Koncert: Hozott anyag (Usti Opre)

  • 2003. december 4.

Zene

Az Usti Opre (munka)című dokumentumfilmről pillanatnyilag azt tudjuk, hogy "egész estés" terjedelműre forgatják, és jeles kelet-közép-európai roma muzsikusok hagyományairól, törekvéseiről szól. Bizonyára visszatérünk majd rá, ha valamelyik hazai televízió műsorába kerül, és hát lemez is lesz, többé-kevésbé talán annak a nyomán, amit november 28-án és 29-én a Millenárison hallhattunk.
Az Usti Opre (munka)című dokumentumfilmről pillanatnyilag azt tudjuk, hogy "egész estés" terjedelműre forgatják, és jeles kelet-közép-európai roma muzsikusok hagyományairól, törekvéseiről szól. Bizonyára visszatérünk majd rá, ha valamelyik hazai televízió műsorába kerül, és hát lemez is lesz, többé-kevésbé talán annak a nyomán, amit november 28-án és 29-én a Millenárison hallhattunk.

Hiszen itt voltak a szereplői mindannyian: a morva Iva Bittová (hegedű, ének), az orosz Szergej Erdenko (hegedű, ének) és Leonszia Erdenko (ének), a szerb Boban és Marko Markovics (trombita), a bolgár Ivo Papasov (klarinét) és Petar Raicsev (harmonika), a francia Patrice Heral (dob), a norvég Arild Andersen (bőgő), tőlünk pedig Balogh Kálmán (cimbalom), Snétberger Ferenc (gitár), Juhász Miczura Mónika (ének) és Novák Csaba (bőgő). Ha minden igaz, senkiről nem feledkeztem el.

Erre a névsorra úgy is tekinthetünk, mint afféle "all stars" felhozatalra, de az ugye csak a felszín. Érdemesebb inkább akörül sertepertélni, hogy a vokális és instrumentális cigányzenei stílusoknak hányféle - markánsan elkülönülő - útjáról jött össze ez a társaság, hiszen valójában az a kérdés: hogyan boronálható össze a Markovics-féle rezes lakodalmas, a Django Reinhardt-követő latinos Snétberger, Ivo Papasov trák avant-folkja, Erdenko "klasszikus" orosz szenvedélye és Bittová (stílusok feletti) magánbirodalma. Mit kezdhet egymással - néhány napos együttlét után - az improvizatív és a kötött zene, a folk és a dzsessz, a tradíció és az útkeresés, ha ennyi forrásból? És mit kezdhet (nem utolsósorban) a közönséggel?

A közös program összeállítására, vagyis a külön bejáratú életművek csomópontjainak kijelölésére aligha találhatott volna Balogh Kálmánnál avatottabb integrátort a produkció, hiszen neki - különösen a Romano Kokalo élén - eredendő törekvése hidat verni a cigányzene különféle stílusai és földrajzi régiói közé. És úgy hiszem, többet nem is lehetett volna kihozni a rendelkezésre álló CD-k és próbaidő kínálta lehetőségből.

Szerencsére (Balogh) nem forszírozta, hogy minél több időt minél többen töltsenek együtt a színpadon, így a koncert elkerülte azt a csapdát, hogy erőltetett vagy mélyen felületes legyen. Hanem azt láthattuk, hogy számról számra ilyen-olyan "kiscsoportos" alakzatokba rendeződtek az előadók, s így valamennyiüknek alkalma teremtődött tanúsítani a szerzői és hangszeres kvalitás mellett azt a kirívó alázatot és érzékenységet is, amely a társak méltó kíséretéhez szükségeltetett. Legfeljebb Bittovával nem lehetett mit kezdeni, de ez így is van rendjén, hiszen ő tényleg megfoghatatlan: egyszerre gyermek és angyal és bohóc, szóval egy másvilági kategória. Persze így, társíthatatlanul is ő volt az egyik csúcspont.

De adódott még jó pár alkalmunk kellemes pillanatokba feledkezni: erősek és magabiztosak voltak a Papasov-Markovics-Balogh tengely balkáni csapásai - megjegyzem, Papasov és harmonikás földije minden megmozdulásban tündökölt -, és igazán megindító volt az a Miczura-dal is, amelyben Snétberger és Balogh tett ki magáért (és érte).

Arra viszont senki ne gondoljon, hogy elegendő összeállnia egy tucat hírességnek ahhoz, hogy valóban fajsúlyos és revelatív alkotás szülessen. Nem, ahhoz természetesen lényegesen több közös szellem, veríték és idő kell. Az Usti Opre, mondom, inkább arról szólt, hogy egy filmfelvétel kapcsán mi hozható ki ízlésesen, finom arányérzékkel és szórakoztatóan a Budapestre hozott anyagból. - Legalább két óra, bizony.

És ha a Millenáris úri közönsége ezután meghallgatja majd Iva Bittovát, Balogh Kálmánt, Ivo Papasovot (és társaikat) "csak úgy", magukban is, több mint nyert ügyük, sőt több mint nyert ügyünk van. No de nem szeretnék ezúttal a közönséggel foglalkozni. Bár azt egyáltalán nem értettem, hogy miért nem láttam (a soraiban) egyetlen romát sem.

Marton László Távolodó

Figyelmébe ajánljuk

Münster egén

Több mint húsz év telt el azóta, hogy az HBO bemutatta Tom Hanks és Steven Spielberg háborús sorozatát, az elég szerencsétlen magyar fordításban Az elit alakulatként futó Band of Brotherst.

Aki soha nem járt Tulsában

  • - turcsányi -

Mathew Brady a fotográfia történetének kétségkívül kimagasló alakja, az első fotoriporter, az első PR-szakember, az első bármi.

Elsüllyedt Budapest

„Szép Ernő előbb népszerű költő volt, azután divatos színpadi szerző lett, regényei irodalmi szenzációknak számítottak, azután egy időre szinte teljesen megfeledkeztünk róla” – írta Hegedűs Géza 1976-ban, A magyar irodalom arcképcsarnoka című portrékötetében. 

Búcsú a gonosztól

A német író, Otfried Preuβler (1923–2013) művei közül itthon leginkább a Torzonborzról, a rablóról (eredeti nevén Hotzenplotz) szóló történeteket ismerjük.

Kedvezmény

Az idén 125 éves Közlekedési Múzeumot bombatalálat érte a 2. világháborúban, az épület és a gyűjtemény nagy része elpusztult. Csak 1965-ben nyílt meg újra, majd ötven éven át működött, a hiányosságai ellenére is hatalmas érdeklődés mellett. A Liget-projekt azonban a Közlekedési Múzeumot sem kímélte, 2015-ben bezárták, 2017-ben lebontották.

Isten nevében

Egy gyermek ára: három miatyánk, két üdvözlégy – pimf összeg, mindenkinek megéri, vevőnek, eladónak, az üzlet hivatalos tanújának (ezúttal a Jóisten az, lakcím, anyja neve, három példányban), de legfőként a Fidesznek. Most még pénzbe se kerül: alsónadrágokban fizetik ki a papságot. Választások jönnek, tartják a markukat, lökni kell nekik valamit, hogy misézés közben rendesen korteskedjenek, Isten akarata szerint.

Távolságtartás

A három még logikus és észszerű. Sőt, a három elvárható (a Tisza Párt és az MKKP potenciális szavazói szemszögéből mindenképpen), s aligha sérelmezhető (a rivális pártok híveinek perspektívájából) – ennyi kerületi polgármesterjelölt kell ugyanis a fővárosi listaállításhoz. És már miért ne állítana listát, miért is ne akarna bejutni a Fővárosi Közgyűlésbe Magyar Péter pártja és az MKKP? Hisz’ nem csak a szűk pártérdek, hanem demokratikus közéletünk, illetőleg közéletünk demokratikusságának imperatívusza is azt követeli, hogy ha egy párt van, létezik és kitapintható közösségi igény is van rá, az méresse meg magát a nemes versenyben, és a verseny legyen nemes!

Mint parton a hal

  • Földényi F. László

Pontosan húsz évvel ezelőtt egy német napilap többeket megkérdezett, mit várunk mi, magyarok a küszöbön álló EU-csatlakozástól. Én akkor habozás nélkül ezt válaszoltam: Komp-ország hajója végre kiköt – Nyugaton. Vagyis: Európában. A Fidesz épp ellenzékben volt. De már jóval korábban kiadta a velejéig antidemokratikus jelszót: „a haza nem lehet ellenzékben”, s előre tudni lehetett, merre kormányozzák majd a hajót, ha újra hatalomra jutnak.

„Mi nem tartozunk bele a nemzetbe?”

A Nemzeti Összetartozás Hídja egyelőre nem annyira a nemzet összetartozását, sokkal inkább azokat az emberi és eljárásjogi anomáliákat testesíti meg, amelyekkel ma Magyarországon egyre könnyebb bármilyen, NER-nek kedves beruházást végigvinni.

Dermedt figyelem

Az elbitangolt ellenzéki szavazók jó részét néhány hónap alatt becsatornázta Magyar Péter és a Tisza Párt. De mire jutnak így az elhagyott pártok?