A Csányi-afférnál lett Lázár Orbán legkedvesebb beosztottja – Interjú Lakner Zoltánnal

  • narancs.hu
  • 2014. július 4.

Belpol

E heti nagyinterjúnkból adunk most egy kis ízelítőt, amiben a politológus Lázár János felemelkedéséről beszél.

MN: Lázár János ma a Miniszterelnökség vezetőjeként valóban messze a legerősebb politikai tényező a kormányfő után. De mikor indult ő el fölfelé? Nemrég még Rogán és Kósa súlycsoportjában volt.

Lakner Zoltán: Megvallom, amikor két éve miniszterelnökségi államtitkárt csináltak belőle, azt hittem, ebből rosszul is kijöhet. Hiszen a frakcióvezetés – amit korábban művelt – mégiscsak valamiféle autonómiát jelent. Felette áll ugyan a miniszterelnök, de hogy ő miképp csattogtatja az ostort a frakcióban, az rajta múlik. Ráadásul, amikor 2012-ben államtitkár lett, lent volt a Fidesz népszerűsége, azaz Lázár ráéghetett volna a hanyatló Orbánra. Nem ez történt. Jött a rezsicsökkentés, ami kisegítette a kormányt és a miniszterelnököt, Lázár pedig megtalálta az államtitkári szerepben az önálló hálózat- és karakterépítés módját. Amikor Csányival meccselt, senki sem marasztalta el: ez fontos volt, ahogyan az is, hogy ezt Lázár meg merte csinálni. Jóllehet, nem volt ellenére Orbánnak sem, hogy behúztak egyet Csányinak. Én egyébként itt, a Csányi-afférnál éreztem azt, hogy Lázár Orbán legkedvesebb beosztottjává vált. Ebben Rogán lehetne a riválisa, de azt hiszem, nehezen válhat Lázárral egyenrangúvá a közeli jövőben. (…) Visszatérve Lázárhoz: fontos, hogy a most általa betöltött szerepnek múltja van. 1998-ban a korábbiakhoz képest erőteljesen felpumpálták a Miniszterelnöki Hivatalt, létrejött benne a tükörreferatúra-rendszer. 2010-ben is úgy alakult meg a kormány, hogy Navracsicsnak számos, a kormányzat egészére vonatkozó jogkört adtak, ezért is lett miniszterelnök-helyettes. Az ő államtitkára volt például Gál András Levente, akinek felhatalmazása volt arra, hogy egy személyben döntsön, kinek kell mennie és jönnie a központi közigazgatásban, ami egy elég elképesztő és tébolyult dolog egy demokratikus országban. Aztán Navracsics minisztériumáról szépen hámlottak le a funkciók, és ő is kezdte elveszíteni politikai befolyását.

A teljes interjút Lakner Zoltánnal a csütörtökön megjelent Magyar Narancsban olvashatja.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül.