Lemez

Megannyi kattogás

Prins Thomas: Prins Thomas

  • - minek -
  • 2010. május 27.

Zene

Pontosan nem tudjuk, hogyan fejlődött ki korunk norvég elektronikus előadóiban/producereiben a szélesen vett külvilág jogos érdeklődését is felkeltő zenei szenzibilitás, de tény, ami tény: a beteg (igen tágan értelmezett) diszkózenékre pörgő világ vagy fél évtizede a lábuk előtt hever.

Pontosan nem tudjuk, hogyan fejlődött ki korunk norvég elektronikus előadóiban/producereiben a szélesen vett külvilág jogos érdeklődését is felkeltő zenei szenzibilitás, de tény, ami tény: a beteg (igen tágan értelmezett) diszkózenékre pörgő világ vagy fél évtizede a lábuk előtt hever. A töretlen szorgalmú, szerzeményeik sokszínűségéből és izgalmából cseppet sem engedő csontbrigádból az egyik legizgalmasabb arc kétségtelenül Thomas Moen Hermansen, alias Prins Thomas. A legendárium szerint már a kilencvenes években merész, eklektikus dj-szettjeivel keltette fel leendő alkotótársa, (Hans-Peter) Lindstrom figyelmét. Mindenesetre 2004-től már szakmányban gyártották a közös lemezeket, albumokat, remixeket - miközben Prins Thomas szólóban sem volt rest publikálni. A duó, továbbá követőik és alkotótársaik által kialakított space/cosmic disco stíl a maga sokszínűségében pontosan tükrözi a hipszter zenecsinálók virtuális és konkrét gyűjteményének valahol mégis egy srófra járó tarkaságát. A nyilvánvaló diszkóelőzmények és klasszikus italo/elektro ihletők mellett legalább ennyire támaszkodnak a hetvenes évek progrock, dzsessz-rock, fúziós és elektronikai kísérletezőinek munkásságára - különös tekintettel az angolszász földön mindig is kultikusnak tekintett, s ott krautnak becézett (amúgy módfelett széttartó, egységet legfeljebb a külhoni recepcióban mutató) német vonalra.

Az új Prins Thomas-album pontos s egyben kifejezetten élvezetes elegyét nyújtja mindannak, amiért a szerzőt szeretni lehet: jó messziről nekifutó, izgalmasan bontakozó témák, váratlan fordulatok, atmoszferikus, analóg szintifutamok, ambient érzések és feszes gépi ritmusok ütköztetése, s mindehhez csináld magad alapon felvett vagy mintázott élő hangszerek. Már maguk a számcímek is megérnek minden pénzt: az Srkenvandring pszichedelikus, úszós, galaktikus diszkóvíziója után az Uggebugg afrofunklüktetésből kibomló szekvenciája következik - a Slangenmusikk pedig egyetlen hipnotikus groove-sorozatból építkezik, míg el nem jön az eroto-vámpírfilmzenéket idéző beteljesedés. Ha tetszik, táncolnivalót is kereshetünk az albumon - a szuperfunky Wendy Not Walter akár erre is jó. A címadásában is programadó Sauerkraut alatt (ebben amúgy Todd Terje trombitál és Lindstrsm játszik clavinet nevű, gitárt imitáló őselektromos billentyűs hangszeren) pedig megtapasztalhatjuk, hogyan forr egybe robotikus ritmus, megannyi kattogás, cserregés, effekt, gitárhang, clavinet, trombita és szintifüggöny. Igazi zenés labirintus - és jó eltévedni benne.

 

Full Pupp, 2010

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.