Az Európai Beruházási Bank befagyasztja a Budapest Airport bővítésének hitelfolyósítását

  • narancs.hu
  • 2022. január 10.

Belpol

Nem készült környezetvédelmi hatástanulmány és a környék lakóit sem kérdezték meg.

Az Európai Beruházási Bank (EBB) felfüggesztette annak a 200 millió eurós hitelnek a folyósítását, amelyből a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér bővítését, vagyis a teher- és utasforgalom drasztikus növelését finanszíroznák, miután az EBB saját vizsgálata azt állapította meg, hogy nem készült hatásvizsgálat a légiközlekedés fejlesztésével kapcsolatos környezetszennyezésről, zajszennyezésről és üvegházhatású gázok kibocsátásáról, ezzel pedig megsértették a bank saját politikáját, valamint az Európi Unió környezetvédelmi jogszabályait egyaránt.

Minderről a Magyar Természetvédők Szövetségének (MTVSZ) honlapja számolt be, hozzátéve: ezeken felül a helyi lakosokat megfosztották azon joguktól, hogy a repülőtér bővítésének terveiről és a hatások enyhítését célzó intézkedésekről velük egyeztessenek.

„Az EBB jelenleg felülvizsgálja környezetvédelmi és szociális politikáját, és heteken belül új politikát fogadhatnak el. A budapesti repülőtér esete azt mutatja, hogy a bank nem veheti természetesnek, hogy az EU-ban megvalósuló projektek mindig megfelelnek a bank környezetvédelmi és szociális normáinak. A panaszmechanizmus jogosan javasolta, hogy az ilyen összetett projektek esetében a banknak megfelelő műszaki (környezetvédelmi és szociális) és nyelvi szakértőket kellene alkalmaznia, hogy segítsék az értékelést és a nyomon követést” – idézte az MTVSZ Anna Roggenbuckot, a Közép- és Kelet-Európai Bankfigyelő Hálózat szakértőjét.

A szövetség írása felidézi, hogy az EBB 2018 decemberében 200 millió eurós hitelt hagyott jóvá a repülőtér számára, amelyet az új B mólóra, egy esetleges új 3. terminál építésére, a repülőtér földi világításának felújítására, egy új Cargo City építésére és számos más földi és légi oldali fejlesztésre, valamint a poggyászkezelő rendszer korszerűsítésére szántak. Mint írják, ezek a munkálatok az utasforgalmat a másfélszeresére növelik a következő nyolc év során, az elkészült Cargo City révén a reptér teherforgalma pedig már így is túllépte az évi 150 000 tonnát, és ennek további növekedése várható. A hitel mögött az EU költségvetéséből az Európai Stratégiai Beruházási Alap keretében nyújtott garancia állt.

A panaszmechanizmus 2021 novemberében közzétett vizsgálati jelentése két magyar civil szervezet, a már idézett MTVSZ és a Kulturált Légi Közlekedésért Egyesület által, a Közép- és Kelet-Európai Bankfigyelő Hálózat (CEE Bankwatch Network) támogatásával benyújtott panasz alapján készült.

A jelentés javasolta az EBB vezetőségének, hogy függessze fel a hitel folyósítását mindaddig, amíg a repülőtér üzemeltetője nem nyújt be legalább egy előzetes környezeti értékelést, valamint hogy intézkedéseket hajtsanak végre a légiközlekedés által érintett lakosok érdemi bevonásának és a megfelelő tájékoztatásnak a biztosítására, beleértve a felek újbóli feltérképezését és a projekttel kapcsolatos panaszok kezelésére szolgáló mechanizmus létrehozását.

A panaszmechanizmus jelentése helyt adott a civil szervezetek által felhozott kritikáknak is, amelyek szerint az EBB-n belül nem sikerült ellenőrizni, hogy a projekt megfelel-e a bank saját politikáinak, és hogy a nyilvánosságot tájékoztatták-e a projektről és annak következményeiről. Ahogy az MTVSZ honlapja írja, a panaszmechanizmus feltárta azt is: az, hogy az EBB a projekt átvilágítása során a projektet a bank előírásainak megfelelőnek ítélte, megalapozatlan volt, a hitel-döntést alapvető alátámasztó dokumentumok hiányában hozták meg.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért.

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők. De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.