Nyelvében él a gerinc – Nemgeci

  • Gergelyi Katalin
  • 2015. március 2.

Vélemény

Ilyen nincs másnak. E ritka, lefordíthatatlan, egyszerűségében is mélyen kifejező szó egész valónkat sűríti magába. Mi vagyunk, sőt, miü vogymuk.

A magyar ember mindig gerinces volt. Ismerjük régről a magyar hűség, a gerinces kiállás nyelvi jeleit: a civitas fidelissima, a vitam et sanguinem vagy akár az Ugocsa non coronat – csupa elavult latin kifejezés. Itt van a magyar virtus végre magyarul, modernül, íme az új időknek új dala, a magyar song: Szerintünk Orbán Nem Geci.

Nyelvében él a nemzet. Nyelvében él a nemzeti gerinc. A nemzet nyelve gerinces. A nyelv gerincet nemzett. De még milyet!

Ezt a szót: geci, nehéz más nyelvekre lefordítani. Kínlódnak az angolok, a németek, a franciák – senki sem érti, mi is történik az ősi erejű, hasonlíthatatlan szépségű magyar nyelvben. Hogy mit nemzett. S mivel!

Nem érthetik, mert ez: a mienk. Ilyen nincs másnak. E ritka, lefordíthatatlan, egyszerűségében is mélyen kifejező szó egész valónkat sűríti magába. Mi vagyunk, sőt, miü vogymuk. Vagyis talán a nem szócskával megfejelve, hiszen azért ne feledkezzünk meg büszkeségünk mellett a negatív tartalomról. Így, tudósabban, modernebbül talán egybe is írhatnánk ezt az igazi, párja nincs magyar szókapcsolatot: nemgeci.

De micsoda zenéje van! Érzem, hogy itt és most valami alapvetőt sikerült megfogalmaznunk e szóban. Ez a jelző a legújabb hungarikum. Nemzeti örökség.

Zendüljön föl tehát a song, a Nemgeci dal! Legyen mostantól Nemgeci Adó- és Vámhivatal, Nemgeci Alaptanterv, Nemgeci Színház, Nemgeci Múzeum, Nemgeci Kulturális Alap, Nemgeci Bank, Nemgeci Színház, Nemgeci Dohánybolt és Nemgeci Együttműködés Rendszere. Szép lesz és igaz.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.