Orbán-intézkedések számonkérésének esélyei az Unióban

Interkoki, eurosaller

  • - bp -
  • 2012. január 10.

Belpol

Leveszi zakóját, majd akkurátusan összehajtva a székre helyezi. Óráját lecsatolja. Kioldja nyakkendőjét, majd a zakóra simítja, mert nem mutat rajta jól a vér. Ja, és ő az, aki minden pofon mellé közlekedési rendőrt is állít.

Nagyjából így fest az, amikor az Európai Unió lever valakit: legalábbis, amikor az Unió a saját szája íze szerint (azaz bürokratikusan, a jog útjára terelve, a kompromisszumokra mindig készen) akarja akaratát érvényesíteni.


Közepesen valószínű: enyhe meglegyintés


Az uniós jogszabályok megsértése esetén indított úgynevezett kötelezettségszegési eljárás – amellyel az Orbán-kormánynak minden valószínűség szerint szembe kell néznie – bonyolult, többszöri levélváltásokból, jogi érvekkel alátámasztott felszólításokból és ellenválaszokból álló folyamat, amely az esetek mintegy 90 százalékában azelőtt lezárul, hogy a luxemburgi székhelyű Európai Bíróság ítéletet hozna. Az egyes ügyek átfutása meglehetősen hosszú: az olyan esetekben, amikor a Bíróság ítéletével zárul az ügy, átlagban 50 hónap (az EB és Magyarország közötti utolsó, az áfa-visszatérítés ügyében vívott csörtében a Bíróság 2011 júliusában hozta meg a Magyarországot elmarasztaló ítéletét, miközben az EB 2007 márciusában küldte meg első, a jogszabály kijavítására felszólító levelét).
Ez az eljárás alapvetően nem is azért született, hogy politikai ügyekben visszarettentő erőként alkalmazzák – részterületeken született problémás résszabályok kijavítása a célja –, s emiatt a szankciók sem túl acélosak. A legrosszabb esetben, azaz ha a tagország a Bíróság ítéletét figyelmen kívül hagyja és a kifogásolt jogszabályt nem igazítja az EU elvárásaihoz, az ügy újból az Európai Bíróság elé kerül, s az ekkor már pénzbüntetést is kiszabhat. Hiába citálja tehát a magyar kormányt több, eleddig példátlanul súlyos jogsértések esetében is a Bíróság elé az EB (a jegybanki függetlenség megsértéséért ez idáig még egyetlen tagállam ellen sem indult eljárás), a magyar kormánynak e pillanatban ez keveset árthat. Arra, hogy súlyos jogi csatákat kell majd vívnia az Unióval, Orbán kifejezetten készült; és még ha – például a jegybank ügyében – veszítene is a Bíróság előtt, mire behajtanák rajta az ítéletet, Simor és a jegybank jelenlegi vezetése már a régmúlt lesz.
Ha tehát a Bizottság kizárólag a Bíróságot próbálja arra használni, hogy az Orbán-rezsim egyik-másik problematikus törvényét helyreüttesse, akkor azt bízvást nevezhetjük majd Orbán győzelmének az Unióval szembeni szabadságharcában.

 

Barroso: Az Európai Bizottság szerdán ül össze, hogy tárgyaljon arról, sért-e Magyarország uniós jogot.


Barroso: Az Európai Bizottság szerdán ül össze, hogy tárgyaljon arról, sért-e Magyarország uniós jogot.

 

 

 

 

Valószínűtlen: a kiütés


Ha valaki ezek után azt hiszi, hogy az Unió a bokszot csakis az etoni bentlakásos iskolákban dívó szabályok szerint tudja játszani, s ezért esélye sincs a felcsúti kocsmában talán ismertebb ütlek-borulsz hozzáállásnak, az némiképp téved.
Az Unió alapvető értékeinek megsértése esetén létezik ugyanis egy eljárás, amire manapság egyre többen hivatkoznak. Ez a Lisszaboni Szerződés 7. cikke alapján, az Európai Tanács által egyes tagállamok ellen indítható, s a végén a legsúlyosabb szankció az, ha az adott tagállam bizonyos uniós jogait felfüggesztik. (A közkeletű vélekedéssel szemben ebben az esetben sincs szó arról, hogy Magyarországot kizárják az Unióból, ilyen büntetés ugyanis nem létezik, valamely ország csakis önszántából léphet ki az EU-ból).
Mivel a felfüggesztés afféle ultima ratióként szolgál, ezért eljárásjogilag is alaposan túlbonyolították.
Az első körben a Tanács (ami jelen esetben nem azonos a kormány- és államfők tanácskozó szervével, az Európai Tanáccsal, hanem az egyes tagországokat képviselő miniszterek szerve) vagy a tagállamok egyharmada, vagy az Európai Parlament vagy az Európai Bizottság javaslata alapján négyötödös többséggel dönt arról, hogy vajon fennáll-e egy tagországban az Unió alapértékei megsértésének veszélye. (Ezeket az alapértékeket a Szerződés 2. cikke definiálja, a következőket sorolva fel: az emberi méltóság tiszteletben tartása, a szabadság, a demokrácia, az egyenlőség, a jogállamiság, az emberi jogok – ideértve a kisebbségekhez tartozó személyek jogait – tiszteletben tartása, a pluralizmus, a megkülönböztetés tilalma, a tolerancia, az igazságosság, a szolidaritás, valamint a nők és a férfiak közötti egyenlőség.)
Ha tehát az egyharmad javaslatára a négyötöd úgy dönt, hogy fennáll ezen értékek megsértésnek a veszélye, úgy az érintett tagállamot maguk elé citálják, és ajánlásokat tesznek neki a kárhozatos állapotok korrigálására.
Ha ez a makacs kis ország ezek után sem orvosolja a kifogásokat, akkor a tagállamok egyharmada vagy az Európai Bizottság javaslata alapján és az Európai Parlament kétharmados egyetértésének elnyerését követően az Európai Tanács (ez már viszont az állam- és kormányfők nagytanácsa) egyhangúlag megállapíthatja, hogy súlyosan és tartósan megsérti a demokratikus alapértékeket.
Ha ez megtörtént, akkor az ügy ismét a Tanács elé kerül vissza, amely minősített többséggel (ez a tanácsi tagok szavazatainak 72 százaléka) dönthet arról, hogy a tagállam egyes jogait, beleértve a szavazati jogát a Tanácsban felfüggeszti.
Mint látható, a döntésben – az ügy fajsúlyának megfelelően – az Unió minden főszerve részt vesz, ráadásul minden komolyabb döntési szakaszhoz minősített többség szükségeltetik ezekben a szervekben. Ez viszont remek alkalmat teremt még oly nyilvánvaló jogsértések esetében is a diplomáciai manőverezésre.
Azt, hogy a tagországok egyharmada a Tanácsban, netán a Barroso vezette Bizottság elindíthatja ezt a folyamatot, talán nem is olyan nehéz elképzelni. Azt viszont már sokkal nehezebb, hogy az eljárás a legsúlyosabb szankcióval végződjön. Ehhez az Európai Néppártnak – amelynek képviselői nem csak a Parlamentben vannak többségben, de a Tanács tagjai között is – kell úgy ítélnie a helyzetet, hogy önnön tagszervezeteik egyike, illetve az általa vezetett kormány tiporja lábbal az uniót. (Az EP három másik frakciója már jelezte: a demokratikus értékek megsértése miatt a legsúlyosabb szankciókat tartanák kívánatosnak.)
Márpedig az Európai Néppárt két vezetője, Wilfried Martens és Joseph Daul minap kelt levelében kiállt ugyan a kötelezettségszegési eljárás elindítása mellett, ám az alapértékek szempontjából sokkal problematikusabb új magyar alkotmányt és az új választási rendszert üdvözölték. A levél figyelmes olvasása választ adhat arra, hogy jelenleg mennyi esély nyílik arra, hogy az Európai Néppárt kitagadja a Fideszt – semennyi.
Ráadásul az egész eljárás precedens nélküli az EU-ban: nem tisztázott, hogy az ország, amely ellen a 7. cikk alapján az eljárást megindítják, milyen pontokon farolhat ki az ügyből, milyen típusú engedményeket kell tennie, s számíthat-e további retorziókra, ha mégis elítélő döntés születik ellene. Vajon az a presztízsveszteség, amit már magának az eljárásnak az elindítása is jelent (ez, ahogy már láttuk, nem is olyan nehézkes) elég-e ahhoz, hogy a kormány meghátráljon? Vagy ellenkezőleg, a támadást kihasználva korbácsolja fel az EU-ellenes hangulatot és ezt kihasználva akár az EU-ból is kilépjen?


A legvalószínűbb: súlyos, megrendítő ütéskombináció


Mindezen kérdőjelek miatt úgy tűnik, hogy az a külső erő, ami meghátrálásra késztetheti a magyar kormányt, továbbra sem a szigorúan vett jogi eljárásokból ered majd, hanem sokkal inkább az EU puha hatalmi erejéből. Elsősorban abból, hogy az Unió hozzájárulása nélkül nem születhet meg a megállapodás az IMF-fel. A Bizottság elnökének, José Barrosónak nagy vihart kavart levele konkrétan csupán két pontot kifogásol – a jegybankról és a pénzügyi stabilitásról szóló törvényeket –, amelyek a megállapodás útjában állnak, s csupán egy félmondatban tesz említést arról, hogy a Bizottság esetleg további kifogásokkal is előállhat. Viviane Reding, a Bizottság másik tagja ennél jóval keményebb hangú levelében már azt is a kormány szemére hányja, hogy a bírói hatalmi ágat a saját ellenőrzése alá vonta. Beszóltak a franciák, keménykedett a finn külügyminiszter és egy volt belga külügyminiszter is – vajon mire futhat ki mindez?
Nos, tudja az ördög. Innentől kezdve bármiféle előrejelzés leginkább szovjet időkből ismert kremlinológiára emlékeztet. Találgatjuk, hogy vajon miféle játszmák folynak a háttérben – az egyre erősödő fellépés a magyar kormány ellen vajon összehangolt támadás-e? Néhány országnak valóban elege lett Orbánból? Vajon a cél Orbán leváltása á la Berlusconi? Vagy vaklárma az egész, és a Bizottság igazából mit sem szeretne jobban, mint adni Orbánnak még egy esélyt, hogy kihátráljon a maga teremtette mocsárból? Mert úgy a legolcsóbb – politikai és gazdasági értelemben egyaránt?
Az mindenesetre biztos, hogy a sakkjátszma ezen a héten megkezdődik, és a királyok már felsorakoztak. Mi, parasztok pedig érdeklődve figyelünk, hogy vajon ki lesz közülünk a következő, akit kiütnek.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A mókamester

„Mindenki nyugodjon le. Újra jó a víz Fehérváron” – közölte Takács Péter a Facebookon, egy szurikátát ábrázoló mémmel illusztrálva. Ez nagyjából azt jelenti, hogy eleve valami piti ügyről, műbalhéról volt szó.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”