Színház - Rózsaszín világ - Fényes Szabolcs-Harmath Imre: Maya

  • Csáki Judit
  • 2010. március 4.

Zene

Aki azt várja, hogy az egri Gárdonyi Géza Színház Maya című előadásától megkapja a napi (vagy évi) betevő operettjét, méghozzá rózsaszínű-mesés kiállításban, az meg is kapja. Aki pedig azt várja, hogy ugyanettől a Mayától megkapja majd a szokásos Zsótér-adagját, az is megkapja. De mindketten csalódottak lesznek egy picit.

Aki azt várja, hogy az egri Gárdonyi Géza Színház Maya című előadásától megkapja a napi (vagy évi) betevő operettjét, méghozzá rózsaszínű-mesés kiállításban, az meg is kapja. Aki pedig azt várja, hogy ugyanettől a Mayától megkapja majd a szokásos Zsótér-adagját, az is megkapja. De mindketten csalódottak lesznek egy picit.

Fényes Szabolcs és Harmath Imre Maya című operettjéhez eddig nekem nem volt szerencsém - ez minimum azt jelenti, hogy a darab nincsen agyonjátszva. Az 1931-ben született mű - vagyis Harmath Imre szövegkönyve - kissé kacifántosan ugyan, de felvonultatja a klasszikus operett figuráit és fordulatait, a dalok közt pedig van néhány sláger. Igaz, ez utóbbiakról - Szeretnék egyszer egy kicsit boldog lenni, Itt a luxusvonat, My sweetheart - nem tudtam eddig, hogy ebből az operettből valók; gondolom, sokadmagammal hittem, hogy Fényes Szabolcs dalai és punktum.

Az egzotikus környezet - vagyis Tanger - az operettben a mesés vonalat erősíti, és Zsótér előadása ehhez képest egész mesekönyv. Előbb képregénynek gondoltam - erre is megvolt az okom: a szereplők gondosan rendeződnek bele abba a bizonyos legjellemzőbb pozitúrába, amelyet kitartva egyszerre lényeglátón és viccesen közvetítik az "üzenetet". Az első jelenetben például a két barát gondosan elhelyezkedik a színpad közepére helyezett fotelben, egyikük a karját kissé ernyedten a földig lógatja, félig szinte fekszik, fejét hátrahajtja - szóval gond van, innen indulunk. Távirat jön, illetve a távirat rózsaszínű (és levélmintás) dresszben betáncol a színpadra - kezdődik a bonyodalom.

Három pár kergeti-keresi egymást. A bonviván és a primadonna - mindkét szerepkört érdemes fordított távcsővel néznünk, hogy ne hasogassunk szőrszálakat - a zsúrfiú és a táncosnő jelmezébe bújva mímel nagy szerelmet. A Schruff Milán játszotta Charlie tévedésből menekül a füstös tangeri bárig (azt hiszi, megölt valakit, pedig dehogy, hisz operett), ahol megtetszik neki Járó Zsuzsa Mayája, aki mély lelki gazdagságát kívül viseli; de inkább is fordítva, Maya bódul bele a snájdig Charlie-ba, és a táncával béklyózza mozdulatlanná Charlie üldözőit, így segítve a fiú menekülését. Az áldozat mellé később öntudat és önérzet is kerül a mesébe, hiszen a csapodár Charlie-t alaposan megleckézteti a büszke Maya - de ez már Párizsban történik, a világ fővárosában.

A majdnem megölt "táncos-komikust", Dixit Vajda Milán játssza, s az ő párja - előbb nem igaziból, aztán igaziból (kicsi belső kavar a szüzsében) - Madelaine, aki Mészáros Sára alakításában leginkább a vágy titokzatos tárgyát hozza. De persze ők is csak a végére keverednek együvé, és nem annyira szenvedélyből, mint inkább igaz számításból, operettszámtanból.

Az elejétől fogva összetartozik viszont a mulató stábját alkotó páros: Barbara és Rudi. Munka teremtette kapcsolatuk inkább gesztusokban gazdag, mint érzelemben - ők ugyanis egy szemvillanásból is értik egymást. És: a leginkább otthonosan mozognak az operett Zsótér Sándor teremtette világában; ebben a picit elcsúsztatott, látvánnyal-mozgással a sarkaiból is kifordított, ugyanakkor az eredetinek gondolt érzelmeket hiánytalanul felsorjáztató közegben. Mészáros Máté játssza Barbarát - semmi karikatúra, viszont egy tenyeres-talpas, erőteljes, eszes asszonyság, akin a csillogó kisestélyi nem nevetséges, hanem természetes. Mészáros gazdag alakítása az este legjobbja. Pedig Ötvös András Rudija ugyancsak kavar - nagyot birkóznak, a helyzet meg ő, és Ötvös megférfiasodott figurája méltó partnere Mészáros Máté Barbarájának.

Zsótér Sándor megszokott stábjába becsatlakozott Ladányi Andrea, aki a nyolc táncossal, valamint a színészeket sem kímélő markáns koreográfiával erősen felelős a Maya mesekönyv-karakteréért. Persze Ambrus Mária nagyjából rózsaszínben tartott, lombfűrésszel pozdorjalapokból barkácsolt "függönyei" is kiveszik a maguk jókora részét, és Benedek Mari ruhakavalkádja is, de Ladányi ironikus-légies táncos jelenetei egyetlen másodpercre sem engedik feledni, hogy Zsótér-rendezést látunk. A tánc változatos formái nyomulnak be a produkcióba, a klasszikus balettől kanyargunk a különféle mozgásirányzatok felé, egészen a pantomimig - de ezt csak a táncosok bírják igazán, az előadás kevésbé, vagyis hasad a produkció.

Lehet, hogy később összetapad, de most bizony "látjuk" az instrukciókat is. A színészek és táncosok engedelmesen teljesítenek; igyekeznek és dolgoznak - de kevesen beszélik közülük folyékonyan Zsótér komplex színházát. Járó Zsuzsa és Schruff Milán alakítása az operett felé hajlik, miközben a kötelező happy ending nem látszik nagyon happynek. A felszíni történet mögötti belső történések - egy vagy több ember megváltozása, ez lenne Zsótér előadásának igazi terepe, de csak a szándék jelenik meg a színpadon meg a tánc, a pávaszemes kelmék, a festett kulissza.

Az előadás emblémája lehetne az operettlépcső: ennek a kötelező műfajtartozéknak ezúttal nemcsak az eleje, a "lefelé" látszik, hanem a hátulja, a "fölfelé" is. Már csak azt kéne látnunk, miért - és akkor a közönségnek legalább a fele maradéktalanul elégedett lenne.

Egri Gárdonyi Géza Színház, február 25.

Figyelmébe ajánljuk

Madarak és angyalok

  • - turcsányi -

Nehéz megmondani, hogy mikor mondtak fel az angyalok. Már akkor, amikor Wim Wenders folytatni merészelte a Berlin felett az eget (Távol és mégis közel, 1993)? Vagy csak 1998-ban lett elegük, amikor meglátták magukat az Angyalok városa című filmben – a Berlin felett az ég e remake-jét Nicolas Cage-dzsel? Az biztos, hogy Los Angelesből eztán szedték a sátorfájukat. De senki nem pótolhatatlan, L. A. pedig különösen nem maradhatott efféle égi szárnyasok nélkül.

„A legszívesebben hallgatok”

Kurtág György a magyar kultúra állócsillaga, kincse, élő klasszikusa, a magyar művészeti hagyomány nagy tradíciójának megszemélyesítője egy olyan korszakban, amelyben ez a hagyomány igencsak ingatag lábakon áll. Ha nyilvánosan megszólal a 98 éves mester, az maga az esemény.

Annyira nem sötét

A legutóbbi Pearl Jam-lemez, a 2020-as Gigaton hosszú, hétéves várakozás után jelent meg, így sokan örülhettek, hogy a zenekar hamarabb elkészült a tizenkettedik albumával, amely a Dark Matter címet viseli.

Dél csillagai

A Budapest JazzFest cégére alatt, a közel három héten át zajló hetvenhat koncert minden bizonnyal a legnagyobb magyar jazzfesztivál, de ennél figyelemre méltóbb, hogy huszonnégy országból érkeztek a zenészek. Megragadtuk a lehetőséget, hogy egy török triót és egy szárd együttest hallgassunk meg.

Ma senki se nyer

Emlékeznek, mikor volt köztársasági elnök Mádl Ferenc? Nos, Orbán Viktor első miniszterelnöksége idején. A díszlet és az időnként felhangzó Ki nyer ma? című rádióműsor szignálja segít behatárolni, hogy a közelmúltban járunk, de az elnök neve az egyetlen konkrét utalás, amelyből kikövetkeztethetjük, milyen évet is írunk (majdnem) pontosan.

Gázlánggal fűtünk

Az év szaván vitatkozhatunk, de korunk szava bizonyosan a nárcisztikus. Ha valaki megbánt minket, vagy akár csak nem hajlandó részt venni az önbecsmérlés társadalmilag elvárt aktusában, máris megkapja, hogy „mekkora nárci”.

Újragondolt fintorok

Szabó Eszter sajátos, jellegzetes figurái középkorú és idősödő nők. Morcosak, egyked­vűek. Nyúzottak és fáradtak. Grimaszolnak, duzzognak. Olykor járókerettel sétálnak, máskor két hatalmas herezacskót vonszolnak maguk után.

Választhat szegény

„Köszönöm, hogy Önökkel tölthettem egy napot!” – írta tavaly februári Facebook-bejegyzésében Novák Katalin, amikor látogatást tett Tiszabőn, a legszegényebbek közé sorolt falvak egyikében.

Akire rámondják

Magyar Péter feljelenti Orbán Viktort – lelke rajta, a jobboldalon mindig is nagy becsben tartották az ország hagyományait, az ilyesminek tényleg van itt csőstül (ti. hagyománya). Amíg viszont tövig rágjuk a körmünket, hogy a tisztelt hatóságok hazavágják-e a miniszterelnököt az aljas indokból, nagy nyilvánosság előtt elkövetett, jelentős érdeksérelmet okozó rágalmazásaiért, a feljelentés tartalmi része módot ad mindannyiunknak egy pillantást vetni jelen közállapotainkra. Továbbá a jövő kecsegtető ígéreteire is.

Muszkavezetők

Múlt hétfőn egy pilisi lakossági fóruma után a 444 újságírója megkérdezte Szijjártó Péter külügyminisztert, hogyan hatolhattak be az orosz állam támogatta hekkerek – egyszerűbben: az orosz titkosszolgálatok – a Külügy­minisztérium informatikai rendszerébe. Az érdeklődés közvetlen oka az volt, hogy nem sokkal előtte Orbán Viktor kijelentette, mind technikai, mind humán szempontból Magyarországnak van a legjobb nemzetbiztonsági rendszere.

Lövés a lőporos hordón

Május 15-én Handlovában (Nyitrabánya) egy merénylő, bizonyos Juraj Cintula lövéseket adott le Robert Ficóra. Ezek közül legalább egy olyan súlyosnak bizonyult, hogy napokig miniszterelnöke életéért kellett szorítania Szlovákiának. A tettest a helyszínen elfogták, a besztercebányai kórházban kezelt kormányfő a hírek szerint túl van a közvetlen életveszélyen. Szlovákián a merénylet után politikai káosz lett úrrá.

Könnyű kézzel

A Fővárosi Törvényszék mintegy öt éven át zajló tárgyalássorozat után 2024. február 8-án hirdetett első fokon ítéletet a negyed évszázada történt Fenyő-gyilkosság ügyében. Gyárfás Tamás „bűnsegédként” hét év fegyházbüntetést kapott.