Mi lesz most a négerekkel?

A szerk.

Kovácsy Tibor (1951–2015)

Nem mondhatjuk el, hogy mennyire fáj. Nem mondhatjuk, hogy velünk volt. Nem mondhatjuk, hogy mennyire hiányzik nekünk. Nem sorolhatjuk fel, hogy mi mindent tanultunk tőle. Nem jöhetünk azzal, hogy ki mindenkin segített. Egy szót sem arról, hogy milyen volt mindennap egy térben lennünk vele. Még arról is hallgatnunk kell, hogy valaha milyen volt belehasítani vele az éjszakába…

Most nem beszélhetünk magunkról.

Kovácsy Tibor halálát nem kezelhetjük az „ő és mi” viszonyrendszerében, bármennyire is fáj. Úgysem tudnánk elmondani.

Most az a kérdés, hogy mi lesz a négerekkel?

Mi lesz a világ négereivel? Azokkal, akiket négerként kezel a világ.

A Kovácsy ugyanis olyan egyedülálló dolgot művelt a magyar sajtóban, benne az egész keserves honi sajtótörténetben, amit senki más. Aminek fényében nem is látszik a mostani összes fájdalmunk. S az is csak halványan jelenik meg a képen, hogy amúgy a Kovácsy egy fantasztikus all round újságíró volt, négy-öt nyelven interjúzott, érzékeny műkritikát művelt, és kitűnően értelmezett társadalmi szituációkat. Az is csak másodlagos, hogy olvasószerkesztőként mit produkált.

De volt neki hetente egy oldala a mi újságunkban, ahol a világ hátsó udvarának a viselt dolgait tárgyalta. Eldugott, csak mínuszos hírekben forgolódó országocskák hányattatásairól írt. Hétről hétre felmutatván a sorsüldözöttek bánatát, reménykedését. Afrika, Ázsia, Dél-Amerika látszólag távoli, de mégis oly közeli létharcáról tudósított, s annyira ismerős volt minden szava. Mindig az elesettek történetét írta, azokból meg jól állunk magunk is. Az embert magát írta, csak onnan kerítette elő a maga emberét, a mi emberünket, ahova a hétköznapok hajszájában már nem esik a tekintetünk. Ő vette a fáradságot.

Ki fogja utánacsinálni? Akár közülünk, akár akárhonnan?

Ehhez képest az, hogy mi most árnyéka vagyunk önmagunknak, tényleg semmi.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.

„Itt nyugszik fiam, Marcel”

A holokauszt minden tizedik áldozata magyar volt. Köztük azok is, akiket a kevéssé közismert északnémet lágerrendszerben, a Neuengammében pusztítottak el. Miért fontos az emlékezés, és hogyan fest annak kultúrája? Mit tehetünk érte, mi a személyes felelősségünk benne? Hamburgban és a környező városokban kerestem a válaszokat.