film - {rec}

  • - dd -
  • 2009. január 8.

Zene

A kézikamerás horrorfilmek alapvetően az alanyi költészet kései mutánsai: ez veled is megtörténhet, sugallják, de a néző ilyetén esedékes bekebelezése mindig pengeélen táncol - tudniillik valahányszor marad némi kétségünk; ad notam: hajítsad már el azt a kamerát, és rohanj! A {rec} ezt a problémát amilyen egyszerűen, olyan remekül, egyben félelmetesen oldja meg: a tűzoltóállomás átlagos estéjét megörökíteni szándékozó tévéstáb elbeszélői pozíciója kiköveteli egyrészt, hogy mindent filmre vegyünk, másrészt egy tévéműsor nézőjeként sokkal hihetőbben és alattomosabban kerülünk közel a történethez, mint a hagyományos kameraszubjektív nézőponttal. Szó se róla, számos magyar médiaipari termékről el tudjuk képzelni, hogy a muszterei közt horrorisztikus részletek lappangnak, mindenesetre a filmbéli tűzoltókkal foglalkozó bulvárinformációs műsornak induló valóságshow meghitten ismerős - a tűzoltók elébb unatkoznak, majd jön végre egy riasztás, be kell hatolni egy öregasszony lakásába, aki már jó ideje nem mutatkozik, ráadásul furcsa hangok szűrődnek ki tőle.
A kézikamerás horrorfilmek alapvetõen az alanyi költészet kései mutánsai: ez veled is megtörténhet, sugallják, de a nézõ ilyetén esedékes bekebelezése mindig pengeélen táncol - tudniillik valahányszor marad némi kétségünk; ad notam: hajítsad már el azt a kamerát, és rohanj!

A {rec} ezt a problémát amilyen egyszerûen, olyan remekül, egyben félelmetesen oldja meg: a tûzoltóállomás átlagos estéjét megörökíteni szándékozó tévéstáb elbeszélõi pozíciója kiköveteli egyrészt, hogy mindent filmre vegyünk, másrészt egy tévémûsor nézõjeként sokkal hihetõbben és alattomosabban kerülünk közel a történethez, mint a hagyományos kameraszubjektív nézõponttal.

Szó se róla, számos magyar médiaipari termékrõl el tudjuk képzelni, hogy a muszterei közt horrorisztikus részletek lappangnak, mindenesetre a filmbéli tûzoltókkal foglalkozó bulvárinformációs mûsornak induló valóságshow meghitten ismerõs - a tûzoltók elébb unatkoznak, majd jön végre egy riasztás, be kell hatolni egy öregasszony lakásába, aki már jó ideje nem mutatkozik, ráadásul furcsa hangok szûrõdnek ki tõle. A rutinfeladat persze elfajul, de innentõl nem a pontosan kitalálható végkifejlet az érdekes - a Paco Plaza, Jaume Balagueró rendezõpáros filmjében átveszi az uralmat a roncsolt kép és fényfoltokkal felépített rettegés. Így hatol a tudatunkba a tévémûsor, s ott az európai horror hagyományai szerint jár el (még a végkimenetel során is). A tökéletesen kidolgozott koncepció igazi diabolikus utazássá teszi a {rec}-et. Ilyen lenne Hieronymus Bosch mai kiszavazóshow-ja.

Forgalmazza a Cirko Film - Másképp Alapítvány

****

Figyelmébe ajánljuk

Mi, a színek

  • Kiss Annamária

Már az elején világos, hogy a színeknek jelentőségük lesz. A gárda egyik fele piros és fehér ruhát visel, vannak, akik talpig pirosban játszanak, mint az életre kelt Mefisztó (Szacsvay László) is (jelmez: Nagy Fruzsina). A hatalom kiszolgálói, a megalkuvók púderrózsaszínben virítanak.

Perpatvar mobile

A XXI. magyar tánc – e-moll hangneme ellenére életteli verbunkos – szinte csak szignálként szolgál a Fesztiválzenekar Brahms-koncertjén: természetesen arra várunk, hogy a hegedűre és csellóra írt Kettősverseny felcsendüljön, amelynek komponálását maga a szerző egy levelében „mulatságos ötletnek” nevezett. Nem véletlenül: ez egy hálátlan műfaj.