Visszhang: koncert

Bavouzet, Langrée

Visszhang

A Budapesti Fesztiválzenekar francia előadók főszereplésével Ravelt és Saint-Saënst állította reflektorfénybe.

Louis Langrée kiváló dirigens. Ravel ciklusát, a Lúdanyó meséit különleges színekben, gazdagon rajzolta elénk, szép hangszeres szólókkal. Csipkerózsika pavane-ja a másik híres pavane eleganciáját idézte, Hüvelyk Matyi szorongott, a madarak csipogtak, Csúnyácska, a pagodák császárnője megcsillogtatta a Távol-Kelet fényeit, a Szépség és a Szörnyeteg átlépett a saját árnyékán, s a Tündéri kert himnikus magasságokba emelt.

Elsősorban Jean-Efflam Bavouzet-ért kellett eljönni erre a koncertre. Ravel balkezes zongoraversenyét játszotta, elképesztően. Bavouzet nemcsak kikezdhetetlen technikájú zongorista, aki játszi könnyedséggel varázsolta elénk minden idők egyik legnehezebb zongora-balkézszólamát, és nemcsak érzékeny és mély költőiségű muzsikus, hanem frenetikus mókamester is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.