„Ez részben államtitok” – Egy eddig ismeretlen Habony-interjúra bukkantunk!

  • - ngm -
  • 2016. június 23.

Belpol

Habony Árpád hosszabb interjút is adott koronaőrként másfél évtizede. Az őszinte pillanatot is tartalmazó szöveg eddig megbújt a neten, mi most azonban nagy elánnal bemutatjuk azt.

A frissen megjelent Magyar Narancsban terjedelmes riportot olvashatnak Habony Árpád múltjának eddig nem, vagy csak felszínesen ismert részletéről.

Cikkünk elsősorban azzal foglalkozik, hogy Habony Árpád kikkel és hogyan kezdte meg vállalkozói pályáját, miképp került az első Orbán-kormány közelébe, milyen munkákat kapott az állami szférából, végezetül meg bemutatjuk, hogyan vezetett a kulturális menedzser Habony útja a Fidesz agytrösztjébe.

Cikkünk számos eddig nem ismert részletet felfed Habony életútjából. Bemutatjuk például azt az elég érdekes mozzanatot, hogy az Országgyűlés Hivatala bruttó 9,5 millió forintért, 2008 februárjában, tehát igen, már jócskán a Gyurcsány-kormány alatt kötött szerződést Habony Máriával, Habony Árpád testvérével a koronavitrin állagmegóvására. Habony Mária a BrandLab nevű cégét képviselte, amelyben ugyan nem vállalt szerepet testvére, Habony Árpád, de a családot ismerő forrásunk szerint elképzelhetetlen, hogy Habony Mária ilyen jellegű munkát végzett volna.

A vitrinszakértő a családban ugyanis pont Habony Árpád volt, aki koronaőrként dolgozott, amikor 2000-ben Esztergomból a Parlament épületébe került a korona, és cége, a Museumsystems Kft. alvállalkozóként vett részt a koronavitrin felállításában.

Habony koronaőr pedig tárgyszerű, néhol mégis megindítóan őszinte interjút is adott a hhrf.org-nak. Amikor a riporter az átszállítás körülményeiről érdeklődött, Habony heves vitrinezésbe fogott.

„A Nemzeti Múzeumból át a Parlament kupolatermébe egy külön erre a célra készített vitrinben szállították át az ereklyéket, őrség kíséretében; ezt megelőzően rendkívüli biztonsági intézkedéseket foganatosítottak. Korábban a Magyar Országgyűlés Hivatala nemzetközi pályázatot hirdetett, ezt nyerte meg a Musemsystems Kft., amely a frankfurti, 1836-ban alapított Glasbau-Hahn Gmbh. cég magyar képviselete. Ez a cég készíti a vitrineket a British Museumnak, a Louvre-nak és másoknak, betartva a nagyon komoly műtárgyvédelmi és biztonságtechnikai követelményeket. Ez a világon egyik legismertebb cég, kb. húsz vezérképviselete van különböző országokban.”

Aztán a vitrinüveg anyaga is szóba került, mármint hogy pontosan miből készült.

„Ez részben államtitok, de annyit elmondhatok, hogy nagy elhárítóképességű, nem csak a kézi, de a katonai fegyverek lövedékeivel szemben is. A vitrin üvege összesen 800 kg. Megalkotásában az jelentett a legtöbb gondot, hogy növelve az ellenálló képességét, kellően átlátszó legyen. A vitrinnek nincs fém tartószerkezete, felül teljesen üvegből készült.”

Végül Habony Árpád érzései is felszínre törtek.

„A magyar sajtóban is megjelent, amit Áder János, a Magyar Országgyűlés elnöke mondott: az ereklyék parlamenti elhelyezésének műszaki költségei 43 millió forintba kerültek. Érdemes tudni, hogy 2000-ben minden magyar ajkú ember, aki bemutatkozásával igazolja identitását, ingyen nézheti meg a magyar koronát, jogart és országalmát a Parlament épületében, míg az idegeneknek 1100 forint a belépti díj. El kell mondanom, hogy számomra rendkívüli élményt jelentett, amikor kezembe vettem, és elhelyeztem a vitrinben a koronát.”

A Habony Árpádról szóló cikkünket teljes egészében elolvashatja a ma megjelent Narancsban.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.