Kiállítás: Szomorú képületek (Házak között. Építészet a kortárs képzőművészetben)

  • Szentpéteri Márton
  • 2002. november 14.

Zene

Az efféle, építészeti tárgyú tárlat ma több okból is időszerű. Egyrészt a szervezők önreflexiójára gondolhatunk. Olyan szembesülésre, amely egyáltalán nem idegen a tudatosan új kritikai modort célzó csoportosulásoktól, márpedig az Octogon Építészetkritikai Műhely mindenképpen ilyen. A szakmai közvéleményt az elmúlt években jócskán felbolygató csoport nyíltan vallja, hogy az építészetkritika nem lehet csupán az építészek belügye. Már csak azért sem, mert a hazai designertábor ma nemigen büszkélkedhet jó tollú szerzők tucatjaival. Igaz, a jó sváda önmagában messze nem elég a tartalmas designkritikához! Ugyanakkor cseppet sem valószínű, hogy a műkritikusnak magának is tudnia kell regényt írni, szimfóniát komponálni vagy netán épp házat tervezni ahhoz, hogy igazán értő bírálatot nyújtson. Tárlatunk kiállítói sem építészek, képeik mégis mindenképp megfontolandó kortárs kritikának minősülhetnek.
Az efféle, építészeti tárgyú tárlat ma több okból is időszerű. Egyrészt a szervezők önreflexiójára gondolhatunk. Olyan szembesülésre, amely egyáltalán nem idegen a tudatosan új kritikai modort célzó csoportosulásoktól, márpedig az Octogon Építészetkritikai Műhely mindenképpen ilyen. A szakmai közvéleményt az elmúlt években jócskán felbolygató csoport nyíltan vallja, hogy az építészetkritika nem lehet csupán az építészek belügye. Már csak azért sem, mert a hazai designertábor ma nemigen büszkélkedhet jó tollú szerzők tucatjaival. Igaz, a jó sváda önmagában messze nem elég a tartalmas designkritikához! Ugyanakkor cseppet sem valószínű, hogy a műkritikusnak magának is tudnia kell regényt írni, szimfóniát komponálni vagy netán épp házat tervezni ahhoz, hogy igazán értő bírálatot nyújtson. Tárlatunk kiállítói sem építészek, képeik mégis mindenképp megfontolandó kortárs kritikának minősülhetnek.

A kiállítás másik aktualitása épp e kritikai jelleggel függ össze. Az építészeti fogyasztásban újabban meghonosodott képorientált tervezés lappangó bírálatára gondolok itt. Míg az igényes designfolyóiratok, turisztikai magazinok oldalán már-már steril tisztaságban, kontextusukból kiragadott sztárként tetszelegnek az épületek, addig velük kapcsolatos hétköznapi tapasztalatunk érdemben eltérő. Sajnálatos módon ez a hétköznapi aspektus szinte minden szakmai fórumból hiányzik. Rivaldafénybe állított épületeinkről átadásuk után már nem nagyon számolunk be, használatba vételük következményeivel többé nem foglalkozunk. Úgy állunk hát a honi építészet bemutatásával, mint az egyszeri turista fiók mélyén fakuló fényképeivel: jöttem, láttam, lefényképeztem - végül elfelejtettem! A tárlat alkotásai viszont természetüknél fogva nem a naprakészség követelményétől hajtott gyakorlatot tükrözik. Épp ellenkezőleg, meditatív erejükkel képesek rámutatni az épített környezet eredeti értelemben vett hétköznapiságára is.

Lakótelepi csendéletek

A kiállítás főkurátora, Bojár Iván András szerint az 1989 és 2002 között született képek az új festőiség markáns vonulatának képviselői, melynek ikonográfiája többek között "a modern építészet formai és érzelmi tartalmait boncolgatja" - hangsúlyosan. Ez volna hát a harmadik ok, ami a tárlatot érdekessé teszi. Persze, az egyszeri látogató talán másképp látja mindezt. Amiként a művészet fogalma maga is absztrakció, úgy az építészeti tárgyú képzőművészet is teoretikus találmány, avagy rendezői válogatás eredménye, még akkor is, ha valaminő új tárgyiasság részeként említődik. Igaz, akadnak festők, mint Szűts Miklós például, akiknek művészete egyértelműen építészeti tárgyú mostanság, ám a lakótelepi csendéletek - noha kétségtelen, hogy főszereplőjük a kulissza - a modern építészet kérdéseinek csak egy részét érintik. Mellékesen a lakótelep Szűts képein is csupán kiindulópont ahhoz, hogy ezredfordulós létezésünk vélt magányosságát fesse meg vásznain.

Apropó szomorúság. A most egymás mellé került képek sorozata mintha azt sugallná, a magyar képzőművészek meglehetősen borongós járókelői a világnak, legyen szó hazai lakótelepekről, avagy külhoni városok utcáiról. A képek szinte mindegyikéről hiányzik a szemlélődő lelkesedése, tőlük idegen a városi nyüzsgés keltette életöröm! A mélabús flanőr ezúttal nem vidám városi forgatagok visszahúzódó szemlélője. Kihalt, egyszersmind baljós tér veszi körül - a várost például csak a folyón túlról látja Vojnich Erzsébet Folyópart (Erőd várossal) című képén - vagy a téli lakótelepek iszamos világa (Szűcs Attila: Lakótelep karácsonyfával). A házak, városok lassan távolodnak tőle, míg már csak madártávlatból látja őket alant (Baranyai Levente: Forgalom [Jeruzsálem], ISKI Kocsis Tibor: Kert három beteg fával). A Házak között című kiállítás látogatója furcsa tárgyiassággal szembesül tehát, a vásznakon alig találkozni emberekkel, a házak között is legtöbbször csupán házak állanak. Ha mégsem, az ember akkor vagy mellékszereplő társas magányban, mint Hajdú Kinga Mars Mező című képén. Vagy unott, beletörődött főszereplő, mint Szépfalvi Ágnes Horror vacui című alkotásán. Vagy zárójelbe tett, átlátszó lény, mint Fehér László Nyaralókján. Nemkülönben elidegenítő Révész László László "Französische Strassé"-jének háttal álló antihőse, és persze Kósa János Center for Contemporary Art című képének posztmodern ízű Arcadiájában is csak idézetszerű figurák láthatóak a high-tech vonalrajz előterében. Hasonmód kietlen világot tár fel Gábor Imre digitális nyomata, mely az embert hirdetések jeleinek puszta jelöltjévé minősíti. A szomorú képletnek paradox módon talán csak Nemes Csaba Bevásárlóközpont című szénrajza mond ellent, békebeli, századfordulós hangulatával. No és persze a tárlat legkorábbi alkotása, efZámbó István Felhőkarcolók dinnyeszelettel című olajfestménye, melyen antropomorf házak ölelik egymást.

Szentpéteri Márton

Deák Erika Galéria, Bp., Jókai tér 1., november 16-ig

Figyelmébe ajánljuk

Münster egén

Több mint húsz év telt el azóta, hogy az HBO bemutatta Tom Hanks és Steven Spielberg háborús sorozatát, az elég szerencsétlen magyar fordításban Az elit alakulatként futó Band of Brotherst.

Aki soha nem járt Tulsában

  • - turcsányi -

Mathew Brady a fotográfia történetének kétségkívül kimagasló alakja, az első fotoriporter, az első PR-szakember, az első bármi.

Elsüllyedt Budapest

„Szép Ernő előbb népszerű költő volt, azután divatos színpadi szerző lett, regényei irodalmi szenzációknak számítottak, azután egy időre szinte teljesen megfeledkeztünk róla” – írta Hegedűs Géza 1976-ban, A magyar irodalom arcképcsarnoka című portrékötetében. 

Búcsú a gonosztól

A német író, Otfried Preuβler (1923–2013) művei közül itthon leginkább a Torzonborzról, a rablóról (eredeti nevén Hotzenplotz) szóló történeteket ismerjük.

Kedvezmény

Az idén 125 éves Közlekedési Múzeumot bombatalálat érte a 2. világháborúban, az épület és a gyűjtemény nagy része elpusztult. Csak 1965-ben nyílt meg újra, majd ötven éven át működött, a hiányosságai ellenére is hatalmas érdeklődés mellett. A Liget-projekt azonban a Közlekedési Múzeumot sem kímélte, 2015-ben bezárták, 2017-ben lebontották.

Isten nevében

Egy gyermek ára: három miatyánk, két üdvözlégy – pimf összeg, mindenkinek megéri, vevőnek, eladónak, az üzlet hivatalos tanújának (ezúttal a Jóisten az, lakcím, anyja neve, három példányban), de legfőként a Fidesznek. Most még pénzbe se kerül: alsónadrágokban fizetik ki a papságot. Választások jönnek, tartják a markukat, lökni kell nekik valamit, hogy misézés közben rendesen korteskedjenek, Isten akarata szerint.

Távolságtartás

A három még logikus és észszerű. Sőt, a három elvárható (a Tisza Párt és az MKKP potenciális szavazói szemszögéből mindenképpen), s aligha sérelmezhető (a rivális pártok híveinek perspektívájából) – ennyi kerületi polgármesterjelölt kell ugyanis a fővárosi listaállításhoz. És már miért ne állítana listát, miért is ne akarna bejutni a Fővárosi Közgyűlésbe Magyar Péter pártja és az MKKP? Hisz’ nem csak a szűk pártérdek, hanem demokratikus közéletünk, illetőleg közéletünk demokratikusságának imperatívusza is azt követeli, hogy ha egy párt van, létezik és kitapintható közösségi igény is van rá, az méresse meg magát a nemes versenyben, és a verseny legyen nemes!

Mint parton a hal

  • Földényi F. László

Pontosan húsz évvel ezelőtt egy német napilap többeket megkérdezett, mit várunk mi, magyarok a küszöbön álló EU-csatlakozástól. Én akkor habozás nélkül ezt válaszoltam: Komp-ország hajója végre kiköt – Nyugaton. Vagyis: Európában. A Fidesz épp ellenzékben volt. De már jóval korábban kiadta a velejéig antidemokratikus jelszót: „a haza nem lehet ellenzékben”, s előre tudni lehetett, merre kormányozzák majd a hajót, ha újra hatalomra jutnak.

„Mi nem tartozunk bele a nemzetbe?”

A Nemzeti Összetartozás Hídja egyelőre nem annyira a nemzet összetartozását, sokkal inkább azokat az emberi és eljárásjogi anomáliákat testesíti meg, amelyekkel ma Magyarországon egyre könnyebb bármilyen, NER-nek kedves beruházást végigvinni.

Dermedt figyelem

Az elbitangolt ellenzéki szavazók jó részét néhány hónap alatt becsatornázta Magyar Péter és a Tisza Párt. De mire jutnak így az elhagyott pártok?