A 100. BNV: Aranyvasárnap

szerző
- legát -
publikálva
1996/39. (09. 26.)
Twitter megosztások száma
Google +1
Egyéb megosztás

Az idei BNV-t ünnepi sorszámnévvel látták el történelmi érdeklődésű marketingbányászok. Igaz, sokkal kevesebb is elég lett volna a belső-kőbányai díszszemle kiemelt millecentenáriumi programmá nyilvánításához, de azért így az igazi. Az esemény alkalmából a távoli névrokon, a BKV is lépett: a szolgáltatás színvonalát számokba fojtotta, a 29-es villamost 100-asra keresztelte át.

Az idei BNV-t ünnepi sorszámnévvel látták el történelmi érdeklődésű marketingbányászok. Igaz, sokkal kevesebb is elég lett volna a belső-kőbányai díszszemle kiemelt millecentenáriumi programmá nyilvánításához, de azért így az igazi. Az esemény alkalmából a távoli névrokon, a BKV is lépett: a szolgáltatás színvonalát számokba fojtotta, a 29-es villamost 100-asra keresztelte át.

Lehet példálózni azzal, hogy már gróf Tisza István is másfél órát állt sorba lángosért a Pesti Vigadó ruhatárában (!!!) megrendezett első, 1906-os vásáron, hogy mekkora attrakció volt 1938-ban a Philips megjelenése egy valódi tévékészülékkel, a legemlékezetesebb megmozdulások azért mégis a hetvenes, nyolcvanas években voltak, amikor a legendás dívák,

Fabulon Ági, Skála Ági

és természetesen a Réka elemes szobabútor-garnitúra jelentették az elérhetetlen álmokat. Akkoriban a "mindent a szemnek" elv érvényesült, a vásári termékekre előjegyzést (vagy azt sem) vettek föl, kemény forintokért pedig legfeljebb sört, virslit, esetleg Népsportot lehetett venni. Mégis, esemény volt a javából, mentesítő vonatok érkeztek mindenhonnan, talán csak augusztus huszadika bírt ekkora mozgósító erővel. Nyálcsorgatva meneteltek a lelkes magyarok a Dobi István úti Potemkin-faluba, és úgy beindultak, hogy csak az esti sporthírek Vitár Róbert-látványa tudta némiképp csillapítani azokat az indulatokat, amiket egy fagyasztóval kombinált Lehel hűtőszekrény vagy éppen a Munkácsy Color televízió váltott ki belőlük. Hitték is meg nem is, hogy "a bemutatott termékek nyolcvan százaléka már ebben az évben megvásárolható", ahogy azt az 1974-es Vásári Híradóban olvashatták. A biztonsági játék volt jellemző, nem csoda, hogy azokban az években indult útjára egy jellegzetes hazai sportág, a prospektusgyűjtés, amelynek lényege: nincs annál nagyobb kincs, mint amit ingyen adnak.

A századik vásár is

tömegsport, de ma már nem kell ölre menni egy Röltex Rózsi-poszterért, alkalmazott szórólap-osztogatók kézimunkáznak, és vásárfiává nemesül az a gesztus, ami a Blaha Lujza téri aluljáróban minimum zaklatás. Húsz év alatt teljesen átalakult a BNV, valóban az, aminek hirdeti magát, és minden eladó.

A századikságra a B pavilonban megrendezett A BNV története című kiállítás, az alkalomra kiadott, tájképekkel illusztrált vásártörténeti album és egy baromi nagy hőlégballon emlékeztet, a millecentenáriumra meg legfeljebb a Huba Kft., ablakdekoráció-árnyékolástechnika, ami egyáltalán nem baj. A szervezők így is hatalmasakat szerveztek, "tíz témakörre osztották a vásár mondanivalóját". A Hobbi, szabadidőtől az Ízlések világáig teljes a kör, arról pedig egyáltalán nem tehetnek, hogy a felhozatalban igazán kevés az újdonság. A látottak alapján már most nagy karriert jósolhatunk a csempét pótló tapétának, a kaliforniai őstölgy garnitúra viszont nem valószínű, hogy lakberendezési közhellyé válik az elkövetkező néhány évben.

Mint egy aranyvasárnap a Nagykörúton, csak később sötétedik. Megszokott koreográfia szerint vonulnak a népek szépen sorban, az anyázást már lejátszották a villamoson meg a pénztáraknál. Az átlagos vásárlátogató árakon döbben, és természetesen az ingyencirkuszok jelentik számára a végzetes vonzerőt. Örömforrás, hogy ki lehet próbálni egy igazi fejszoláriumot, tét nélkül üzemelnek a félkarú banditák, a számítógépes játékok - a flipper viszont nem, pedig rá van írva! -, a színpadon a vásár házigazdája, Antal Imre - jobb esetben. Ha valaki vesz egy szaunát, tíz százalék kedvezményt kap, igaz, az átlagos akcióvadászat valami mást jelent: zoknivásárt meg hasonlókat.

Mégis, a közönség csak fizető statiszta ezen a terepen,

az igazi főszereplők maguk a kiállítók,

mindegy, hogy Csizmadia Elemér vasipari vállalkozóról vagy a Magyar Gyáriparosok Országos Szövetségéről van szó. Súlyos bérleti díjakat fizettek, komolyan veszik magukat, futnak a pénzük után. Rekordmennyiségű az egy négyzetméterre jutó fontos emberek száma, és igazából már csak az kelt feltűnést, ha valaki három mobiltelefonba beszél egyszerre. Nagy a kísértés, hogy szénné szoláriumozott vállalkozónőket szólítsunk le ("gyere bébi, lobbizzunk egyet"), vagy cégvezetőnek adjuk ki magunkat, és tárgyaljunk egy jó nagyot, de az ilyen jellegű játékokhoz legalább egy Pomezanski György-gumiálarcra lenne szükség, a Dilibolt standján viszont csak Drakulát árulnak.

- legát -

Budapesti Nemzetközi Vásár

Budapesti Vásárközpont,

Bp. X., Albertirsai út 10.

Nyitva: szeptember 29-ig

naponta 10-18 óráig

A vásárterületre való egyszeri, illetve többszöri belépésre a következő jegyek jogosítanak:

Napi belépőjegy: 400 Ft (egyszeri belépésre jogosít)

Állandó jegy: 3000 Ft (a vásár ideje alatt állandó belépésre jogosít)

Családi jegy: 800 Ft (két felnőtt és két gyermek egyszeri belépésére jogosít)

Kedvezményes jegy: 300 Ft (katonák, diákok, gyermekek, nyugdíjasok, munkanélküli-segélyen lévők részére egyszeri belépésre jogosít)

szerző
- legát -
publikálva
1996/39. (09. 26.)
Twitter megosztások száma
Google +1
Egyéb megosztás
Cimkék:
Ezt már olvasta?

Legfrissebb Narancs

Honvédkórház – 2018
Emberi alatti állapotok
Devizahitelesek
Válság után, válság előtt
Interjúk
Zsiday Viktor, Bárdos Deák Ági
Tartalomjegyzék Legfrissebb Narancs

Kultúra

még több Kultúra...

Narancs

Vélemény

még több Vélemény...