Lemez

Fehér mágusok – Mutation: Error 500

  • - greff -
  • 2014. február 16.

Zene

Azokban a különösen intim élethelyzetekben, amelyekben az extrém metál általában szóba kerül, a legtöbben még ma is a Forma-1-es tempókra és a fülsértő ordibálásra (hörgésre, károgásra, ugatásra vagy visításra) asszociálnak, pedig ezek az elemek már igen rég barátságosan belesimultak a zenefogyasztók mindennapi zajkörnyezetébe.

Üdvözlendően bőszítővé még ma is kiképezheti magát egy zenekar ezekkel, valóban zavarba ejtővé azonban már aligha. A tízmillió forintos kérdés itt persze az, hogy vajon hogyan lehet valaki igazán radikális egy olyan korban és műfajban, amelyben minden határt kitoltak már a fizikailag lehetséges legvégsőkig. Kívülállóknak ilyenkor talán jobb esélye van komolyat gurítani, és valószínűleg ez vitte rá Gingert, a brit (félig mainstream) rockzene egyik legmegbízhatóbb slágergyárosát is arra, hogy próbára tegye magát ebben a sajátjánál jóval vérmesebb zsánerben.

Ginger és társai (többnyire inkább rock-, mint metálzenészek, bár a basszusgitárt történetesen Shane Embury, a Napalm Death oszlopa terrorizálja) a kiszámíthatatlanságot választották lemezük legfőbb szervezőeleméül: punkból noise-ba váltanak, majd rögvest tovább black metalba, amit melodikus dallamtöredék követ, melyet a Dillinger Escape Plan véres és komplex hardcore-ja taszít odébb, ami japán eredetű elektronikus zajba fordul, közben pedig (két számban is) a permanensen brikettrészegnek hangzó Mark E. Smith kajabálja nonszensz mondatroncsait. Az Error 500 újszerűsége és radikalitása viszont nem a stílusok varratmentes összeillesztéséből fakad, hanem sokkal inkább abból, hogy mindezt karneváli hangulatban, teljesen szabad, szellemiségében már-már free jazzes, improvizatívnak ható módon, lelkesen, és, mondjuk ki, boldogan vezetik elő a veterán zenészek. A Mutation voltaképp hasonló dolgot visz véghez, mint a tavalyi év egyik legnagyobb kritikai sikerét learató Deafheaven, amely magához ölelte az élet törékeny szépségét, és bevezette a black metalba a ragyogó nyári napsütést. Az Error 500-en sem hallunk mást, mint hogy az eredetileg sötét, agresszív, hideg, gyűlölettel és keserűséggel teli zenék az életöröm vegytiszta, hófehér, kristályosan csillogó hangjaivá formálódnak át, s ezzel mintegy ablak nyílik hirtelen egy lehetséges, párhuzamos valóságra. Olyanra, ahol úgy zúznak a zenészek minden egyes másodpercben, mintha valóban az univerzum sorsa múlna rajtuk.

Ipecac, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Münster egén

Több mint húsz év telt el azóta, hogy az HBO bemutatta Tom Hanks és Steven Spielberg háborús sorozatát, az elég szerencsétlen magyar fordításban Az elit alakulatként futó Band of Brotherst.

Aki soha nem járt Tulsában

  • - turcsányi -

Mathew Brady a fotográfia történetének kétségkívül kimagasló alakja, az első fotoriporter, az első PR-szakember, az első bármi.

Elsüllyedt Budapest

„Szép Ernő előbb népszerű költő volt, azután divatos színpadi szerző lett, regényei irodalmi szenzációknak számítottak, azután egy időre szinte teljesen megfeledkeztünk róla” – írta Hegedűs Géza 1976-ban, A magyar irodalom arcképcsarnoka című portrékötetében. 

Búcsú a gonosztól

A német író, Otfried Preuβler (1923–2013) művei közül itthon leginkább a Torzonborzról, a rablóról (eredeti nevén Hotzenplotz) szóló történeteket ismerjük.

Kedvezmény

Az idén 125 éves Közlekedési Múzeumot bombatalálat érte a 2. világháborúban, az épület és a gyűjtemény nagy része elpusztult. Csak 1965-ben nyílt meg újra, majd ötven éven át működött, a hiányosságai ellenére is hatalmas érdeklődés mellett. A Liget-projekt azonban a Közlekedési Múzeumot sem kímélte, 2015-ben bezárták, 2017-ben lebontották.

Isten nevében

Egy gyermek ára: három miatyánk, két üdvözlégy – pimf összeg, mindenkinek megéri, vevőnek, eladónak, az üzlet hivatalos tanújának (ezúttal a Jóisten az, lakcím, anyja neve, három példányban), de legfőként a Fidesznek. Most még pénzbe se kerül: alsónadrágokban fizetik ki a papságot. Választások jönnek, tartják a markukat, lökni kell nekik valamit, hogy misézés közben rendesen korteskedjenek, Isten akarata szerint.

Távolságtartás

A három még logikus és észszerű. Sőt, a három elvárható (a Tisza Párt és az MKKP potenciális szavazói szemszögéből mindenképpen), s aligha sérelmezhető (a rivális pártok híveinek perspektívájából) – ennyi kerületi polgármesterjelölt kell ugyanis a fővárosi listaállításhoz. És már miért ne állítana listát, miért is ne akarna bejutni a Fővárosi Közgyűlésbe Magyar Péter pártja és az MKKP? Hisz’ nem csak a szűk pártérdek, hanem demokratikus közéletünk, illetőleg közéletünk demokratikusságának imperatívusza is azt követeli, hogy ha egy párt van, létezik és kitapintható közösségi igény is van rá, az méresse meg magát a nemes versenyben, és a verseny legyen nemes!

Mint parton a hal

  • Földényi F. László

Pontosan húsz évvel ezelőtt egy német napilap többeket megkérdezett, mit várunk mi, magyarok a küszöbön álló EU-csatlakozástól. Én akkor habozás nélkül ezt válaszoltam: Komp-ország hajója végre kiköt – Nyugaton. Vagyis: Európában. A Fidesz épp ellenzékben volt. De már jóval korábban kiadta a velejéig antidemokratikus jelszót: „a haza nem lehet ellenzékben”, s előre tudni lehetett, merre kormányozzák majd a hajót, ha újra hatalomra jutnak.

„Mi nem tartozunk bele a nemzetbe?”

A Nemzeti Összetartozás Hídja egyelőre nem annyira a nemzet összetartozását, sokkal inkább azokat az emberi és eljárásjogi anomáliákat testesíti meg, amelyekkel ma Magyarországon egyre könnyebb bármilyen, NER-nek kedves beruházást végigvinni.

Dermedt figyelem

Az elbitangolt ellenzéki szavazók jó részét néhány hónap alatt becsatornázta Magyar Péter és a Tisza Párt. De mire jutnak így az elhagyott pártok?