„A szakadék szélén billegünk” – Tanárok a tragikus PISA-eredményről

  • Gera Márton
  • 2016. december 11.

Belpol

Drámaian romlott a magyar diákok tudásszintje a friss PISA-teszt szerint, ám a kormány a tanárokra és a tanulókra kenné a rossz eredményt. Gyakorló pedagógusokat kérdeztünk.

„A PISA-eredmények nem döbbentettek meg, nem vártam mást, természetesnek tartottam, hogy csak romolhat az eredmény. A PISA kompetenciákat mér, arra kíváncsi, hogy a 15 éves gyerekek milyen eséllyel indulhatnak a munkaerőpiaci versenyen. Ehhez kompetenciaalapú oktatás szükségeltetik; pont ez az az irány, amitől 2010 óta eltértünk” – vélekedik a jelenleg egy szakgimnáziumban tanító német szakos tanárnő, aki azt kérte, nevét ne írjuk le. Szerinte nagyon sok pedagógus tisztában van a kompetenciák fontosságával, de

a 2010 óta megváltozott oktatáspolitika miatt elbizonytalanodtak, félnek.

„Nem mernek hangot adni aggodalmaiknak, bár világosan látják, hogy a szakadék szélén billegünk.

A többiek pedig örülnek, hogy újra a régi dolgok jöttek »divatba«, végre előírják, hogy mit és hogyan kell frontálisan előadni.”

A pályáját tanítóként kezdő tanárnő arról beszélt a magyarnarancs.hu-nak, hogy óriási a túlterheltség, rengeteg tantestületet tett tönkre a portfóliós rivalizálgatás, pedig az oktatás csapatmunka. „Ha így nézem, igaza van Lázár Jánosnak. Mi vagyunk a hibásak, hogy ezt hagytuk.”

false

Az eredmények Sulyok Blankát, az újpesti Kozma Lajos Faipari Szakközépiskola magyartanárát sem lepték meg: „Már az is csoda lett volna, ha nem romlik, hanem stagnál az eredmény. Évről évre tapasztalni, hogy egyre nagyobb a káosz, és egyre kevesebb idő jut a diákokra.” A szakértők lényegében 2010-ben megjósolták, hogy az új oktatási törvénynek ez lesz a következménye – folytatja. A magyartanár szerint az oktatáshoz kapcsolódó minden eredményben van felelőssége természetesen a tanároknak is, de azt elég nehéz elképzelni, hogy az elmúlt években a tanárok lettek kevésbé kompetensek, és a később született diákok egyszerűen rosszabb agyi kapacitásokkal rendelkeznének. „Teljesen egyértelmű, hogy itt rendszerszintű probléma van, és

a gyerekekre kenni az eredményt, a világon a legnagyobb hazugság és aljasság.”

A budapesti Teleki Blanka Gimnáziumban angolt és történelmet tanító Ács Péterné úgy véli, az eredmények a magyar társadalom kettészakadását is mutatják: „Funkcionális analfabéták tömege, akik iskolai infrastruktúra hiányában a szakmájukat sem tudják rendesen megtanulni, és a piacképes tudást még mindig elég könnyen megszerző nagyvárosi gimnazisták.” Szerinte a legnagyobb baj az általános iskolai alapozással van. „Matematikai, természettudományos és szövegértési alapkompetenciákkal 15 éves korra a legtöbb diáknak rendelkeznie kellene, mert erre lehet alapozni, és így lehet továbbfejlődni. A finn oktatási modell épp erre épít.” A Teleki tanára azt mondja, az agyonzsúfolt kerettantervek, amelyhez megfelelő óraszámot sem sikerült rendelni, nehezen teszik lehetővé a kompetenciaalapú fejlesztést.

Egy hajdúszoboszlói általános iskolában tanító tanár szerint már a korábbi PISA-tesztek után várni lehetett, hogy még rosszabb eredmény születik, és ugyan 2010 előtt is voltak problémák, de a mostani eredmények egyértelműen az új oktatáspolitika kudarcát mutatják. Szerinte az oktatási rendszer a legkisebb változtatásra is nagyon érzékenyen reagál, és ez lecsapódik a teljesítményben, így a PISA-felmérésben is. A hajdú-bihari tanár furcsállja, hogy nem kérték ki maguknak Lázár János kormányinfós nyilatkozatát a tanárok, mert az sértő a pedagógustársadalomra nézve. „A mostanihoz képest a 2009-es PISA-mérésen kimagasló eredményt értünk el, így halkan megkérdezném:

A tanárok akkor tehát 8 év alatt elfelejtettek tanítani?

Az egész PISA-mérés a rendszer hibáit mutatja, és a világon szerintem sehol nem volt olyan mértékű forráskivonás az oktatásból, mint Magyarországon. Franciaországban már fél Párizst lebontották volna a pedagógusok emiatt, nálunk meg birkatürelemmel viselték.”

A Budapesten tanító Mikecs Lilla szerint is várható volt az eredmény. „Az elmúlt 15–20 év oktatáspolitikája teljesen tönkretette az oktatást: egy okos koncepciót kellett volna kitalálni, és azt pártoktól függetlenül végigvinni.” A gyermekvédelemben is dolgozó tanárnő nem érti, milyen megteremtett feltételekről beszél Lázár János, „amikor, mondjuk, a mindennapi testneveléshez a mai napig nincsenek meg a megfelelő körülmények”. Szerinte a PISA-eredményen minden tükröződik, így a nem megfelelő Nemzeti alaptanterv is, amely nem veszi figyelembe a gyerekek különbözőségét. Mikecs Lilla azt mondja, a tanároknak nincs idejük gyakoroltatni, ismételtetni, és nincs lehetőség a tehetséggondozásra sem. „És nem is lesz jobb a helyzet, ha nem egy radikális változtatással próbálják orvosolni a bajokat, de azt gondolom, sajnos ebből is pártpolitikai kérdést fognak csinálni.”

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."