Lemez

55 éves újdonság

John Coltrane: Both Directions at Once: The Lost Album

Zene

Előkerült egy majdnem kész, „elfelejtett” John Coltrane-stúdiólemez a klasszikus felállású kvartettel. Örülünk a szenzációnak, de legyintünk is, hiszen ezek után nem csoda, hogy a lemezipar bedőlt, ha ilyenek eltűnhettek.

A jazzrajongók kollektív emlékezetében nyomokban még mindig fellelhető John Coltrane (1929–1967), az újabb jazztörténet legnagyobb hatású szaxofonosának halála miatt átélt sokk. Azóta persze többször is megjelentek posztumusz kiadások. Előbb a Sun Ship (1971), az Interstellar Space (1974) és a First Meditations (For Quartet) (1977), ám ezeket még el lehetett intézni azzal, hogy ’Trane váratlanul és fiatalon halt meg. Azon már inkább csodálkozni lehetett, hogy a washingtoni Kongresszusi Könyvtár jazztudora, Larry Appelbaum 2005-ben talált a munkahelyén egy szalagot, amely nem valami lemezstúdióban porladt, hanem az Amerika Hangja rádió koncertfelvétele volt. Ráadásul egy Carnegie Hall-beli gálakoncertről volt szó, ahol Coltrane a Thelonious Monk-kvartett szólistája volt, és ez bizony hiányzott a jazztörténeti kirakóhoz! De kimagyarázható az is, hogy a One Down, One Up: Live at the Half Note, tehát egy másik koncert felvétele 1965 tavaszáról miért nem került 2005 előtt a rajongók kezébe. És most újra lehet magyarázkodni, hiszen ismét itt egy új lemez.

A My Favourite Things (1961) óta Coltrane népszerű volt, de kicsit szélesíteni akarták a rajongóbázist, ezért a Ballads (1963) című romantikus albummal, valamint egy Duke Ellingtonnal összehozott produkcióval rukkoltak elő. És még Johnny Hartmant, a bársonyos hangú baritont is társították a sprődnek vélt Coltrane-zenekarhoz – a profit maximalizálása miatt. Aznap zárták a kéthetes szériát a New York-i Birdland klubban, és az Impulse! Records producere, Bob Thiele szívesen látta őket a közeli stúdióban: Coltrane tenor- és szopránszaxofonon, McCoy Tyner zongorán, Jimmy Garrison bőgőn és Elvin Jones dobon játszott.

De miért maradt dobozban a felvétel több mint ötven évig?

Először is, Thiele túltermelést produkált Coltrane-lemezekből. Rá is szóltak a főnökei, hogy ennyit soha nem fognak kiadni, de közben régebbi anyagait sorra dobta piacra a konkurencia. Különösen a Hartman-lemez (John Coltrane and Johnny Hartman, 1963) eladási sikere tolta ezt az egy nappal előbb született kvartettfelvételt háttérbe, utána pedig elég hamar elfeledkeztek róla; néhány évvel később elköltöztek, raktárba vitték a kiadatlan mastereket, és miután már nem ment nekik olyan jól a következő évtizedben, ki is dobták a szemétbe.

A Both Directions at OnceThe Lost Album címmel kiadott felvételek előkerüléséhez az kellett, hogy másolatait sokáig Naima, Coltrane első felesége őrizze (majd azokat a leszármazottak értékesítsék). Mindez úgy volt lehetséges, hogy a legendás hangmérnök, Rudy Van Gelder monó magnószalag-másolatot adott Coltrane-nek a hosszú, stúdióban töltött nap végén, 1963. március 6-án. Az ebből csak most legyártott felvételt rögtön egy mezei és egy kétlemezes „de luxe” (vö.: szemétdomb) kiadásba csomagolták: az első CD-n a félkész stúdiólemez egy lehetséges rekonstrukcióját halljuk, eredeti, cím nélküli, soha nem hallott Coltrane-szerzeményekkel. A két CD-s kiadásba (ami persze vinilen is megjelent) pedig alternatív felvételek is kerültek. Az akkor még cím nélküli, hipnotikus Impressions foglalkoztatta Coltrane-t ekkor a legjobban, ezt több, eltérő felfogású változatban is megkapjuk, de hátborzongató a felvételszám alapján „elkeresztelt” két lelet: az 11383 és az 11386. Az első egy blues, amibe már könnyű belehallani a közeljövő ekszta­ti­kus, metafizikai emelkedettségű Coltrane-mantrákat. A második, ami még erőteljesebben előremutató, talán a legnagyobb kincs a dobozból, viszont Coltrane egyik legjobb ismerője, Lewis Porter szerint lehet, hogy McCoy Tyner szerzeménye. Változatossá teszi az anyagot, hogy a ritmusszekció végig nagyobb szerephez jut a hasonló stúdiólemezekhez képest, hosszabbak a szólóik. A magyar közönségnek külön érdekesség, hogy a Vilja-dal („Ha győzi még a társaság, elmondanék egy balladát”) is hallható Lehár Ferenc A víg özvegyéből, bár ezt Coltrane máskor is feldolgozta. Az előkerült felvételek alapján tehát nem kell teljesen újraírni a jazztörténet vonatkozó fejezetét (mint Thelonious Monk esetében), viszont tanúi lehetünk, hogy a zenekar beleállt a tökéletesedési fázisba. És innen lépdeltek el a halhatatlanságba.

Impulse!/Verve/Universal, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Münster egén

Több mint húsz év telt el azóta, hogy az HBO bemutatta Tom Hanks és Steven Spielberg háborús sorozatát, az elég szerencsétlen magyar fordításban Az elit alakulatként futó Band of Brotherst.

Aki soha nem járt Tulsában

  • - turcsányi -

Mathew Brady a fotográfia történetének kétségkívül kimagasló alakja, az első fotoriporter, az első PR-szakember, az első bármi.

Elsüllyedt Budapest

„Szép Ernő előbb népszerű költő volt, azután divatos színpadi szerző lett, regényei irodalmi szenzációknak számítottak, azután egy időre szinte teljesen megfeledkeztünk róla” – írta Hegedűs Géza 1976-ban, A magyar irodalom arcképcsarnoka című portrékötetében. 

Búcsú a gonosztól

A német író, Otfried Preuβler (1923–2013) művei közül itthon leginkább a Torzonborzról, a rablóról (eredeti nevén Hotzenplotz) szóló történeteket ismerjük.

Kedvezmény

Az idén 125 éves Közlekedési Múzeumot bombatalálat érte a 2. világháborúban, az épület és a gyűjtemény nagy része elpusztult. Csak 1965-ben nyílt meg újra, majd ötven éven át működött, a hiányosságai ellenére is hatalmas érdeklődés mellett. A Liget-projekt azonban a Közlekedési Múzeumot sem kímélte, 2015-ben bezárták, 2017-ben lebontották.

Isten nevében

Egy gyermek ára: három miatyánk, két üdvözlégy – pimf összeg, mindenkinek megéri, vevőnek, eladónak, az üzlet hivatalos tanújának (ezúttal a Jóisten az, lakcím, anyja neve, három példányban), de legfőként a Fidesznek. Most még pénzbe se kerül: alsónadrágokban fizetik ki a papságot. Választások jönnek, tartják a markukat, lökni kell nekik valamit, hogy misézés közben rendesen korteskedjenek, Isten akarata szerint.

Távolságtartás

A három még logikus és észszerű. Sőt, a három elvárható (a Tisza Párt és az MKKP potenciális szavazói szemszögéből mindenképpen), s aligha sérelmezhető (a rivális pártok híveinek perspektívájából) – ennyi kerületi polgármesterjelölt kell ugyanis a fővárosi listaállításhoz. És már miért ne állítana listát, miért is ne akarna bejutni a Fővárosi Közgyűlésbe Magyar Péter pártja és az MKKP? Hisz’ nem csak a szűk pártérdek, hanem demokratikus közéletünk, illetőleg közéletünk demokratikusságának imperatívusza is azt követeli, hogy ha egy párt van, létezik és kitapintható közösségi igény is van rá, az méresse meg magát a nemes versenyben, és a verseny legyen nemes!

Mint parton a hal

  • Földényi F. László

Pontosan húsz évvel ezelőtt egy német napilap többeket megkérdezett, mit várunk mi, magyarok a küszöbön álló EU-csatlakozástól. Én akkor habozás nélkül ezt válaszoltam: Komp-ország hajója végre kiköt – Nyugaton. Vagyis: Európában. A Fidesz épp ellenzékben volt. De már jóval korábban kiadta a velejéig antidemokratikus jelszót: „a haza nem lehet ellenzékben”, s előre tudni lehetett, merre kormányozzák majd a hajót, ha újra hatalomra jutnak.

„Mi nem tartozunk bele a nemzetbe?”

A Nemzeti Összetartozás Hídja egyelőre nem annyira a nemzet összetartozását, sokkal inkább azokat az emberi és eljárásjogi anomáliákat testesíti meg, amelyekkel ma Magyarországon egyre könnyebb bármilyen, NER-nek kedves beruházást végigvinni.

Dermedt figyelem

Az elbitangolt ellenzéki szavazók jó részét néhány hónap alatt becsatornázta Magyar Péter és a Tisza Párt. De mire jutnak így az elhagyott pártok?