cyberhírek

  • .
  • 2008. február 21.

Tudomány

cyberhírek

Atomóra - Amerikai fizikusok olyan atomórát fejlesztettek ki, amely egyetlen másodpercet sem késik vagy siet több mint 200 millió éven át, így a Nemzeti Mérésügyi és Technológiai Intézet hivatalos atomóráját is felülmúlja, amely csak 80 millió évre ígér másodpercre pontos időt.

Műszív - Magyarország első műszívét a múlt héten egy súlyos állapotban lévő, szívátültetésre váró 58 éves férfi kapta meg Budapesten. Bár nem pótolhatja a transzplantációs műtétet, a műszív jelentősen javíthatja a várólistán levő betegek túlélési esélyeit.

Naprendszer - Csillagászok a Földtől nagyjából ötezer fényévnyire találtak egy csillagot, amely körül két bolygó kering. Az égitestek olyanok, mintha a Jupiter és Szaturnusz kisebb változatai lennének. Mostanáig mindössze huszonöt, több bolygóból álló naprendszert vettek lajstromba, de ez az első, amely hasonlít a miénkhez.

Energiató - Amerikai és európai űrkutatók a Cassini űrszonda segítségével kiderítették, hogy a Szaturnusz ismert holdján, a Titánon százszor annyi szénhidrogén van, mint a Földön. Folyékony szénhidrogének, például metán és etán zuhognak az égitest felszínére, ennek következtében hatalmas energiatavak alakulnak ki.

Oroszlándínó - Brit és amerikai paleontológusok két korábban ismeretlen húsevő dinoszaurusz maradványait fedezték fel a Szaharában. Az egyik őshüllő valószínűleg dögevő volt, a másik élő állatokra vadászott.

Bittorrent - A Pirate Bay fájlcsereközpont oldalain 12 százalékkal nőtt a Dániából érkező forgalom azután, hogy Dániában bírósági végzéssel tiltották le az öszszes internetszolgáltatónál a népszerű torrentoldal elérését. A tiltás megkerülhető, és több új felhasználót vonzott, mint amennyit sikerült elzárni az oldaltól.

Léghajtás - Egy éven belül kapható lesz a sűrített levegővel hajtott autó - ígéri egy francia fejlesztő. A légautót az arra alkalmas kutaknál három perc alatt fel lehet majd tölteni sűrített levegővel.

Szétlövik a kémműholdat Az amerikai elnök eldöntötte, hogy egy erre a célra átalakított rakétával szétlövik az üzemképtelenné vált amerikai kémműholdat, mielőtt a Földre zuhan. A műhold fékezőrakétáiban több mint fél tonna mérgező anyag található, ami belégzéskor akár halált is okozhat. Ha a rakétával eltalálják az üzemanyagtartályt, a minimumra csökkenthetik a Földre érkező mérgező anyag mennyiségét. Szakértők szerint mivel a Föld háromnegyedét víz borítja, 25 százalék az esélye annak, hogy az üzemképtelen műhold darabjai szárazföldre zuhannak, így 1 százaléknyi esély marad, hogy lakott területet veszélyeztetnek. Bár a műhold paramétereit titkolják, becslések szerint a súlya 3-4 tonna lehet. Egy műhold lelövése rendkívül kényes nemzetközi kérdésnek számít a katonai és diplomáciai vonatkozásai miatt. Amikor tavaly januárban Kína lelőtte egyik nem működő, 850 kilogrammos meteorológiai műholdját, az egész világ tiltakozott a kísérlet ellen. Szakértők szerint a kísérlet miatt az űrszemét mennyisége tíz százalékkal nőtt a 200-3800 kilométer közötti magasságtartományban. Az űrszemét fele legalább húsz évig pályán marad, veszélyeztetve a jelenleg működő mesterséges holdak jelentős részét.

Tengeralattjáró autó A svájci Rinspeed cég olyan konceptautót fejlesztett, amellyel a víz alatt is lehet közlekedni - adta hírül az Index az AP nyomán. A kocsi nyitott, ezért az utasoknak palackból kell lélegezniük a víz alatt. A sQuba nevű találmány egy márciusi autóexpón mutatkozik be Genfben. A búvárautóról nemrég került ki a gyártó oldalára, onnan pedig a videomegosztó oldalakra egy video, amelyen látható, hogy a kocsi nem a tenger fenekén halad, hanem tengeralattjáróként lebeg a vízben. A légies jelenség kísértetiesen emlékeztet az A kém, aki szeretett engem című James Bond-filmben szereplő autóra, bár a sQuba nem lő ki torpedókat. A másfél millió dollárból fejlesztett búvárautó 10 méteres mélységig képes merülni, három elektromos motor hajtja, ebből kettő gondoskodik a víz alatti haladásról. A kocsi csúcssebessége szárazföldön 124 km/óra, vízfelszínen alig 5 km/óra, víz alatt pedig 3 km/ óra, tehát nem sokkal gyorsabb egy átlagos úszónál. A sós víznek ellenálló anyagokkal borított kocsi nyitott, az utasok a víz alatt beépített sűrített levegős palackokból kapják a levegőt, akárcsak a búvárok. A fejlesztő cég vezetője, az 52 éves Frank Rinderknecht maga is nagy Bond-rajongó, és már többször meglepte furcsa fejlesztéseivel az autóipart. A genfi autóshow-n korábban már bemutatott átlátszó, repülő és hangvezérelt autót is.

Áramot az áramlatból A Golf-áramlat erejét felhasználó, víz alatti erőművek épülhetnek Floridánál az Atlanti-óceánban. A Golf-áramlat alig huszonnégy kilométerre húz el a floridai partok előtt. Kutatók szerint egy napon turbinák ezrei pörögnek majd ott 12 méteres mélységben, ahol a leggyorsabban hömpölyög a víz. A negyvennyolc kilométer széles áramlat tíz atomerőmű termelésével felérő tiszta, környezetbarát energiával szolgálhat, és Florida áramigényének legalább harmadát fedezheti. A Golf-áramlat sehol máshol nem halad el ilyen közel lakott szárazföldhöz. A floridai Atlantic Egyetem óceánenergia-technológia intézete ötmillió dollár állami támogatást kapott az áramláserőmű kifejlesztésére. A technológia még csak elméletben létezik, a költségeket ezért nehéz megbecsülni. Az biztos, hogy óceán fenekén rögzített turbinák telepítése jelentős befektetést igényel, de folyamatosan tudnának termelni, az alapanyag pedig ingyenes. A szövetségi energiaszabályozó bizottság (FERC) mostanáig negyvenhét előzetes engedélyt adott ki óceáni, illetve hullám- és árapály-energetikai projektekre. Néhány próbálkozás már elbukott: a New York-i East Rivernél tavaly tönkrement egy kísérleti turbina, Oregonnál pedig a Csendes-óceán fenekére süllyedt egy kétmillió dolláros kutatóbója. A nyugati parton, ahol nincsenek nagyobb áramlatok, inkább hullámerőművekkel kísérleteznek. Szakértők szerint az árapály- és a hullámtechnológiával az egész ország áramigényének legfeljebb 6,5 százalékát lehet fedezni.

Figyelmébe ajánljuk

Münster egén

Több mint húsz év telt el azóta, hogy az HBO bemutatta Tom Hanks és Steven Spielberg háborús sorozatát, az elég szerencsétlen magyar fordításban Az elit alakulatként futó Band of Brotherst.

Aki soha nem járt Tulsában

  • - turcsányi -

Mathew Brady a fotográfia történetének kétségkívül kimagasló alakja, az első fotoriporter, az első PR-szakember, az első bármi.

Elsüllyedt Budapest

„Szép Ernő előbb népszerű költő volt, azután divatos színpadi szerző lett, regényei irodalmi szenzációknak számítottak, azután egy időre szinte teljesen megfeledkeztünk róla” – írta Hegedűs Géza 1976-ban, A magyar irodalom arcképcsarnoka című portrékötetében. 

Búcsú a gonosztól

A német író, Otfried Preuβler (1923–2013) művei közül itthon leginkább a Torzonborzról, a rablóról (eredeti nevén Hotzenplotz) szóló történeteket ismerjük.

Kedvezmény

Az idén 125 éves Közlekedési Múzeumot bombatalálat érte a 2. világháborúban, az épület és a gyűjtemény nagy része elpusztult. Csak 1965-ben nyílt meg újra, majd ötven éven át működött, a hiányosságai ellenére is hatalmas érdeklődés mellett. A Liget-projekt azonban a Közlekedési Múzeumot sem kímélte, 2015-ben bezárták, 2017-ben lebontották.

Isten nevében

Egy gyermek ára: három miatyánk, két üdvözlégy – pimf összeg, mindenkinek megéri, vevőnek, eladónak, az üzlet hivatalos tanújának (ezúttal a Jóisten az, lakcím, anyja neve, három példányban), de legfőként a Fidesznek. Most még pénzbe se kerül: alsónadrágokban fizetik ki a papságot. Választások jönnek, tartják a markukat, lökni kell nekik valamit, hogy misézés közben rendesen korteskedjenek, Isten akarata szerint.

Távolságtartás

A három még logikus és észszerű. Sőt, a három elvárható (a Tisza Párt és az MKKP potenciális szavazói szemszögéből mindenképpen), s aligha sérelmezhető (a rivális pártok híveinek perspektívájából) – ennyi kerületi polgármesterjelölt kell ugyanis a fővárosi listaállításhoz. És már miért ne állítana listát, miért is ne akarna bejutni a Fővárosi Közgyűlésbe Magyar Péter pártja és az MKKP? Hisz’ nem csak a szűk pártérdek, hanem demokratikus közéletünk, illetőleg közéletünk demokratikusságának imperatívusza is azt követeli, hogy ha egy párt van, létezik és kitapintható közösségi igény is van rá, az méresse meg magát a nemes versenyben, és a verseny legyen nemes!

Mint parton a hal

  • Földényi F. László

Pontosan húsz évvel ezelőtt egy német napilap többeket megkérdezett, mit várunk mi, magyarok a küszöbön álló EU-csatlakozástól. Én akkor habozás nélkül ezt válaszoltam: Komp-ország hajója végre kiköt – Nyugaton. Vagyis: Európában. A Fidesz épp ellenzékben volt. De már jóval korábban kiadta a velejéig antidemokratikus jelszót: „a haza nem lehet ellenzékben”, s előre tudni lehetett, merre kormányozzák majd a hajót, ha újra hatalomra jutnak.

„Mi nem tartozunk bele a nemzetbe?”

A Nemzeti Összetartozás Hídja egyelőre nem annyira a nemzet összetartozását, sokkal inkább azokat az emberi és eljárásjogi anomáliákat testesíti meg, amelyekkel ma Magyarországon egyre könnyebb bármilyen, NER-nek kedves beruházást végigvinni.

Dermedt figyelem

Az elbitangolt ellenzéki szavazók jó részét néhány hónap alatt becsatornázta Magyar Péter és a Tisza Párt. De mire jutnak így az elhagyott pártok?