Az ENSZ, a NATO és az EU a támadás után: Másnaposság

  • Dorogman László
  • 2003. március 27.

Belpol

Miközben az intervenciós erők a vártnál hevesebb ellenállásba ütköznek Irakban, világszerte Amerika-ellenes tüntetések jelzik a glóbusz hangulatát. A Bush-kormányzat alkalmasint legyint csupán erre, ám többet nyomnak a latban azok a károk, amelyeket nemzetközi szervezeteknek okoz a külön utas, hegemóniára törő politika.

Miközben az intervenciós erők a vártnál hevesebb ellenállásba ütköznek Irakban, világszerte Amerika-ellenes tüntetések jelzik a glóbusz hangulatát. A Bush-kormányzat alkalmasint legyint csupán erre, ám többet nyomnak a latban azok a károk, amelyeket nemzetközi szervezeteknek okoz a külön utas, hegemóniára törő politika.

n "A csaknem elszigetelt Egyesült Államok arra készül, hogy a nemzetközi közösség nevében olyan háborút kezdjen, amelyet a közösség elutasít" - írta két nappal az amerikai hadigépezet megindulása előtt a The New York Times.

Amidőn zöld jelzést adott bombázóinak a Bagdad és Bászra elleni csapásokhoz, Washington valóban nem bírta a világszervezet jóváhagyását. Ez a körülmény sem állíthatta meg a Pentagont, amely nem győzte hangoztatni, hogy a háború elkerülhetetlen. Holott inkább arról volt szó, hogy a Bush-kormány háborút akart, és senki, még a Biztonsági Tanács sem rendelkezett kellő erővel ahhoz, hogy meggátolja.

A vita látszólag Irak tömegpusztító fegyvereiről folyt, ám Amerika valójában azt a kérdést szegezte szövetségesei mellének: hogyan viszonyulnak a 2001. szeptember 11. után megfogalmazott új amerikai doktrínához, amely megelőző jellegű háborúkat helyez kilátásba az amerikai érdekekre középtávon ártalmas országokkal szemben. (Lásd Bush elnök és George Tenet CIA-igazgató beszélgetését 2001. szeptember 12-én. Tenet közölte főnökével: mintegy 60 ország jelent világszerte "problémát" az Egyesült Államok számára. "Oké, akkor ezeket szép sorban elővesszük" - felelte Bush.)

A háború melletti brit-amerikai érvrendszernek az az eleme mutat a legmesszebbre, amelyik az ENSZ alapokmányának egyik - eddig általánosan elfogadott - értelmezését kérdőjelezi meg. Washington és London arra hivatkozik, hogy az alapokmány 51. cikke - amely rögzíti az önvédelemhez való jogot - Irak esetében is alkalmazható, mégpedig egy megelőző támadás igazolására. Csakhogy az 51. cikk szövege abban az esetben ad felhatalmazást önvédelemre, ha egy államot fegyveres támadás ér ("if an armed attack occurs"). Az vitán felül áll, hogy Bagdad nem támadta meg az Egyesült Államokat, de még egy támadás előkészületeit is nehéz lenne Szaddám nyakába varrni.

Az ENSZ-nek mint a háború és béke legfőbb fórumának megkerülése nem csak a jogászokat aggasztja. Vlagyimir Putyin orosz elnök a BT állandó tagjai közül a legélesebb szavakkal bírálta Irak megtámadását, megengedhetetlennek nevezve, hogy "a nemzetközi jog helyére az ököljog lépjen, amelynek értelmében az erősebbnek mindig igaza van, és bármit megtehet". Ebben az esetben ugyanis megsemmisülne a nemzetközi jog egyik pillére, az államok szuverenitásának rendíthetetlensége, vagyis egyetlen állam sem érezhetné többé biztonságban magát.

Az ENSZ tekintélyét mindenképpen csökkenti, hogy legfontosabb tagállama, amelynek tagdíja a világszervezet költségvetésének 22 százalékát teszi ki (igaz, 428 millió dollárral Washington vezeti a tagdíjhátralékos államok listáját is), fittyet hány a mind a BT-ben, mind az "egyszerű" ENSZ-tagok februári vitájában egyértelműen megfogalmazódott háborúellenes álláspontra. Nem véletlenül minősítette Kofi Annan főtitkár katasztrófának az iraki háború megindulását.

Az iraki intervenció azonban nemcsak a világszervezet számára jelent fordulópontot, de új megvilágításba helyezi

a NATO jövőjét

is. 2001. szeptember 11. után az atlanti szervezet életbe léptette a kollektív védelemről szóló cikkelyt, ám Washington végül nem tartott rá igényt: okkal sejtve, hogy a NATO-hoz mint testülethez intézett kérése jó néhány tag esetében fenntartásokba ütközhet. Irak kapcsán Washington nem óhajtotta a NATO közvetlen bevonását a katonai fellépésbe, politikai támogatást azonban biztosítani akart magának. Ezt a prágai NATO-csúcson megkapta. Ezen túlmenően a NATO Tanácsban "elrettentő és védelmi intézkedéseket" igényelt Törökország érdekében (amelyet állítólag iraki támadás fenyegetett). A lépésben Berlin, Párizs és Brüsszel a háborús készülődést erősítő jelzést látott, ezért megtagadta jóváhagyását. Végül az amerikaiaknak csak azután sikerült átpasszírozniuk a dolgot, hogy a témát átvitték a NATO védelmi tervező bizottságába (ennek Franciaország nem tagja), elszigetelve Párizst, mire Berlin megkönnyebbülten beadta a derekát, a magára maradt Belgium pedig 13 órányi szakadatlan tárgyalás után adta fel az ellenállást.

Azóta a hullámok elsimításán fáradoznak a felek. Lord Robertson főtitkár washingtoni előadásában úgy fogalmazott, hogy a NATO "hajóját a vízvonal fölött, nem pedig az alatt érte sérülés". Nevezhetjük ezt megszépítő optimizmusnak is. A látszólag taktikai huzavona hátterében ugyanis az atlanti szövetségen belül húzódó mély nézetkülönbségek állnak olyan alapvető kérdésekről, mint a katonai erő jogos alkalmazása, a megelőző csapások igazolása vagy az ENSZ szerepe. A NATO előtt álló voltaképpeni kihívás az, vajon kibírja-e azt az ellentmondást, amely egyfelől a világszerte új önbizalommal fellépő Egyesült Államok hatalmi igénye, másfelől a többi NATO-tag azon elvárása között feszül, hogy ne csupán "fegyverhordozók" legyenek Amerika uszályában, de legyen szavuk fontos kérdésekben, és véleményük meghallgatásra is találjon.

A témáról hónapokon át folyó belső vita megmutatta, hogy az Európai Unió egyelőre képtelen egy nyelven beszélni: a közös biztonság- és külpolitika - leszámítva Javier Solana főképviselő személyét - változatlanul álom csupán. A 15 EU-tagállam közül Nagy-Britannia és Spanyolország részt vesz a háborúban; Dánia is küld egy hadihajót a Perzsa-öbölbe, míg Hollandia, Olaszország és Portugália politikai támogatást nyújt Washingtonnak. Szilárdan ellenzi az iraki beavatkozást Franciaország, Németország és Belgium, míg a "semleges" Finnország és Svédország nyomatékosan megkérdőjelezi az ENSZ által nem szentesített intervenció legitimitását. Ezzel szemben a tíz kelet-európai EU-tagjelölt zömmel Washingtonhoz csatlakozott.

A múlt heti brüsszeli csúcsértekezleten a résztvevők az iraki töltet által hátrahagyott romhalmazon túl inkább a jövőbe tekintettek, megvitatva az iraki népnek szánt humanitárius segítség, valamint a háború utáni újjáépítés kérdését. Utóbbi - tekintettel a küzdő felek erőviszonyaira - hamarosan időszerű lesz. Alighanem több időt vesz majd igénybe az EU-n belüli kínos disszonancia tanulságainak levonása. Az "egy nyelven szólás" képtelensége nem olyan intézményi hiányosságokban gyökerezik, amelyeket egyhamar meg lehet szüntetni.

Dorogman László

Figyelmébe ajánljuk

Mi, a színek

  • Kiss Annamária

Már az elején világos, hogy a színeknek jelentőségük lesz. A gárda egyik fele piros és fehér ruhát visel, vannak, akik talpig pirosban játszanak, mint az életre kelt Mefisztó (Szacsvay László) is (jelmez: Nagy Fruzsina). A hatalom kiszolgálói, a megalkuvók púderrózsaszínben virítanak.

Perpatvar mobile

A XXI. magyar tánc – e-moll hangneme ellenére életteli verbunkos – szinte csak szignálként szolgál a Fesztiválzenekar Brahms-koncertjén: természetesen arra várunk, hogy a hegedűre és csellóra írt Kettősverseny felcsendüljön, amelynek komponálását maga a szerző egy levelében „mulatságos ötletnek” nevezett. Nem véletlenül: ez egy hálátlan műfaj.

Huszonhét másodperc

  • Pálos György

A történet közismert: az indiai-brit származású, jelenleg az Egyesült Államokban élő Salman Rushdie-ra az 1988-ban megjelent Sátáni versek című regénye miatt Homeini ajatollah a megjelenést követő évben kimondta a fatvát, amely szerint minden muszlim joga és kötelessége végrehajtani rajta a halálos ítéletet.

Kampány

Amikor az idiotizmus a megszokottnál is erősebben tombolt egy aktuális kampányban, egy-egy mondat erejéig rendre kitértünk arra: a Fideszben vajon mit gondolhatnak odafönt a saját szavazóikról? Mire taksálják őket, akik döntenek arról, hogy milyen ún. narratívával etessék azt a tömeget, amelynek a jólétüket (tízemeletes jacht, orangerie meg fakazetta, lásd mint fent) köszönhetik. (Persze, pontosan tudjuk a választ: az urak számára annyit érnek a híveik, amennyijük van.)

Elandalodni Andalúziában

Spanyolhon. Tarka hímü rét. Tört árnyat nyujt a minarét. Bús donna barna balkonon mereng a bíbor alkonyon… álljunk csak meg egy pillanatra, nem is oly bús, inkább vidám, széles mosolyához milyen jól áll ez a fess ezredes! Aire fresco… hermosos caballos… bien, mi coronel. Jerez szőlővesszeiről szakadatlan csepeg valami kis nektár.

Az élet kapuja

  • Jeszenszky Géza
Sokan, de talán nem elegen érezzük ebben az országban, hogy sokszázadnyi megpróbáltatás, tragédia után a magyarság hajója a NATO- majd az EU-tagsággal biztos kikötőben horgonyzott le. A mostanában sokat emlegetett író, Herczeg Ferenc Az élet kapuja c. történelmi regényének címét kölcsönözve, Magyarország előtt kitárult az élet, a jobb jövő kapuja.

Viszlát, Észak, viszlát, Nyugat!

  • Ljupcso Popovszki

Május 8-án országgyűlési és elnökválasztást tartottak Észak-Macedóniában. A VMRO-DPMNE párt tönkreverte a 2017 óta kormányzó baloldalt: 58 mandátumot szereztek a 123 tagú törvényhozásban, az Európa-párti Szociáldemokrata Unió az eddigi 41 helyett csak 18-at. A VMRO-DPMNE jelöltje nagy fölénnyel nyerte az elnökválasztást is. Hogyan jöttek vissza a játékba az egykor Nikola Gruevszki által vezetett nacionalisták?

 

Fecseg a felszín

A NER-sajtó valóságos kampányt folytat a nem a saját hold­udvarba sorolt közvélemény-kutatók ellen. A közölt adatok „pontossága” azonban nem feltétlenül valamiféle ideológiai részrehajlás következménye.

 

A hárítás magasiskolája

Az állami gondozottaknak járó otthonteremtési támogatásból vett egy lerobbant csanádpalotai házikót Alexandra. Az ingatlanvásárlásra a kijelölt utógondozó és az illetékes gyámhivatal is rábólintott. Most viszont újszülött kisfiával nem engedi visszaköltözni oda a helyi gyermekjóléti szolgálat.