek egy sor adatot. És hozzáférést a pf.-hoz, de ez szabadon választott gyakorlat.
    Első körben csak kérdeznék:
    Mi az a nemzeti érzelmű???
    Aki libsi, sőt "nyafogó" libsi, annak ilyen nem lehet?
    További kérdéseimet ennek megválaszolása után szeretném feltenni önnek.
  8. 7
    Horváth-Szamosvári Ágnes
    2013. október 20., 21:49
    Tisztelt Kollégám!

    (Ahhoz, hogy a fent leírtakhoz egyáltalán hozzászólhassak, a "narancs" számára mindenféle adatom használatát engedélyeznem kellett. VAJON MIÉRT?)
    Ami az érdemi hozzászólást illeti: kedves szabadelvű kollégám alapvetése alapvetően hamis, de legalábbis egyoldalú: azt gondolja, hogy akik nem tiltakoznak a Pedagóguskar ellen és minden ellen, amit ez a kormány megalkotott, azok szükségszerűen birkák: tehát vagy megfélemlítették őket, vagy közönyös, önző, érdektelen gyáva nyuszik. És még az ajtót sem vágják rá a hatalmasokra...
    Szeretném jelezni, hogy a fenti jelzők egyike sem illik rám, nagyon határozott világképpel rendelkező, gondolkodó és mindenféle oldal mindenféle gondolatait elolvasó tanárember vagyok. (És határozottan nemzeti érzelmű polgári és konzervatív magyartanár.)
    És már nagyon kezdem unni a sok liberális nyafogást...
  9. 6
    Szálka
    2013. október 20., 18:50
    Sztrájkot akkor hirdet egy szakszervezet, ha tagjai többsége támogatja és részt is vesz benne. Erre a kollégák többségének nem volt "igénye". 2011-ben és 2012-ben Pedagógusnapon a PSZ szervezett tüntetést a Szalay utcában. Ezeken kellett volna sokkal, de sokkal többen lennünk, nem csak tízezren, akkor ma nem itt tartanánk. Megjegyzem, ezeken nem csak a pedagógusoknak kellett volna tüntetni - hiszen az oktatás nem csak az ő ügyük - hanem mindenkinek, aki az oktatásban valamilyen módon érintett - ők pedig sokkal többen vannak, mint a pedagógusok.
  10. 5
    bukila50
    2013. október 20., 18:06
    Igen, ha valaki kiabál, netán szitkozódik, eleve vesztett. Akkor sincs ekkor igaza, ha egyébként igaza lenne.Néha nagyon nehéz "visszafognia" magát az embernek.
    Épp most láttam és hallottam az ATV-ben a ped.szaksz. vezetőjének "interpellációját" abból az alkalomból, hogy miskolci pedagógusok "támadást" indítottak ellene, pl. hiányolták a sztrájk megszervezését. Megjegyzem a PDSZ igenis szervezett tiltakozást, de jó szokásukhoz híven a pedagógusok, á, nem, a tanárok többsége nem vett részt ezen. Miért is? Igen, mert egyrészt
    félnek a munkahely elvesztése miatt -én csak ilyeneket ismerek zömmel-, másrészt nemtörődömség miatt. Úgy sem változik semmi, az un. szakszervezet úgyis azt teszi, amit az aktuális kormányzat megenged. Ennek én is szem és fültanúja voltam anno még a 'Szőllősné"-féle Kossuth téri tüntetésen, ahol az Országházból kijőve HGY igy szólt jól hallhatóan a hölgyhöz:" na menj Erzsike, mondjál valamit ezeknek". Az "ezek" mi néhány ezren voltunk pedagógusok a téren. Ott vol akkor VL is aki azóta feljebb kapaszkodott. Őt személyesen ismertem, na nem az elérhető önéletrajzából, abból nem ismernék rá. Ő sem tett valójában semmit a pedagógusokért. El is nyerte jutalmát érte. Gondolom most ezen a megjegyzésen ő háborodna fel legjobban. Az elmúlt évtizedekben ha valaki ,akkor a PDSZ
    próbált inkább kevesebb sikerrel érdeket képviselni.
    A mai ATV műsorban a szksz. vezetőnő azt állította, hogy éppen azok a miskolci tanárok "tá-
    madták" meg -szerinte indokolatlanul- akik korábban HR tervét támogatták teljes mellbedobással. Na ez pedig számomra teljesen hihető, ilyennek ismerem a "pedagógustársaim" többségét. Vagy megváltoztak volna, karakán, önmagukért és másokért
    is kiállni merőkké változtak. Akkor nagyon nagy lehet a baj!

Komment írásához vagy regisztrálj

Adatlap

Tanerő

A Tanerő mindent lát, mindent hall, és mindent jobban tud. Ülj le fiam, elégtelen!

Tanerő
Szerző adatlapja
Összes blog Itt

Blog

még több cikk