lemez - FUNKI PORCINI: ON

  • - minek -
  • 2010. június 24.

Zene

James Braddell élete kész regény - hivatalos biográfiái bőszen ecsetelik, miként jutott egy londoni foglaltházból, Amerika érintésével, Olaszországba, majd haza, egyenest a Ninja Tune kiadó szárnyai alá. Éveken át kitartó alkotótársával, Keir Fraserrel (ők együtt a 9 Lazy 9) tökélyre vitték a hangminták, elcsent és direkt e célra rögzített foszlányok összetapasztását és manipulálását.
James Braddell élete kész regény - hivatalos biográfiái bõszen ecsetelik, miként jutott egy londoni foglaltházból, Amerika érintésével, Olaszországba, majd haza, egyenest a Ninja Tune kiadó szárnyai alá. Éveken át kitartó alkotótársával, Keir Fraserrel (õk együtt a 9 Lazy 9) tökélyre vitték a hangminták, elcsent és direkt e célra rögzített foszlányok összetapasztását és manipulálását. Szólóprodukciója, a Funki Porcini ennél kicsit mélyebb és néha nyugtalanítóbb hangképekkel szolgált a fejcsavarást is óhajtó publikumnak: Hed Phone Sex címû albuma alkalmasint örök klasszikus, s késõbbi lemezei, remixei is nehezen kihagyható csemegék. Hosszú, majd nyolcéves szünet után idén végre úgy gondolta: eljött az idõ egy új album kiadásához (PLOD címû tavalyi hangzóanyaga a netrõl tölthetõ le), s azt kell mondanunk: hangkovács utódai csak tanulhatnak tõle. A tíz szám mindegyike megannyi zenés kaland, suhanás a múltba és a jövõbe - ötletpetárdák tucatjait durrantja, de csak úgy fél kézzel, lazán, hogy meg ne unjuk. Már a nyitó Mancini-parafrázis, a beszédes címû Moog River is mosolyt varázsol a hallgató arcára, vagy a csilingelõ dzsesszkrémmel teletöltött zenés szaloncukor, a Belisha Beacon - izgatott kíváncsisággal várjuk a következõt. Hó csikorog a csizma alatt (The 3rd Man) vagy a megszállott vibrafonos beloopolt szólója vezérli a képzeletbéli dzsesszkombót (The Magic Hands Of Fernando Del Rei), voltaképpen egyre megy - csak egy egész kicsit öncélú, ám annál élvezetesebb, tanulságosabb, vérbeli FP-albumot hallhatunk.

Ninja Tune/Neon Music 2010

**** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Madarak és angyalok

  • - turcsányi -

Nehéz megmondani, hogy mikor mondtak fel az angyalok. Már akkor, amikor Wim Wenders folytatni merészelte a Berlin felett az eget (Távol és mégis közel, 1993)? Vagy csak 1998-ban lett elegük, amikor meglátták magukat az Angyalok városa című filmben – a Berlin felett az ég e remake-jét Nicolas Cage-dzsel? Az biztos, hogy Los Angelesből eztán szedték a sátorfájukat. De senki nem pótolhatatlan, L. A. pedig különösen nem maradhatott efféle égi szárnyasok nélkül.

„A legszívesebben hallgatok”

Kurtág György a magyar kultúra állócsillaga, kincse, élő klasszikusa, a magyar művészeti hagyomány nagy tradíciójának megszemélyesítője egy olyan korszakban, amelyben ez a hagyomány igencsak ingatag lábakon áll. Ha nyilvánosan megszólal a 98 éves mester, az maga az esemény.