Kiállítás - Semmi, drágám, semmi - Sírba visztek - A Bizottság a Műcsarnokba megy

  • Kürti Emese
  • 2011. szeptember 15.

Zene

Hogy mire készül Gulyás Gábor a Műcsarnokban, arra mindenki kíváncsi volt, beleértve azokat, akik legszívesebben be sem tették volna oda a lábukat, legalább még egy ideig. Aztán az új igazgató kitalálta a Bizottság-kiállítást, amelyre még az is elmegy, aki még sosem hallott Gulyásról, és egyáltalán nem sértődik meg azon, hogy a demokratikus nyilvánosságból korábban többet igénylő zenekar őnélküle, zártkörű megnyitón ünnepelt a jobboldali kormány államtitkárával. Aki érez némi feszítő ambivalenciát magában, de odamegy a Bizottság kedvéért, olyasféle növekvő zavart és ellentmondásosságot tapasztal, ami már szinte meghaladja az intézményvezető hatáskörét, rosszabb esetben kompetenciáját. Ezt az ambiciózus kiállítást ugyanis leginkább nem sikerült megrendezni, noha tömve vannak a termek festménnyel, dokumentumfilmmel, fotóval és installációval, olykor izgalmas kiállításrendezői ötletekkel, de az egyes szegmensek aránytalansága és kiegyensúlyozatlansága, néhol irrelevanciája miatt mégis darabjaira hullik szét az egész.

Hogy mire készül Gulyás Gábor a Műcsarnokban, arra mindenki kíváncsi volt, beleértve azokat, akik legszívesebben be sem tették volna oda a lábukat, legalább még egy ideig. Aztán az új igazgató kitalálta a Bizottság-kiállítást, amelyre még az is elmegy, aki még sosem hallott Gulyásról, és egyáltalán nem sértődik meg azon, hogy a demokratikus nyilvánosságból korábban többet igénylő zenekar őnélküle, zártkörű megnyitón ünnepelt a jobboldali kormány államtitkárával. Aki érez némi feszítő ambivalenciát magában, de odamegy a Bizottság kedvéért, olyasféle növekvő zavart és ellentmondásosságot tapasztal, ami már szinte meghaladja az intézményvezető hatáskörét, rosszabb esetben kompetenciáját. Ezt az ambiciózus kiállítást ugyanis leginkább nem sikerült megrendezni, noha tömve vannak a termek festménnyel, dokumentumfilmmel, fotóval és installációval, olykor izgalmas kiállításrendezői ötletekkel, de az egyes szegmensek aránytalansága és kiegyensúlyozatlansága, néhol irrelevanciája miatt mégis darabjaira hullik szét az egész.

A probléma valószínűleg abból fakad, hogy a két kurátor, Gulyás és Készman József Bizottság helyett inkább Vajda Lajos stúdiós kiállítást rendezett, noha előbbi lett volna a célja. Csakhogy 2002-ben már volt nagy évfordulós kiállítása a VLS-nek a Műcsarnokban, úgy tenni tehát, mintha az illegális underground művészet most nyert volna bebocsátást a kanonizáció kormánysegédlettel megszentelt terébe, alapvető tévedés, másrészt már akkor is több őszinteséget kívánt volna. A kérdés tehát az: miért nem sikerült Gulyáséknak úgy koncentrálniuk a Bizottság történetére, hogy valóban kiderüljön, mit jelentett a nyolcvanas évek elején-közepén (mert nem mindegy) az abnormalitás hatósági vádjától végigkísért zenekar a közönsége, a vele párhuzamosan működő ellenkulturális csoportok és a tűrő-támogató kultúrpolitika számára. Amíg csak képekről van szó, a rutin megoldja a szögelést, de a legérdekesebb szakasznál már teljes a tanácstalanság, és a fölkutatott forrásokat mintha vasvillával hordták volna össze; az egyéni tudat kombinatorikus képességére és installációs látványelemekre bízták a megspórolt kutatómunka miatt keletkezett hiány betöltését.

Pedig a legelső terem a középen álló Wahorn-féle emlékművel, melyen legfölül a zenekar tagjai láthatók akció közben, alul pedig körbefutó elefántok idegesítik az úszkáló aranyhalakat, a hátsó falon az Utolsó vacsora ikonográfiáját adaptáló fölnagyított Bizottság-fotóval, az egész termet beborító műfűvel és a falba beépített videobokszokkal, tehát mindez még a legkreatívabb (pozitív) antiprofesszionalizmus báját hordozza. Azon nem nagyon érdemes idegeskedni, hogy a Nagy Feróval, Somával, Bárdos Deák Ágival, Lugosi Lugo Lászlóval és másokkal készült interjúk az értelmezhetőség határáig átzajolják egymást. Az egész valahogy mégis adekvát és rendben lévő. A következő teremben a hanglemezekből épített, bejárható installáció a Komár László-, Cseh Tamás-, Neoton- stb. lemezekkel még mindig nagyon az, mert egyszerre képez kontextust és kontrasztot a Bizottság pszichedelikus-szürreális, a konkrét zenét a punkkal ötvöző érzéki - fizikai és zenei - vonaglásához.

Ami már a képzőművészeti környezet illusztrálását illeti, ott a túlzásba vitt esetlegesség az úr. Érthetetlen, hogy milyen szempontok alapján válogatták a műveket - leginkább Erdély Miklós és Altorjai Sándor kívánkozik ki innen -, noha nyilvánvalóan helyesen érzékelték, hogy a kontextus megteremtése nélkül értelmezhetetlen az egész VLS-Bizottság-jelenség. Nem valamiféle merev periodizáció követését ajánlanám a kurátoroknak, de az évtized ürességig fokozott homogenizációja az eredeti szándékkal ellentétesen hat, és az egy évtizeden belül is egymást alig elviselő festmények kínos feszengése egyszerűen kikergeti az embert a teremből, bele a feLugossy, Wahorn és ef. Zámbó minitárlatba. Itt azt a következetes elvet alkalmazták, hogy falakra elkülönítették az egyes művészekhez tartozó festményeket, de az időre megint csak nem voltak tekintettel: kényelmesen belefértek a Bizottság-periódust (1980-85) követő művek is a válogatásba. A kiállítás jelentős hányadát aztán a három művész legújabb kori művei teszik ki, ami végképp föllazítja a koncepciót (mégiscsak a zenekar történetére kellene fókuszálni), ugyanakkor nyilvánvalóvá teszi, hogy a nagy dobás a közös zenélés volt, a képzőművészet ehhez csak háttér.

A Bizottság története persze szorosan kötődik a Vajda Lajos Stúdióéhoz: az autodidakta művészek között már kialakult barátságot és együttműködést, amely a szentendrei szabadtéri kiállítások szervezésében öltött formát, a hatóság paranoiája kezdetben több hónapos vizsgálati fogsággal honorálta, később azonban a korszakban szokásos jutalmazó ellenőrzés révén egy pincével ajándékozta meg. Kölcsönös kompromisszum volt ez, mindkét fél tudomásul vette a játékszabályokat: ef. Zámbóék a megnyitókra berobogó rendőröknek magyarázhatták a szürrealizmust, ők pedig nyugodtan alhattak, mert minden olyan transzparenssé vált. Ebben a pincében kezdtek zenélni, egészen addig, amíg rá nem találtak arra a névre, amelyet a Beatrice előzenekaraként végül 25 ezer ember jegyzett meg. A Bizottság, ahogy a Műcsarnok apszisában ügyetlenül installált színpadi elemekből, videofelvételekből, végtelen mennyiségű asztalra borított fotóból valahogy mégiscsak kiderül, a kialakuló popkultúra fölszabadító jelensége volt, nem kizárólagos, de sokak számára óriási tudati élmény, elsősorban feLugossy minden kétségen fölül álló produkciójának és Kokó sikolyainak köszönhetően.

A második nyilvánvaló kompromisszumra akkor került sor, amikor a Hanglemezkiadó Vállalat rászánta magát a Bizottság lemezének megjelentetésére, a feltétel azonban a név elé biggyesztett két betű volt: A. E. Olyan szimptomatikus apróság ez, amely tökéletesen kifejezi a cenzúrára és öncenzúrára ösztönző korszak morálját, abban az értelemben, ahogy vonatkozó alapkönyvében (A cenzúra esztétikája) Haraszti Miklós megírta. Ez a kiállítás a szabadságról szól - írja Gulyás Gábor a bevezetőjében. Pontosítanék: ez a kiállítás a szabadság relativitásáról szól. Arról, hogy meddig tart az a kompromisszumos határ, amíg még ellenzékinek nevezhető valamely művészi gesztus, mi fogadható el a hatalomtól a működésért és a viszonylagos békén hagyásért cserébe, és hogy a cenzúra helyét mikor veszi át az önkorlátozás mechanizmusa. Az már csak pikantéria, hogy ezt épp Gulyás Gábornak kellett volna végiggondolnia.

Műcsarnok, november 13-ig

Figyelmébe ajánljuk