A holdkóros - Albert Camus: Caligula (színház)

  • Csáki Judit
  • 2006. május 18.

Zene

Most bizonyára sokan leírják, elmondják majd, hogy Camus drámája tézisdarab, éppen ezért nemcsak a konstrukciója, hanem a bonyolítása és a figurakészlete is steril, egy meghatározott célra orientált. Így van, teszem hozzá gyorsan; ebből persze értékítélet nem következik, ettől nem jó, nem rossz, pusztán valamilyen, azaz ilyen.

Most bizonyára sokan leírják, elmondják majd, hogy Camus drámája tézisdarab, éppen ezért nemcsak a konstrukciója, hanem a bonyolítása és a figurakészlete is steril, egy meghatározott célra orientált. Így van, teszem hozzá gyorsan; ebből persze értékítélet nem következik, ettől nem jó, nem rossz, pusztán valamilyen, azaz ilyen.

Idetartozik még, hogy amikor Camus a drámát megírta - szerintem két nap alatt, vágtában, hiszen alighanem elég volt fejben megtalálnia a tézist magát és hozzá a képviselőjét -, nemigen volt erősebb tézis terítéken: 1944-ben a szabadság akarásának realizálása szükségképpen (?) szélsőségekben valósult meg. Volt nulla, és volt száz százalék. Caligula császár figurája szinte tálcán kínálta magát.

Mundruczó Kornél rendezésének két sarokpontja van: a tér és a kontextus. Ami az előbbit illeti, a volt Szikra mozi nagy lelemény. Aurája van, atmoszférája: árasztja a dekadenciát (voltaképpen vicces, hogy friss kifestése, majdnem szép felületi rekonstrukciója csak látszólag mond ellent ennek, igaziból ráerősít), a sokéves kiüresedettséget, a bizonytalanságot a használhatóság tekintetében. Kétlépcsős játéktér: van egy "igazi" színpada, szűkös kukucska, plexifal választja el az alsó résztől, és hatszögletű elemekből összetapasztott, fóliás villanykörtékkel ékesített keret fogja körül - a fal csodásan működik, de ezt most nem részletezem. Ágh Márton ezt is jól kitalálta, vörös bársonyfüggönyöstül, vetítővásznastul, műanyag székestül - és kitalálta a színpad alatti folytatást is: terepmintás anyaggal borított padlón néhány doboz a lépcső, a plafonon és a földön a revü jegyében tükrös

diszkógombócok

forognak vagy állnak; Erdély Mátyásnak volt gondja a világításra, melynek révén a három oldalon néhány sorban ülő közönség igazán bevonódik a játék terébe. A revühöz tartozik a zene, az énekbetétek, a nők jelmeze - kempben tartva mind.

És akkor a kontextus: semmi archaikus, sőt. Viszont semmi aktualizálás, sőt. Rába Roland Caligulája akár a szemközti McDonald'sból is átruccanhatott volna, hogy elénk tárja azt a vákuumot, amelyben él; amelyben minden normális, átlagos, hétköznapi cselekvés néma, tompa és értelmetlen, amelyben csak az excesszusnak, a végleteknek tud hangja, színe, teste lenni. A szabadság - most nem camus-i, hanem hétköznapi értelemben - vagy a hiánya, vagy a parttalansága által értelmezhető. Ha semmit nem szabad és ha mindent szabad, a tettek felől nézve majdnem ugyanolyan egyneműsítő. Mundruczó izgalmas, szemtelenül sziporkázó rendezésében ez utóbbi látszik motiválni Caligula ambícióját: a semmi, azaz a minden a Hold, azt kell megszerezni. És ha azt nem lehet, akkor bármit lehet.

Nagyon hatásos, hogy a minden és mindenki fölött álló Caligula ezt a hatalmi helyzetet elsősorban nem azzal érzékelteti, hogy

halomra öldösi semmiért

az alattvalókat, hanem azzal, ahogy a Hold kérlelhetetlen akarásának szinte a dadogásig kiszolgáltatott. Minden ölés ennek a kiszolgáltatottságnak a kompenzációját hivatott szolgálni - és nem tudja szolgálni. A császári hatalom (lehetne ez most bármi, nemcsak császári, hanem pénz, befolyás, fegyver, politika) éppen arra való, hogy a mindenre törekedve a bármit súlytalanná tegye. Nem az ölésnek van tragikus vetülete ebben az előadásban, hanem az ölés értelmetlenségének, semmiségének.

Hiszen akik Caligula körül élnek - az ilyen-olyan alattvalók -, ugyanebben a kontextusban élnek, csak más helyzetben. Az egy-egy státust vagy szerepet megtestesítő figurák többsége előbb-utóbb beleütközik ugyan Caligula véres zsarnokságába, de - és ezt igen hatásosan megfogalmazzák alakításukban a színészek - kizárólag a személyes érintettség révén, nem pedig teoretikusan vagy morálisan. Az egyiknek az a baja, hogy az apját ölte meg, a másiknak az, hogy a fiát - ezért a vérszegény, eleve kudarcra ítélt puccskísérlet. És ezért, hogy amikor rájuk kerül a sor, voltaképpen megadóan állnak elébe. Nincsen mit szembeszegezni Caligulával, hiszen a Holdat nem lehet tálcán átnyújtani neki, mert makacsul és szépen ott trónol az erkély parapetjén.

A színészek pontosan és szépen teszik a dolgukat, ami ezúttal nem sorsábrázolás, hanem viszony és helyzet közvetítése, a rendkívüli képekben való hatásos megjelenés. Ki-ki megemeli karakterének egy-egy vonását - Karalyos Gábor a légies költőiséget, Haumann Máté a bennfentes simaságot, Schneider Zoltán a tétova kételyt például -, ennél többre nyílik módja a Caesoniát alakító Wéber Katának, aki Caligula szeretőjének szerepében (és egyik lábát járógépbe bújtatva) az ő női párját adja, szenvtelen értést és szenvedélytelen őszinteséget. Az egyik legsűrűbb jelenet is az övé: Caligula ráfűzi az egyetlen lényt, akit szeretett, rokona vagy sem, mindegy ez itt: egy felfújható guminő - vele fojtja megÉ

Rába Roland az évad egyik kimagasló alakítását nyújtja: játszik minden porcikája, tar koponyája, lehunyt szeme, mindene. Zsigerből hajtja Caliguláját a rémes, végtelenített vég felé - nehogy már azt higgyék, mások ölik meg, véletlenül; ő merül alá vérben és mocsokban, a mélynél is mélyebbre, mert a Hold, az nem bír összejönni...

Radnóti Színház, május 10.

Figyelmébe ajánljuk

Madarak és angyalok

  • - turcsányi -

Nehéz megmondani, hogy mikor mondtak fel az angyalok. Már akkor, amikor Wim Wenders folytatni merészelte a Berlin felett az eget (Távol és mégis közel, 1993)? Vagy csak 1998-ban lett elegük, amikor meglátták magukat az Angyalok városa című filmben – a Berlin felett az ég e remake-jét Nicolas Cage-dzsel? Az biztos, hogy Los Angelesből eztán szedték a sátorfájukat. De senki nem pótolhatatlan, L. A. pedig különösen nem maradhatott efféle égi szárnyasok nélkül.

„A legszívesebben hallgatok”

Kurtág György a magyar kultúra állócsillaga, kincse, élő klasszikusa, a magyar művészeti hagyomány nagy tradíciójának megszemélyesítője egy olyan korszakban, amelyben ez a hagyomány igencsak ingatag lábakon áll. Ha nyilvánosan megszólal a 98 éves mester, az maga az esemény.

Annyira nem sötét

A legutóbbi Pearl Jam-lemez, a 2020-as Gigaton hosszú, hétéves várakozás után jelent meg, így sokan örülhettek, hogy a zenekar hamarabb elkészült a tizenkettedik albumával, amely a Dark Matter címet viseli.

Dél csillagai

A Budapest JazzFest cégére alatt, a közel három héten át zajló hetvenhat koncert minden bizonnyal a legnagyobb magyar jazzfesztivál, de ennél figyelemre méltóbb, hogy huszonnégy országból érkeztek a zenészek. Megragadtuk a lehetőséget, hogy egy török triót és egy szárd együttest hallgassunk meg.

Ma senki se nyer

Emlékeznek, mikor volt köztársasági elnök Mádl Ferenc? Nos, Orbán Viktor első miniszterelnöksége idején. A díszlet és az időnként felhangzó Ki nyer ma? című rádióműsor szignálja segít behatárolni, hogy a közelmúltban járunk, de az elnök neve az egyetlen konkrét utalás, amelyből kikövetkeztethetjük, milyen évet is írunk (majdnem) pontosan.

Gázlánggal fűtünk

Az év szaván vitatkozhatunk, de korunk szava bizonyosan a nárcisztikus. Ha valaki megbánt minket, vagy akár csak nem hajlandó részt venni az önbecsmérlés társadalmilag elvárt aktusában, máris megkapja, hogy „mekkora nárci”.

Újragondolt fintorok

Szabó Eszter sajátos, jellegzetes figurái középkorú és idősödő nők. Morcosak, egyked­vűek. Nyúzottak és fáradtak. Grimaszolnak, duzzognak. Olykor járókerettel sétálnak, máskor két hatalmas herezacskót vonszolnak maguk után.

Választhat szegény

„Köszönöm, hogy Önökkel tölthettem egy napot!” – írta tavaly februári Facebook-bejegyzésében Novák Katalin, amikor látogatást tett Tiszabőn, a legszegényebbek közé sorolt falvak egyikében.

Akire rámondják

Magyar Péter feljelenti Orbán Viktort – lelke rajta, a jobboldalon mindig is nagy becsben tartották az ország hagyományait, az ilyesminek tényleg van itt csőstül (ti. hagyománya). Amíg viszont tövig rágjuk a körmünket, hogy a tisztelt hatóságok hazavágják-e a miniszterelnököt az aljas indokból, nagy nyilvánosság előtt elkövetett, jelentős érdeksérelmet okozó rágalmazásaiért, a feljelentés tartalmi része módot ad mindannyiunknak egy pillantást vetni jelen közállapotainkra. Továbbá a jövő kecsegtető ígéreteire is.

Muszkavezetők

Múlt hétfőn egy pilisi lakossági fóruma után a 444 újságírója megkérdezte Szijjártó Péter külügyminisztert, hogyan hatolhattak be az orosz állam támogatta hekkerek – egyszerűbben: az orosz titkosszolgálatok – a Külügy­minisztérium informatikai rendszerébe. Az érdeklődés közvetlen oka az volt, hogy nem sokkal előtte Orbán Viktor kijelentette, mind technikai, mind humán szempontból Magyarországnak van a legjobb nemzetbiztonsági rendszere.

Lövés a lőporos hordón

Május 15-én Handlovában (Nyitrabánya) egy merénylő, bizonyos Juraj Cintula lövéseket adott le Robert Ficóra. Ezek közül legalább egy olyan súlyosnak bizonyult, hogy napokig miniszterelnöke életéért kellett szorítania Szlovákiának. A tettest a helyszínen elfogták, a besztercebányai kórházban kezelt kormányfő a hírek szerint túl van a közvetlen életveszélyen. Szlovákián a merénylet után politikai káosz lett úrrá.

Könnyű kézzel

A Fővárosi Törvényszék mintegy öt éven át zajló tárgyalássorozat után 2024. február 8-án hirdetett első fokon ítéletet a negyed évszázada történt Fenyő-gyilkosság ügyében. Gyárfás Tamás „bűnsegédként” hét év fegyházbüntetést kapott.