9. Biciklis Futár Világbajnokság, Budapest: Sütött a nap

szerző
- gitta -
publikálva
2001/31. (08. 02.)
Twitter megosztások száma
Google +1
Egyéb megosztás

Amióta az ember kommunikál, közvetítők segítségére is szüksége van. Amikor a biciklit 1880 körül feltalálták, egyértelmű volt, hogy a futár előbb-utóbb nyeregbe pattan. Az első igazi biciklisfutár-erőpróba Amerikában volt, a sztrájkoló postavonatokat helyettesítették 200 km-es távolságon San Fransisco és Fresno között. 1898-tól a távirati irodák, mint például a Western Union már saját biciklis futárokat alkalmaztak, Európában a lapkiadók foglalkoztatták előszeretettel a courier-kat, akik 1926-ban Franciaországban meg is rendezték első versenyüket.

Amióta az ember kommunikál, közvetítők segítségére is szüksége van. Amikor a biciklit 1880 körül feltalálták, egyértelmű volt, hogy a futár előbb-utóbb nyeregbe pattan. Az első igazi biciklisfutár-erőpróba Amerikában volt, a sztrájkoló postavonatokat helyettesítették 200 km-es távolságon San Fransisco és Fresno között. 1898-tól a távirati irodák, mint például a Western Union már saját biciklis futárokat alkalmaztak, Európában a lapkiadók foglalkoztatták előszeretettel a courier-kat, akik 1926-ban Franciaországban meg is rendezték első versenyüket.

A mai futárok ´93-tól rendeznek világbajnokságokat, 1996-tól Európa-bajnokságokat. A tavalyi philadelphiai világverseny alatt dőlt el szavazással, hogy kétévi várakozás után

Budapest futárjai

lehetnek a 9th Cycle Messenger World Championship (CMWC) rendezői.

Az alapozás tehát már régen elkezdődött, az öt főszervező keze alá dolgozott az egész magyar futártársadalom: a Hajtás Pajtás nagyra nőtt csapata és az összes belőle alakult kisebb pesti futárszolgálat személyzete, baráti alapon.

Az interjúban részletezett körök útján a Népstadion lett a rendezvény fő helyszíne. (Találós kérdés: hány "másmilyen" világbajnokságot rendeztek még itt?) Ideális helyszín: a város forgalmától elzárt terület, olyan úthálózattal, ami nagy-nagy kanyarokat ír le, így a vendégek hajtás közben csodálhatják meg a monumentális épületet kívül-belül. A tribünök feljárói ideális checkpointok, van büfé. Ami a legszebb: itt van a kerékpárstadion is, vagyis a Velodrom, ahol lehet sprintelni, nézni a többieket és zenélni. A hazai biciklisport története és a kerékpáregyletek tablói mellé pedig kikerültek a New York-i futárok képei.

A stadion közepe volt a tettek mezeje: innen rajtolt a fő versenyszám, amikor a futár térképe áttanulmányozása után megpróbált a legrövidebb úton eljutni a kitűzött címre, hogy a rábízott csomagot kézbesítse. Természetesen voltak kötelező elemek, amik azt szolgálták, hogy a versenyzők mindenben a valós munkához hasonlóan járjanak el. Aki nem láncolja le a biciklijét a checkpointnál, ráfázhat, mert arra szakosodott személyek ellophatják, és ugyanúgy kötelező a sisak viselése és az átvételt tanúsító aláírások begyűjtése is.

A versenyszámok

követhetetlen helyszíneken és időpontokban zajlottak, de a nagy közös időzavar ellenére minden jó véget ért. Jó kedélyű emberek segítettek, szurkoltak egymásnak és a szervezőknek mindvégig. Az örömért magának felelt mindenki, de ebben a számban döntős lett az összes jelenlévő, mert közös volt a téma és az érzés, sütött a nap, és különben is. Az ember csak néz, és már nem unatkozik: ezer futár ezer különböző kerékpárral, mindegyik egy-egy irányzat. Van a sportos típus, főleg sárgában és neonzöldben, áramvonalas testtel, amit kecses kerékpáron hordoz, büszke és célirányos. Szembetűnő a sportos-de-laza alfaj, aki ügyel a részletekre, gépe remek, de élvezettel veti bele magát és bringáját mindenbe. Ha kell, lötyög kicsit, aztán belehúz. Van a mindent-szabad stílusú, aki furcsa felszerelésben áll rajthoz, például bársonykabátban, ami negyven fokban, ugye, már jelent valamit. Vagy különleges kerékpárral lép fel, mondjuk kínai postásbiciklivel, ami most gördült le a nagy kínai futószalagról. És végül van a szabadelvű, azaz punk vagy hippi futár: járműve a fekete, masszív bicaj, felszereléséhez tartoznak a szegecsek, láncok vagy éppen a hímzett futárhátizsák, szakáll, hosszú haj, fejpánttal. A lényeg, hogy szurkolni és örülni kell, biztatni a sprinter kisfiút, boldog szülinapot kívánni az egyik futárlánynak, jó zenéket hallgatni, szóval azt kell csinálni, ami jólesik.

Vasárnap este az akrobatikus számok versenyzői rakták fel a pontot mindenkire, a még csak éledező Pepsi Sziget egyik sátrában negyed ötkor adtak még egy laza koncertet a Never Sleep csapatának, hogy aztán hétfő délelőtt kifaroljanak Budapestről, és legközelebb egy év múlva Koppenhágában jöjjenek ismét össze egy hasonlóan fergeteges bulin.

- gitta -

További érdekességeket és információkat az alábbi oldalakon érdemes keresni:

www.cmwc2001.hu

www.hajtaspajtas.hu

A versenyszámok

Fő verseny: fiúk és lányok egyaránt nevezhetnek, ugyanazt a pályát járják be, de külön pontozással. Megadott feladatot kell végrehajtani a kitűzött állomásokat érintve, és mindezt pontosan vezetve a "menetlevélen". A csomag nem sérülhet, és csak a térképen megjelölt útvonalon és irányban lehet haladni. Minden checkpointnál kötelező a kerékpár lelakatolása és a lábon beérkezés; olyan útszakaszok is vannak, ahol szintén tilos felülni a biciklire. Végül három lány és tíz fiú kerül a döntőbe.

Triál: ez a legnagyobb ügyességet kívánó szám, dobozokon kell ugrálnia a versenyzőnek, speciális biciklivel folyamatosan rugózva, egy keréken tartva a biciklit.

Bunny Hop: magasugrás, az első kísérlet 25 cm-ről indul, mindenki kétszer próbálkozhat, aztán az akadály 5 centiméterenként nő.

Sprint: 200 méteren kell gyorsulni, mindenkinek azonos pályán, futárzsákkal felszerelve, itt külön pontozzák a lányokat és fiúkat.

Cargo Race: a fő verseny területén zajlik, ahol néhány checkpointon tárgyakat kell felvenni (székek, abroncsok, söröskorsók, szőke lányok stb.). Külső segítség használata tilos! A versenyző eldöntheti, mit szállít, és hányszor fordul, a súlyokkal egyenes arányban nő a szerezhető pontok száma. Ha a csomag a földre kerül, gyalog kell intézkedni.

A Fixed Gears három ügyességi verseny fék nélküli pályakerékpárral. Racsni sincs, tehát a pedál együtt forog a kerekekkel. Fékezni csak úgy lehet, hogy a versenyző ellent tart a pedálnak, vagyis nehezen.

Skid: magyarul farolás, abban a pillanatban kell megállni, amikor az első kerék eléri a célvonalat. A leghosszabb féknyom nyer.

Backward circles: a nevezéshez egy teljes kör leírandó hátrafelé, a legtöbb kört leíró lesz a győztes.

Trackstand: ki bír legtovább állni a bicklijével, úgy, hogy közben megpróbál tőle elszakadni. Három perc után az egyik kezével, újabb három perc után a másik kezével, a kilencedik percben az egyik lábával is, s így fél lábon egy biciklin egyensúlyozva kitartani, amíg lehet.

szerző
- gitta -
publikálva
2001/31. (08. 02.)
Twitter megosztások száma
Google +1
Egyéb megosztás
Cimkék:
Ezt már olvasta?

Legfrissebb Narancs

Honvédkórház – 2018
Emberi alatti állapotok
Devizahitelesek
Válság után, válság előtt
Interjúk
Zsiday Viktor, Bárdos Deák Ági
Tartalomjegyzék Legfrissebb Narancs

Kultúra

még több Kultúra...

Narancs

Vélemény

még több Vélemény...