Állomásról állomásra XLIV.

Itt a vége

Salgótarján

Tranzit

Sokan azt hiszik, hogy Salgótarján a kommunizmus eljöveteléig nyomorult koszfészek volt, és csak lánglelkű bányamérnökök, no meg hétpróbás gazemberek láttak benne fantáziát.

Hogy ez mennyire nincs így, jól mutatja, hogy a Szent István Kőszénbánya Társulat tulajdonosai már 1861-ben vasúttársaságot alapítottak, előbb Cs. és Kir. Szabad Pest-Losonc-Besztercebánya Vasút és Kőszénbánya Társulat, majd Magyar Északi Vasút néven, hogy épp Salgótarjánt (majd Losoncot és Besztercebányát) megcélozva könnyítsék meg a szénszállítást. Ekkor Salgótarján már bányavidéki központnak számított, lakóinak száma az 1850-es 800-hoz képest megtízszereződött.


Fotó: A szerző felvétele

A vasút Pest és Hatvan közötti első szakaszát 1867. április 2-án adták át, a Salgótarjánig tartó másodikat egy hónappal később. Ám a közlekedés forradalmi megújhodása egyúttal a Magyar Északi Vasút csődjét jelentette, bár úgy tudjuk, a hatalmas adósságok felhalmozása mögött sokkal inkább különféle sikkasztások és egyéb disznóságok álltak, nem pedig a busás haszonnal kecsegtető vasútvonal megépítése. Amikor 1867 májusában befutott Salgótarjánba az első gőzös, a tulajdonosok becsületesebb fele nem az ünnepléssel volt elfoglalva, igyekezett menteni a menthetőt. Bankokkal, vasúttársaságokkal próbáltak szövetséget kötni, de a komoly tényezők egyike sem állt szóba velük, noha már az átadás évében 57 ezer embert és ezer tonna szenet szállítottak a vonalon. A hepiend egyszerre idézi napjainkat és a vadnyugat alkonyát: 1868. június 30-án az adósságok átvállalásával a magyar kormány szerezte meg a salgótarjáni vonalat, s tulajdonképpen ez volt az első olyan vonal, amely az ugyanekkor alapított Magyar Királyi Államvasutak birtokába került. Jegyezzük meg, hogy a MÁV első fecskéje a salgótarjáni vonal, a következő évtizedekben ebből nőtte ki magát az a szárnyaló államvasúti hálózat, aminek a fél világ a csodájára járt. De az már csak minket izgat, hogy a száz évvel később kezdődő zuhanórepülés továbbra is megállíthatatlan. Amit pedig a salgótarjáni vonalon tapasztalhatunk napjainkban, nem is zuhanás, hanem a szakadék mélye. Jelenleg nincs Budapestről közvetlen járat a nógrádi megyeszékhelyre, a 126 kilométeres távot vonattal leghamarabb 2 óra 39 perc alatt lehet megtenni, ebből a Hatvan (itt kell átszállni) és Salgótarján közötti 60 kilométeres táv menetideje pontosan másfél óra.

Tehát 45 km/h sebességgel döcögünk avval az orosz motorvonattal, amit kárpótlásként kaptunk valamikor a kilencvenes évek végén, de már újonnan is ezerévesnek tűnt. Ahogy a közbenső állomások is. Nincs ember, aki e kétségbeejtő szegénység láttán magától kitalálná, hogy a végállomás nem is olyan régen irigyelt nagyváros volt. Salgótarján lakosainak száma az 1970-es évekbeli fénykorban elérte az 50 ezret (jelenleg 30 ezer körüli), ám belvárosában mindent, amit az addigi városépítészet teremtett, leromboltak - beleértve az 1913-ban épült vasútállomást. 1969-et írtak akkor. "Nem volt más lehetőség, mint az elavult városközpont lebontása, és ahol azt a talajviszonyok engedték, magas- és toronyházakkal történő újjáépítése. Így volt csak elérhető, hogy a városközpont a régi helyén maradt" - olvashatjuk a 1981-ben megjelent Salgótarján című útikalauzban, ám aki arra számít, hogy a folytatás rémületes betondzsungelt, a jó ízlés elleni szőnyegbombázást eredményezett, ki kell ábrándítanunk. A "tipikus" szocializmus jegyében újjáépült városokkal, városrészekkel szemben a salgótarjáni városközpont az üdítő kivételek közé tartozik, sőt talán nem túlzás azt mondani, hogy kora legjobban átgondolt, nagyvonalú építészeti produkciója.

De egyúttal az is megértjük, hogy miért csak egy kétvágányos vasúti megállóhellyel pótolták a lebontott állomást. Egyszerűen nem kellett nagyobb. Elvégre a belvárosban vagyunk! Ahogy Berlinben sincs teherforgalom az Alexanderplatzon, Salgótarjánba sem kellett a város közepére. Megtette a várótermes, forgalmi irodás, trafikos, csupa üveg építmény, ami tökéletesen passzolt a közeli műtárgyakhoz. Az 1981-es útikalauzban olvastuk azt is, hogy "a lakosság és a tervezői kollektíva ma már megtalálta a közös nyelvet. Ez a tervezés, a megvalósítás és a lakosság mindennapi élete közötti harmónia jelenti Salgótarjánban azt a többletet, amit hazai és külföldi vendégeink őszintén nagyra értékelnek."

Ebből ma már egy szó sem igaz. A nyolcvanas évek közepén nemcsak a pénz, az ötletek is elfogytak, majd a rendszerváltás után sorra zártak be a gyárak, a bánya. Ma már minden gyerek tudja, hogy Salgótarján folyamatosan pusztul, romlik. A városközpontban üres kirakatok, bezárt boltok, az egykor szimbólumnak számító nyolcemeletes Karancs Szálló kísértetvár. De a vasúti megállóhely is jól mutatja, ami az elmúlt húsz évben történt a várossal. A trafik rég bezárt, a menetrend olvashatatlan, a vécéket vasrácsok zárják el, de említhetnénk az aszfalt repedéseiből sarjadó gazt, az összefirkált falakat, padokat.

Mégis a dísztárgynak szánt századfordulós gőzmozdony a legelkeserítőbb, amit lassan felzabál a rozsda. Ugyanúgy a magyar vasút jelképe, ahogy a mögötte lévő állomásépület Salgótarjáné.

Figyelmébe ajánljuk

Madarak és angyalok

  • - turcsányi -

Nehéz megmondani, hogy mikor mondtak fel az angyalok. Már akkor, amikor Wim Wenders folytatni merészelte a Berlin felett az eget (Távol és mégis közel, 1993)? Vagy csak 1998-ban lett elegük, amikor meglátták magukat az Angyalok városa című filmben – a Berlin felett az ég e remake-jét Nicolas Cage-dzsel? Az biztos, hogy Los Angelesből eztán szedték a sátorfájukat. De senki nem pótolhatatlan, L. A. pedig különösen nem maradhatott efféle égi szárnyasok nélkül.

„A legszívesebben hallgatok”

Kurtág György a magyar kultúra állócsillaga, kincse, élő klasszikusa, a magyar művészeti hagyomány nagy tradíciójának megszemélyesítője egy olyan korszakban, amelyben ez a hagyomány igencsak ingatag lábakon áll. Ha nyilvánosan megszólal a 98 éves mester, az maga az esemény.

Annyira nem sötét

A legutóbbi Pearl Jam-lemez, a 2020-as Gigaton hosszú, hétéves várakozás után jelent meg, így sokan örülhettek, hogy a zenekar hamarabb elkészült a tizenkettedik albumával, amely a Dark Matter címet viseli.

Dél csillagai

A Budapest JazzFest cégére alatt, a közel három héten át zajló hetvenhat koncert minden bizonnyal a legnagyobb magyar jazzfesztivál, de ennél figyelemre méltóbb, hogy huszonnégy országból érkeztek a zenészek. Megragadtuk a lehetőséget, hogy egy török triót és egy szárd együttest hallgassunk meg.

Ma senki se nyer

Emlékeznek, mikor volt köztársasági elnök Mádl Ferenc? Nos, Orbán Viktor első miniszterelnöksége idején. A díszlet és az időnként felhangzó Ki nyer ma? című rádióműsor szignálja segít behatárolni, hogy a közelmúltban járunk, de az elnök neve az egyetlen konkrét utalás, amelyből kikövetkeztethetjük, milyen évet is írunk (majdnem) pontosan.

Gázlánggal fűtünk

Az év szaván vitatkozhatunk, de korunk szava bizonyosan a nárcisztikus. Ha valaki megbánt minket, vagy akár csak nem hajlandó részt venni az önbecsmérlés társadalmilag elvárt aktusában, máris megkapja, hogy „mekkora nárci”.

Újragondolt fintorok

Szabó Eszter sajátos, jellegzetes figurái középkorú és idősödő nők. Morcosak, egyked­vűek. Nyúzottak és fáradtak. Grimaszolnak, duzzognak. Olykor járókerettel sétálnak, máskor két hatalmas herezacskót vonszolnak maguk után.

Választhat szegény

„Köszönöm, hogy Önökkel tölthettem egy napot!” – írta tavaly februári Facebook-bejegyzésében Novák Katalin, amikor látogatást tett Tiszabőn, a legszegényebbek közé sorolt falvak egyikében.

Akire rámondják

Magyar Péter feljelenti Orbán Viktort – lelke rajta, a jobboldalon mindig is nagy becsben tartották az ország hagyományait, az ilyesminek tényleg van itt csőstül (ti. hagyománya). Amíg viszont tövig rágjuk a körmünket, hogy a tisztelt hatóságok hazavágják-e a miniszterelnököt az aljas indokból, nagy nyilvánosság előtt elkövetett, jelentős érdeksérelmet okozó rágalmazásaiért, a feljelentés tartalmi része módot ad mindannyiunknak egy pillantást vetni jelen közállapotainkra. Továbbá a jövő kecsegtető ígéreteire is.

Muszkavezetők

Múlt hétfőn egy pilisi lakossági fóruma után a 444 újságírója megkérdezte Szijjártó Péter külügyminisztert, hogyan hatolhattak be az orosz állam támogatta hekkerek – egyszerűbben: az orosz titkosszolgálatok – a Külügy­minisztérium informatikai rendszerébe. Az érdeklődés közvetlen oka az volt, hogy nem sokkal előtte Orbán Viktor kijelentette, mind technikai, mind humán szempontból Magyarországnak van a legjobb nemzetbiztonsági rendszere.

Lövés a lőporos hordón

Május 15-én Handlovában (Nyitrabánya) egy merénylő, bizonyos Juraj Cintula lövéseket adott le Robert Ficóra. Ezek közül legalább egy olyan súlyosnak bizonyult, hogy napokig miniszterelnöke életéért kellett szorítania Szlovákiának. A tettest a helyszínen elfogták, a besztercebányai kórházban kezelt kormányfő a hírek szerint túl van a közvetlen életveszélyen. Szlovákián a merénylet után politikai káosz lett úrrá.

Könnyű kézzel

A Fővárosi Törvényszék mintegy öt éven át zajló tárgyalássorozat után 2024. február 8-án hirdetett első fokon ítéletet a negyed évszázada történt Fenyő-gyilkosság ügyében. Gyárfás Tamás „bűnsegédként” hét év fegyházbüntetést kapott.