Furcsa pénzügyekben érintett a Müpa koprodukciós igazgatója

  • Vári György
  • 2013. szeptember 7.

Belpol

A Művészetek Palotája koprodukciós vezetője, Bátor Tamás előző állásában a Miskolci Nemzetközi Operafesztivál ügyvezetője volt. A birtokunkba került dokumentumok szerint az általa szerződtetett énekessel honoráriuma 12 százalékát utaltatta vissza saját bt.-je bankszámlájára.
Bátor Tamás

Bátor Tamás

Fotó: MTI – Vajda János

Bátor Tamás a 2001-ben induló Bartók+ Miskolci Operafesztivál szervezésébe kezdettől fogva besegített, majd 2003-tól ő lett a fesztivál ügyvezetője. Természetesen már a Miskolci Operafesztivál Kht. ügyvezetőjeként bízott meg egy jeles külföldi énekest azzal, hogy lépjen fel az operafesztivál nyitókoncertjén, és ugyancsak vele, ugyanarra az alkalomra vonatkozóan aláírt egy másik szerződést is, immár mint a Hárfe B 200 Bt. vezető tisztségviselője. Ez a megállapodás arról szól, hogy a „províziót” (közvetítési díjat, jutalékot), amely a honoráriuma 12 százalékát teszi ki, a fellépő művész köteles az előadás után azonnal, készpénzben továbbítani Bátor cégének. Ennek elősegítésére a Miskolci Operafesztivál Kht. nevében, ügyvezetőként szerződő Bátor Tamás vállalta, hogy az előadás után azonnal, készpénzben kifizeti a felkért énekest. Vagyis Bátor ügyvezetőként szerződtette az illetőt, majd „visszakérte” cége bankszámlaszámára az ő megbízása nyomán kifizetett gázsi korántsem elhanyagolható részét.

Megkeresésünkre Bátor sajnálkozásának adott hangot, hogy „egy tízéves fesztiváltörténetet kíván besározni egy kisebb csoport által átadott dokumentum, amely csoport kilétét természetesen ismerem”. Úgy látta továbbá, hogy minden legálisan történt, mégpedig azért, mert a munkaszerződése kifejezetten megengedte, hogy ügyvezetői feladatainak ellátása mellett más gazdasági tevékenységet végezhessen, hogy más gazdasági társaságnak is tagja legyen. Kérdésünkre, hogy ez rendszeres gyakorlat volt-e ügyvezetése idején, arról tájékoztatta lapunkat, hogy „előfordulhatott ilyen eset, de legálisan, tehát nem eltitkolva” (amennyiben ez az eljárás rendszeresen ismétlődött, az tekintélyes mennyiségű pluszjövedelmet jelenthetett Bátor Tamásnak ügyvezetői tevékenységének nyolc éve alatt).

Bátor Tamás – amióta távozott a Miskolci Operafesztivál vezetői székéből – a Müpa koprodukciós igazgatójaként is foglalkozik művészközvetítéssel, és az Ókovács Szilveszter vezette operaház megbízásából is végzett hasonló feladatokat idén június 30-ig. (Erről lásd cikkünket itt.)

Érdeklődtünk, hogy e munkái során is előfordult-e, hogy visszautalták neki a honoráriumok egy részét a szerződtetett fellépők, ezt azonban határozottan visszautasította, mondván, hogy egyik helyen sem egyedül dönt a művészek szerződtetéséről. „A legtöbb esetben ügynökségekkel szerződünk, és a művészek nagy részét nem ismerem személyesen, csak színpadról. A művészek kiválasztásában nem egyedül döntök, hanem a művészeti vezetőséggel egyeztetve történik a fellépők meghívása.”

További furcsaság ugyanakkor, hogy a birtokunkban lévő szerződést Bátor Tamás a Hárfe B 200 Bt. nevében írta alá, ilyen vállalkozást azonban a cégnyilvántartás nem ismer. Annak a betéti társaságnak a neve, amelyben Bátor vezető tisztségviselő és beltag: Hárfe B 2000 Bt. (kültagja Bátor egyik családtagja). A létező és a nem létező cég megadott számlaszáma viszont azonos. A kérdésre, hogy mi magyarázza az eltérést, Bátor azt válaszolta, hogy „a céges papíron valóban egy nulla nyomdai tévedésből lemaradt, ezt én is csak most konstatáltam, és köszönöm, hogy felhívta rá a figyelmemet. A céges papírt évek óta nem használom”.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.