Mi lesz most a négerekkel?

A szerk.

Kovácsy Tibor (1951–2015)

Nem mondhatjuk el, hogy mennyire fáj. Nem mondhatjuk, hogy velünk volt. Nem mondhatjuk, hogy mennyire hiányzik nekünk. Nem sorolhatjuk fel, hogy mi mindent tanultunk tőle. Nem jöhetünk azzal, hogy ki mindenkin segített. Egy szót sem arról, hogy milyen volt mindennap egy térben lennünk vele. Még arról is hallgatnunk kell, hogy valaha milyen volt belehasítani vele az éjszakába…

Most nem beszélhetünk magunkról.

Kovácsy Tibor halálát nem kezelhetjük az „ő és mi” viszonyrendszerében, bármennyire is fáj. Úgysem tudnánk elmondani.

Most az a kérdés, hogy mi lesz a négerekkel?

Mi lesz a világ négereivel? Azokkal, akiket négerként kezel a világ.

A Kovácsy ugyanis olyan egyedülálló dolgot művelt a magyar sajtóban, benne az egész keserves honi sajtótörténetben, amit senki más. Aminek fényében nem is látszik a mostani összes fájdalmunk. S az is csak halványan jelenik meg a képen, hogy amúgy a Kovácsy egy fantasztikus all round újságíró volt, négy-öt nyelven interjúzott, érzékeny műkritikát művelt, és kitűnően értelmezett társadalmi szituációkat. Az is csak másodlagos, hogy olvasószerkesztőként mit produkált.

De volt neki hetente egy oldala a mi újságunkban, ahol a világ hátsó udvarának a viselt dolgait tárgyalta. Eldugott, csak mínuszos hírekben forgolódó országocskák hányattatásairól írt. Hétről hétre felmutatván a sorsüldözöttek bánatát, reménykedését. Afrika, Ázsia, Dél-Amerika látszólag távoli, de mégis oly közeli létharcáról tudósított, s annyira ismerős volt minden szava. Mindig az elesettek történetét írta, azokból meg jól állunk magunk is. Az embert magát írta, csak onnan kerítette elő a maga emberét, a mi emberünket, ahova a hétköznapok hajszájában már nem esik a tekintetünk. Ő vette a fáradságot.

Ki fogja utánacsinálni? Akár közülünk, akár akárhonnan?

Ehhez képest az, hogy mi most árnyéka vagyunk önmagunknak, tényleg semmi.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.