ŐSZMŰVÉSZET - Interjú

„Komédiához is passzol”

Avishai Cohen jazz-zenész

Zene

A világhírű izraeli jazzista új triófelállásban érkezik augusztus 29-én Budapestre, hogy a Zsidó Kulturális Fesztivál keretében a Dohány utcai Zsinagógában adjon közös koncertet a MÁV Szimfonikusok vonósaival. Telefonon beszélgettünk.

Magyar Narancs: Igaz, hogy az izraeli hadsereg zenekarában kezdett el zenélni?

Avishai Cohen: Már előtte is játszottam, de való igaz, hogy a kötelező katonai szolgálatom során az izraeli hadsereg egyik zenekarában játszottam.

MN: Milyen rangban szolgált a zenekarban?

AC: Elektromos basszusgitáros minőségben. Az ország nemcsak régiókra, de zenekarokra is fel volt osztva, minden régióra jutott egy-egy katonazenekar. Az egyik ilyenben játszottam én izraeli számok feldolgozásait a basszuson.

MN: Az aktív zenészlét, a heves zeneszeretet segített, ha katonaként például élesebb helyzetbe került, mondjuk, egy-egy bevetés során?

AC: Az én feladatom az volt, hogy zenéljek, veszélyes helyzetekbe szerencsére nem kerültem. De a zene mindig segít, még a kevésbé veszélyes helyzetekben is. Mindegy is, milyen élethelyzetbe kerül az ember, az a minőség, amit a zene képvisel, mindig jól jön.

MN: Miután letöltötte a katonai szolgálatát, Izraelből New Yorkba tette át a székhelyét, 22 éves korában lakhelyet változtatott. Ha jól tudom, kezdetben utcazenészként tartotta el magát.

AC: Igen, az elején sokat játszottam a New York-i utcákon. Nem a pénzért csináltam, hanem a gyakorlásért. Mennyivel jobb így, mintha otthon, a négy fal közt csináltam volna! Én ezt a módját választottam, hogy begyakoroljam az amerikai jazz nagykönyvében szereplő klasszikusokat. Egy haverommal zenéltem együtt. Mit is mondhatnék? Imádtam. Remek gyakorlat volt. Ott tanultam meg, hogyan kell a szabadban úgy játszani, hogy azt meg is hallják az emberek.

MN: New York mely utcáiban és terein lehetett élvezni a játékát? Megfordult esetleg utcazenészi minőségben a Central Park nyugati oldalán, a Central Park Westen is, hogy ezzel is adózzon Coltrane emlékének?

AC: Természetesen a Central Park is megvolt utcazenészként. De éppúgy fellelhető voltam a metróaluljárókban, a Downtown sűrűjében vagy egy-egy utcasarkon. Gyakorlatilag bárhol New Yorkban.

MN: A New York-i metrón ülve tud komponálni?

AC: Számos közlekedési eszközön írtam már. Repülőn éppúgy, mint buszon, de a vonat sem maradt ki a sorból. Bárhol képes vagyok zenét írni. Az ihlettől függ, nem a közlekedési eszköztől. Azért az nem árt, ha van a közelben egy zongora.

MN: Évekig játszott Chick Corea mellett, tagja volt a The Chick Corea New Triónak és az Origin nevű formációnak is. Mi volt a legfontosabb, amit a hosszan tartó közös zenélés során az isteni Chicktől ellesett?

AC: A legfontosabb lecke, amit Chick Coreától tanultam, az volt, hogyan legyél jó ember.

MN: Hogyan lehetséges elérni ezt az állapotot?

AC: Konkrétan arra tanított meg, hogyan kell egy zenekart jól vezetni, hogyan kell zenészként a többi zenésszel bánni. Tulajdonképpen mellette tanultam meg, hogyan legyek zenekarvezető. Hatalmas a tapasztalata e téren is. Erről legalább annyit tanultam tőle, mint a zenélés más aspektusairól.

MN: Egyáltalán nem reprezentatív közvélemény-kutatásom szerint sokaknak az 1984-es Children’s Songs című Corea-album a titkos favoritja. Ön jön…

AC: Szeretem én is a Children’s Songsot, nagyon kedves lemez, de az én kedvencem tőle, ha már meg kell neveznem egyet, valószínűleg a Light as a Feather. Van benne valami nagy-nagy őszinteség vagy hitelesség. Olyan ritkaság ez, mint amikor sikerül valakinek egy illékony, varázslatos pillanatot megragadni.

MN: New Yorkban a The New Schoolban tanult, akárcsak az ugyancsak ’70-es születésű Brad Mehldau. Évfolyamtársak voltak?

AC: Az iskolában összefutottunk, igen, játszottunk is együtt, de az már régen volt. Azóta nem játszottam Braddel. És ennek már vagy húsz éve is van. A kilencvenes évek elején-közepén voltak közös dolgaink. És hát közös volt az iskola. Andrew Cyrille nagyszerű tanár volt, igazi szabad szellem. Egy befogadó, nyitott ember. Az órái sokat jelentettek nekem.

MN: Ahogy a Keith Jarrett-rajongók mindig abban reménykednek, hogy a mester még ebben az életben eljátszik valamit élőben a The Köln Concert című híres lemezéről, úgy az ön rajongói nyilván a Seven Seas számait követelik, vagy hát igényelnék a koncerteken. És borzasztóan hálásak, ha ráadásként a Rememberinget is eljátssza az At Home lemezről. Nem unja még?

AC: Ellenkezőleg! Hihetetlenül szerencsésnek mondhatom magam, hogy egyáltalán vannak olyan lemezeim, amiket az emberek hallani szeretnének. Ilyen a Seven Seas és ilyen még a Gently Disturbed. Van vagy három ilyen lemezem. Hát, öregem, ezt hívom én szerencsének! Ezért aztán arra törekszem a koncertjeimen, hogy az eddigi korszakaim mindegyikéből adjak valamit.

MN: Jó, de kicsit sem unja, hogy a Seven Seast vagy a Re­mem­beringet kell minduntalan játszania, hogy megadja a közönségnek, ami jár?

AC: De hát, nem ez minden zenész álma, hogy ilyen számai legyenek?! Persze sokszor új szerzeményeket játszom végig az egész koncert alatt, és csak a végén dobom be a Seven Seast vagy a Rememberinget. Akárhogy is, engem a jazz sosem untat.

MN: A gyanútlan Avishai Cohen-rajongó legutóbb akkor találkozhatott kedvenc szerzeményeivel, amikor beült a nagy francia komikus, Jean-Pierre Bacri esküvői vígjátékára, az Eszeveszett esküvőre. A Bacri–Cohen-tengely hogyan jött létre?

AC: Egyszerűen. A srácok, a két rendező, akik az Életrevalókat is csinálták, már régebben is kedvelték a zenémet, és már egy ideje az járt a fejükben, hogy ha a helyzet úgy hozza, használnák is a számaimat valamelyik filmjükhöz. Ez az idő most jött el. Pontosan tudták, mit akarnak, hiszen rajongók voltak.

MN: Az Eszeveszett esküvő hagyományos francia komédia. A humor nem az első és még csak nem is a második dolog, ami az embernek eszébe jut az Avishai Cohen-lemezekről.

AC: Nekem sem jutna az eszembe, legalábbis eddig nem jutott, de boldoggá tett, hogy ezek szerint van humor a zenémben. Amúgy nemcsak értem, de szeretem is a humort, fontos része az életemnek, de hogy a zeném komédiakompatibilis lenne, az csak most derült ki. Az alkotó erről eddig nem tudott. Meglepetésként ért, hogy komédiához is passzol.

MN: Említette, hogy pályakezdőként katonazenekarban játszott. Milyen számokat játszottak az izraeli hadseregben?

AC: Főleg popszámokat.

MN: Ofra Hazát?

AC: Inkább régebbieket, régebbi izraeli popot. Mindenfajta zene lehet érdekes, nekem legalábbis. Minden műfajban meg lehet találni a jót.

MN: Visszatérve az izraeli gyökereihez, ön egy kibucba született. El tudná képzelni az életét kibuclakóként?

AC: Életem első három évét töltöttem csak kibucban, utána a szüleimmel máshova költöztünk. De tulajdonképpen el tudnám képzelni az életemet felnőttként is egy kibucban. Persze a maiak nem egészen olyanok, mint amilyenek régen voltak, de ami az együttélést illeti, a kibucéletben megvan a lehetőség valami nagyon szépre és békésre.

Figyelmébe ajánljuk

Münster egén

Több mint húsz év telt el azóta, hogy az HBO bemutatta Tom Hanks és Steven Spielberg háborús sorozatát, az elég szerencsétlen magyar fordításban Az elit alakulatként futó Band of Brotherst.

Aki soha nem járt Tulsában

  • - turcsányi -

Mathew Brady a fotográfia történetének kétségkívül kimagasló alakja, az első fotoriporter, az első PR-szakember, az első bármi.

Elsüllyedt Budapest

„Szép Ernő előbb népszerű költő volt, azután divatos színpadi szerző lett, regényei irodalmi szenzációknak számítottak, azután egy időre szinte teljesen megfeledkeztünk róla” – írta Hegedűs Géza 1976-ban, A magyar irodalom arcképcsarnoka című portrékötetében. 

Búcsú a gonosztól

A német író, Otfried Preuβler (1923–2013) művei közül itthon leginkább a Torzonborzról, a rablóról (eredeti nevén Hotzenplotz) szóló történeteket ismerjük.

Kedvezmény

Az idén 125 éves Közlekedési Múzeumot bombatalálat érte a 2. világháborúban, az épület és a gyűjtemény nagy része elpusztult. Csak 1965-ben nyílt meg újra, majd ötven éven át működött, a hiányosságai ellenére is hatalmas érdeklődés mellett. A Liget-projekt azonban a Közlekedési Múzeumot sem kímélte, 2015-ben bezárták, 2017-ben lebontották.

Isten nevében

Egy gyermek ára: három miatyánk, két üdvözlégy – pimf összeg, mindenkinek megéri, vevőnek, eladónak, az üzlet hivatalos tanújának (ezúttal a Jóisten az, lakcím, anyja neve, három példányban), de legfőként a Fidesznek. Most még pénzbe se kerül: alsónadrágokban fizetik ki a papságot. Választások jönnek, tartják a markukat, lökni kell nekik valamit, hogy misézés közben rendesen korteskedjenek, Isten akarata szerint.

Távolságtartás

A három még logikus és észszerű. Sőt, a három elvárható (a Tisza Párt és az MKKP potenciális szavazói szemszögéből mindenképpen), s aligha sérelmezhető (a rivális pártok híveinek perspektívájából) – ennyi kerületi polgármesterjelölt kell ugyanis a fővárosi listaállításhoz. És már miért ne állítana listát, miért is ne akarna bejutni a Fővárosi Közgyűlésbe Magyar Péter pártja és az MKKP? Hisz’ nem csak a szűk pártérdek, hanem demokratikus közéletünk, illetőleg közéletünk demokratikusságának imperatívusza is azt követeli, hogy ha egy párt van, létezik és kitapintható közösségi igény is van rá, az méresse meg magát a nemes versenyben, és a verseny legyen nemes!

Mint parton a hal

  • Földényi F. László

Pontosan húsz évvel ezelőtt egy német napilap többeket megkérdezett, mit várunk mi, magyarok a küszöbön álló EU-csatlakozástól. Én akkor habozás nélkül ezt válaszoltam: Komp-ország hajója végre kiköt – Nyugaton. Vagyis: Európában. A Fidesz épp ellenzékben volt. De már jóval korábban kiadta a velejéig antidemokratikus jelszót: „a haza nem lehet ellenzékben”, s előre tudni lehetett, merre kormányozzák majd a hajót, ha újra hatalomra jutnak.

„Mi nem tartozunk bele a nemzetbe?”

A Nemzeti Összetartozás Hídja egyelőre nem annyira a nemzet összetartozását, sokkal inkább azokat az emberi és eljárásjogi anomáliákat testesíti meg, amelyekkel ma Magyarországon egyre könnyebb bármilyen, NER-nek kedves beruházást végigvinni.

Dermedt figyelem

Az elbitangolt ellenzéki szavazók jó részét néhány hónap alatt becsatornázta Magyar Péter és a Tisza Párt. De mire jutnak így az elhagyott pártok?