"Én ott ellene beszéltem" - Rubovszky György, az Országgyűlés mentelmi bizottságának elnöke

Belpol

Gyurcsány Ferenc mentelmi jogának megtárgyalandó felfüggesztése miatt reflektorfénybe került a parlament illetékes bizottsága. A testület elnökével - aki egyben a KDNP frakcióvezető-helyettese is - nemcsak erről, hanem a nemrég lezárult alkotmányozásról is beszélgettünk.
Gyurcsány Ferenc mentelmi jogának megtárgyalandó felfüggesztése miatt reflektorfénybe került a parlament illetékes bizottsága. A testület elnökével - aki egyben a KDNP frakcióvezető-helyettese is - nemcsak erről, hanem a nemrég lezárult alkotmányozásról is beszélgettünk.

Magyar Narancs: Soha ekkora érdeklődés nem nyilvánult meg a mentelmi bizottság munkája iránt.

Rubovszky György: A szabadon választott parlamentben először fordul elő, hogy közvádas ügyben a magyar miniszterelnök mentelmi jogának felfüggesztését indítványozták. Olyan már volt, hogy miniszterelnökök egy-egy beszéde nyomán feljelentést tettek becsületsértés, rágalmazás miatt. Ám azoknak se súlyuk, se jelentőségük nem volt, következményük sem nagyon lett. Ez viszont közvádas, és a legfőbb ügyész indítványozta.

MN: Ön kiegészítéseket vár az ügyészségtől. Hiányosan küldték át az iratot?

RGY: Nem. Viszont csak azt tartalmazza, miért kérik a mentelmi jog felfüggesztését. Az ezt alátámasztó dokumentumokat azonban nem csatolták. Azt tervezem, ha a bizottság többi tagja is egyetért ezzel, hogy írok a legfőbb ügyésznek egy levelet, amiben megkérem, egészítsék ki az anyagot. Május 17-re össze is hívtam az ülést. Úgy döntöttem, az Országgyűléshez érkezett okiratot nem adom ki. A testület tagjai az irodámban tanulmányozhatják, jegyzetelhetnek is, de másolatot nem kapnak. Ha ők úgy ítélik meg, hogy elegendő, ami most a rendelkezésünkre áll, akkor 24-én tárgyaljuk az ügyet, amelyre természetesen Gyurcsány Ferencet is meghívjuk, s előadhatja álláspontját.

MN: Gyurcsány ismeri a főügyészségi átiratot?

RGY: Nem, de bármikor megismerheti. A titkárság munkáját úgy szerveztem, hogy ha azt óhajtja, akár este fél tizenegykor is módja van rá, hogy betekintsen az ügyészségi anyagba.

MN: Máskor is ilyen óvatos, hogy nem adja ki a kezéből senkinek? Vagy mindenképpen meg akarja teremteni a korrekt eljárás feltételeit?

RGY: Mindig erre törekszem. Volt már példa rá, hogy egy kiosztott mentelmi indítvány teljes egészében megjelent a Népszabadságban, noha a bizottság eljárásai titkosak.

MN: A volt miniszterelnök kijelentette, hogy lemond mentelmi jogáról.

RGY: A képviselők jogállásáról szóló törvény ezt csak szabálysértés esetén teszi lehetővé.

MN: Mit szól ahhoz, hogy jelenleg két legfőbb ügyésze van az országnak? A másikat Budai Gyulának hívják. Hivatalból vizsgálódik, intézkedik, feljelent.

RGY: Ezt nem mi találtuk ki. A szocialista Keller Lászlónak ugyanez volt a feladata. A kormányfők mindig kerestek valakit, akit megbízhattak ilyen teendővel. Egyébként a konkrét ügy nem is Budai Gyulától indult el, hanem az akkor még parlamenten kívüli párt mai frakcióvezetője, Schiffer András tett feljelentést.

MN: Nem lenne ésszerű az ügyészséget a kormány alá rendelni, és akkor egyértelmű lenne, hogy a mindenkori kormányzat felelős a vádhatóság tevékenységéért?

RGY: Ez a kérdés eldőlt 2010-ben.

MN: Pedig a KDNP-ben felmerült?

RGY: Mindenkiben fölmerült, de ezt a vitát lefolytattuk 2010-ben.

MN: A legfőbb ügyész és kollégái dolgában mégiscsak kellett változtatni az alkotmányozás során, éppen a korhatár ügyében, igazodván a bírókéhoz.

RGY: Az alaptörvény zárószavazása előtti héten sarkalatos kérdések változtak meg. Így került bele a bírói életpálya felső korhatárával kapcsolatos rendelkezés is. Én személy szerint is vitatkoztam, nyilvánosságot is kapott a dolog. Mondtam, hogy az ügyészségi törvény decemberi módosításakor nem vettük ki a hetven évet, most akkor miért kell beletenni az Alkotmányba a bíróknál? Erre azt mondták, hogy igazam van, legyen így az ügyészeknél is. Ugye, Szili Katalin képviselő asszony kezdeményezte, hogy a bírók életkorának alsó határa harminc esztendő legyen, ezt egészítette ki Lázár János azzal, hogy az öregségi nyugdíj korhatáráig tart a bírói életpálya. Bekerült a bizottság elé ez a kapcsolódó indítvány, de a testület akkor leszavazta. Ez történt április 5-én, kedden reggel, én akkor az Országos Igazságszolgáltatási Tanács ülésén voltam. Csütörtökre öszszehívták az alkotmányügyi bizottság rendkívüli ülését, ahol már elfogadták. Én ott ellene beszéltem és ellene szavaztam.

MN: Egyedül?

RGY: Nem. Hatan szavaztunk ellene a jobboldalról. Április 11-én a javaslat már bizottsági módosító indítványként került az Országgyűlés elé, amely elfogadta. Április 11. és 18. között, hogy a koherenciazavart kiküszöböljük, zárószavazás előtti módosítóként bejött az ügyészségre való kiterjesztés is.

MN: Közben összeült a Fidesz és a KDNP frakciója, majd közösen rábólintottak?

RGY: Annyira zsúfolt volt az az időszak, hogy nem volt lehetőség a külön frakcióértekezletekre. Meg együttesekre sem. Sok mindent az ülésszak előtti siófoki tanácskozáson már megbeszéltünk, amiből ki is szivárgott egy csomó információ. E két részkérdés viszont a munka hevében dőlt el.

MN: Nincs ilyenkor az, hogy fiúk, milyen helyzetbe hoztatok bennünket?

RGY: A kifogásaim nagy részét méltányolták. Nagyon lényeges kérdés, hogy alapvetően azt is mérlegelni kellett, ha nem szavazom meg, s azt vállalom, maradjon a hatályos, ideiglenes Alkotmány. Csak úgy, dafke, nem lehet ellene szavazni. És hangsúlyozom, nem parancsuralmi döntés alapján alakultak a dolgok, hanem az én két fő problémámat megoldották.

MN: Azt tudja, ki lesz az főbíró? Vagy legalább hallott valamit?

RGY: Még az sem biztos, hogy Baka Andrásnak idő előtt távozni kellene a posztjáról.

MN: A Legfelsőbb Bíróság Kúriává átnevezése nem elegendő Baka András elmozdításához.

RGY: Persze hogy nem. Van azonban ennél nagyobb hiba is. A Legfelsőbb Bíróság elnökét az Országgyűlés még hat évre választotta, a Kúria vezetőjének a mandátumát az új alaptörvény viszont kilenc esztendőben állapította meg. Átmeneti rendelkezést kell találni, vagy kimondani, hogy a kilenc esztendőre szóló választás először a jelenlegi főbíró megbízatásának lejárta után alkalmazandó.

MN: Az Országos Igazságszolgáltatási Tanács nem szerepel az új Alkotmányban, noha az eredeti koncepcióban még benne volt. Sőt, ön egy korábbi parlamenti felszólalásában hangsúlyozta a testület szerepét.

RGY: Valóban, ilyen elnevezés nincs az új Alkotmányban. Még nem dőlt el semmi. Az áll az új szövegben, hogy a bírósági önkormányzatoknak beleszólásuk lesz a szervezet igazgatásába.

MN: A KDNP keresztényszociális pártként határozta meg magát.

RGY: Nem, nem. Hatvan évvel ezelőtt, amikor Barankovicsék a pártot megcsinálták, vita volt arról, hogy milyen nevet viseljen. Végül Demokrata Néppárt lett. Akkor hivatkoztak arra, hogy a két háború közötti keresztény kurzus miatt hagyják ki a keresztény szót. Mi az alapszabályunkban deklaráltan a Barankovics-párt utóda vagyunk, és nagy becsben tartjuk az akkoriakat. Az 1989-ben újjáalakult Kereszténydemokrata Néppárt első elnöke idősebb Keresztes Sándor lett, aki a Demokrata Néppártnak is országgyűlési képviselője volt.

MN: Semjén Zsolt pártelnök többször hangsúlyozta a párt keresztényszociális jellegét is...

RGY: A KDNP mindig is szociálisan érzékeny volt. Ezért is szerepelnek alapelvei között az erre vonatkozó pápai enciklikák. A másik lényeges kérdés, hogy a párt a történelmi keresztény egyházak társadalmi tanításai mentén politizál.

MN: Az egykulcsos adó bevezetése, az osztalékadó csökkentése, a gyermekek után járó adókedvezmény szisztémája, az örökösödési illeték összeghatár nélküli eltörlése egyenes ágon a jobb színvonalon élőket segíti. A munka törvénykönyvének várható szigorítása, a munkanélküli-ellátások kurtítása, egyes kilátásba helyezett nyugdíjrendelkezések, a gyógyszerkassza kiadásainak apasztása viszont leginkább az átlag körüli jövedelműeket vagy a még szegényebbeket, főként a legszegényebbeket sújtja. Nem érzi, hogy itt ellentmondás van?

RGY: A Kereszténydemokrata Néppárt által a múltban erőltetett családi adózás nem tud érvényesülni egykulcsos adó mellett. Ha egységes az adókulcs, akkor teljesen mindegy, hogy a családi jövedelem 16 százalékát egy ember fizeti-e, vagy öten rakják össze. Az összeg ugyanaz, tehát elvész a jelentősége. A mi szándékaink inkább a gyermeknevelési támogatás "forintosításával" jelennek meg.

MN: Ami szintén a magasabb jövedelműeknek kedvez, mégpedig igen nagy mértékben. Csaknem százezer forint többletre is szert tehet havonta az átlagnál jobban kereső, háromgyermekes család.

RGY: Készséggel elismerem, hogy a minimális jövedelműeknél meg a munkanélkülieknél ennek a szisztémának nincs jelentősége, mert semmit nem hoz a konyhára, ha szabad így mondanom. De azt hozzáteszem. hogy ami hetven százaléknak jó, azt meg kell csinálni, és nem kell a nekik kedvező intézményt azért kidobni, mert a másik harminc százaléknak az nem jelent előnyt. Hanem ki kell találni azt a másikfajta megoldást, ami a maradék harminc százaléknak is segít valamit. És vannak is különböző szociális intézkedések.

MN: Valóban. Csakhogy szűkítették a korábbi lehetőségeket. Miközben aránytalanul sokat kap, aki nagyon jól, mondjuk legalább havi hatszázezer forintot keres.

RGY: Aki hatszázezer forintot keres bruttóban, és abból nevel három gyereket, arról költői túlzás azt mondani, hogy nagyon jól él. Tessék nettósítani.

MN: A fideszes Gulyás Gergely nemrég vázolta a leendő választási rendszer lehetséges változatait.

RGY: Erről annyit tudok, hogy az alapkérdésekben nincs még politikai döntés.

MN: Annyiban sem, amennyiről fideszes képviselőtársa beszámolt? Például az egyik dilemma az, hogy a határon túli magyar állampolgárok vagy hazai pártlistákra szavazzanak, vagy külön listákra.

RGY: Másfél hónapja, a Kárpát-medencei magyar szervezetek fórumán kerültek szóba ezek a kérdések. Én viszont egy napja beszélgettem Salamon Lászlóval, aki a választójoggal foglalkozó albizottságot vezeti, s közölte, hogy még semmi nem dőlt el. Gulyás Gergely annak idején a készülő Alkotmányról is sorra tette a nyilatkozatokat. Volt, ami bejött, volt, ami nem. Én nem tulajdonítom jogforrásnak a képviselő úr nyilatkozatát. Már csak azért sem, mert - ne vegye rossz néven - egy nyilatkozatot a sajtó pontatlan megfogalmazással simán az ellenkezőjére tud változtatni.

MN: Előfordulhat, de azért nem általános gyakorlat. Ezek a verziók pedig nem új keletűek.

RGY: Az Alkotmány rögzíti az egyenlő és egységes választójogot. Ha a belföldi magyarságnak van joga egyéni jelöltre és pártra is szavazni, míg a határon túli szavazónak csak listára, akkor ez a feltétel nem áll meg. De nem akarnék ebbe nagyon belefolyni, hiszen megvan az a hatfős albizottság, amely javaslatot tesz ebben.

MN: Azért véleménye csak van arról, megoldható-e például, hogy a határon túli magyarok külön listára szavazzanak-e?

RGY: Én eleve furcsának tartanám, hogy mondjuk egy csíkszeredai lakos eljön Magyarországra mint országgyűlési képviselő, beül a parlamentbe, és hosszas vitát folytat a magyar költségvetésről, amihez neki semmi köze, mert sem nem adófizető, sem nem haszonélvező.

MN: Eszerint ön vitatja magát a határon túliaknak adandó szavazójogot is?

RGY: Én nem vitatok semmit. Kérdéseket teszek föl. Nem nekem kell egy személyben eldöntenem, hogy itt mi legyen.

MN: Orbán Viktor azt mondta: eldőlt, hogy lesz a határon túli magyaroknak is szavazati joguk. Mi alapján dőlt el? Előbb kijelentik, majd közlik, ezt akarta mindenki...

RGY: Elnézést, de ne nekem tessék ezt a kérdést föltenni, hanem Gulyás képviselő úrnak, aki hivatkozott rá. Én nem tudok erre válaszolni.

MN: És arra tud, hogy miért bombázza a kormányzat furcsa kérdőívekkel a lakosságot?

RGY: Már ne haragudjon, de 1990 óta különböző pártok különböző kérdőíveket küldenek. Most végre olyanok mennek ki, amiket földolgoznak, az eredményük nyilvános, a hátterük is. És nemcsak l'art pour l'art kérdéseket tesznek föl, hanem hozadékuk is van.

MN: Lehet ezekre mással, mint igennel válaszolni? Mondjuk arra, hogy segélyt adjunk-e vagy munkát? Vagy az előző kérdőíven: sok mindent kérdeztek, csak azt nem, hogy mi legyen az ország neve.

RGY: Ezen nem is kell vitatkozni, mert az mindig Magyarország volt. Tessék már megnézni a jelenleg hatályos Alkotmányt: Magyarország államformája köztársaság. Az első mondatában szerepel. Ez azt jelenti, hogy így hívják, és ez az államformája. Azonkívül az a nagy sláger, amit Gyurcsány Ferenc íratott, sem úgy kezdődik, hogy Magyar Köztársaság, Magyar Köztársaság...

MN: A sarkalatos törvények vitájában vannak-e nyitott kérdések? Támadhatnak-e ellentétek a kormánypárti frakciók között, vagy a frakciókon belül?

RGY: Ellentét nem lesz, vita lehet. Maradjunk annyiban, hogy mindkét képviselőcsoport van akkora létszámú, hogy minden törvényjavaslattal kapcsolatban legyen frakciókon belüli nézetkülönbség is.

Figyelmébe ajánljuk

Az elszalasztott lehetőségek városa: fejlődik, vagy csődközelben van Szolnok?

  • Massay-Kiss Andrea

Jó pár kihívással kell szembenéznie annak, aki 2024-ben Szolnok polgármestere lesz: a megyeszékhelyen korábban elkezdett beruházások egy része a mai napig nem készült el, vagy egész egyszerűen ígéret maradt, a lakosság csökken, kevés az igazából versenyképes vállalkozás, megszűnt a város közlekedési csomópont jellege, nincs önálló felsőoktatási intézménye.