Kormányzati ígéretek Budapestnek: Közlekedj okosan!

  • - kecskés -
  • 2001. május 3.

Belpol

Budapest vezetése még magához sem tért a metróper elvesztése miatti sokkból, máris különleges meglepetés várta. Orbán Viktor miniszterelnök a Gazdasági Tanács április 10-i ülésén előrukkolt a farbával: elkészült egy 250 milliárd forintos terv a fővárosi közlekedés fejlesztésére - közölte. A kormány és a főváros közötti közismerten rossz viszony miatt ilyen bejelentésre senki sem számított, ráadásul e kormányfői akcióra semmi jel sem mutatott, úgyhogy a hírt meglehetős érdeklődés fogadta.
Budapest vezetése még magához sem tért a metróper elvesztése miatti sokkból, máris különleges meglepetés várta. Orbán Viktor miniszterelnök a Gazdasági Tanács április 10-i ülésén előrukkolt a farbával: elkészült egy 250 milliárd forintos terv a fővárosi közlekedés fejlesztésére - közölte. A kormány és a főváros közötti közismerten rossz viszony miatt ilyen bejelentésre senki sem számított, ráadásul e kormányfői akcióra semmi jel sem mutatott, úgyhogy a hírt meglehetős érdeklődés fogadta.

A nyomok a közlekedési minisztériumba vezettek, mégpedig Manninger Jenő politikai államtitkárhoz, egykori fővárosi képviselőhöz. Az államtitkár a miniszterelnök bejelentése utáni napon közleményben erősítette meg: valóban van egy 250 milliárd forintos, a fővárost és környékét érintő fejlesztési terv, amelyet

a következő hat évben

valósítanának meg. A csomag része az M0-ás körgyűrű keleti szektorának megépítése, az M0-ás déli részének bővítése, északon új Duna-híd építése, a Ferihegyi repülőtér fejlesztése, a ferihegyi gyorsvasút kiépítése, az elővárosi vasútfejlesztés, a 2-es metró meghosszabbítása a Déli pályaudvartól Kelenföldig, illetve az 1-es villamos vonalának meghosszabbítása a Lágymányosi hídon át ugyancsak a Kelenföldi pályaudvarig. Mindemellett külön program is készül a főváros felszíni közlekedésének javítására.

Bár sokan csupán választási előjátéknak tekintették a beharangozott ígéreteket, Demszky Gábor főpolgármester válaszolt. Két nappal a miniszterelnöki bejelentés után közölte: tárgyaló delegációt hoz létre, amelynek feladata a kormányzati szakértőkkel történő egyeztetés lesz, Orbán Viktort pedig munkareggelire hívta. Levelében leírta: a sajtóból ismertté vált javaslatok közül jó néhány már évek óta szerepel a főváros rövid és középtávú közlekedésfejlesztési programjában, emellett természetesen a fővárost sújtó folyamatos kormányzati megszorításokat is felemlegette, nem beszélve a metróperről, amely után a főpolgármester szerint át kell gondolni, mi számíthat garanciának egy hosszú távú beruházásnál.

A 250 milliárd forint Budapest legszükségesebb felszíni közlekedési fejlesztéseire sem elegendő - állítja Atkári János, a pénzügyekért felelős főpolgármester-helyettes, aki egyébként maximálisan elégedett lenne, ha a város ennyi pénzhez jutna. A Narancsnak elmondta: számításai szerint

kellene például

százmilliárd a Körvasútsorra, azaz a Hungária körút és a tervezett M0-ás közötti újabb pesti körgyűrűre. Ha az M0-ás északi hídját a kormány megépíti, akkor is kell még egy híd Aquincum és Újpest között, ami az oda vezető úthálózattal együtt 20 milliárd. A legszerényebb becslések szerint is 100 milliárd lenne a buszok, villamosok cseréje, a metrószerelvények felújítása. Meg kellene hosszabbítani többek között a 13-as és a 44-es villamos vonalát, az 56-os villamost gyorsvasúttá fejleszteni, az 1-est átvinni Budára. S akkor még nem esett szó a 160-180 milliárdos 4-es metróról. Vannak már elképzelések az 5-ös metróról is, amely a szentendrei és a csepeli HÉV vonalának belvárosi, talajszint alatti összekötéséből alakulna ki, s amelynek költségei úgy 220 milliárd forint körül lennének.

Demszky Gábor három héttel ezelőtt még kerülte a kérdést: valóban komolyan számít-e a találkozóra? Ahogy azonban teltek a napok, egyre inkább úgy tűnt, továbbra is minden a megszokott mederben zajlik, mi több, a kormányfő sem hozakodott elő az üggyel azóta sem. Igaz, Tirts Tamás, a fővárosi Fidesz-frakció vezetője még a múlt héten is azt állította lapunknak: szerinte több kérdésről el lehetne kezdeni a tárgyalást a közlekedési minisztérium szakértőivel, és a főpolgármesternek nem kellene presztízskérdést csinálni a közeledésből. Demszky április 24-én újra írt a miniszterelnöknek, jelezve, nem kapott választ első levelére. A válasz április 27-i lapzártánkig sem jött meg, bár a második levél tartalmát ismerve több mint kétséges, hogy valaha megérkezik. Demszky szerint a miniszterelnöknek válaszolnia kellene már valamit, miután a kormányfői bejelentés óta a fővárosi Fidesz-frakció vezetői folyamatosan egymásnak ellentmondó nyilatkozatokat tesznek többek között arról, hogy van-e program, illetve van-e pénz. Ahogyan a főpolgármester a Narancsnak fogalmazott: kiábrándító lenne, ha a főváros vezetése csak a sajtóból tájékozódhatna a Budapestet érintő elképzelésekről; kiábrándító lenne, ha kiderülne, hogy a bejelentésnek nincs megfogható tartalma. A legkiábrándítóbb azonban az lenne, ha az ország miniszterelnökének nem lenne bátorsága mindezt bevallani. Kevésbé diplomatikusan: ha a nagy bejelentés csupán felfújt lufi lenne.

Egyre több jel mutat azonban arra, hogy

tévedés puszta

blöffnek tekinteni

a kormányfő bejelentését. Sőt nagyon is úgy tűnik, a legnagyobb kormánypárt foglalkozik a fővárost érintő fejlesztések ügyével. A múlt héten a Fidesz országos elnökségének ülése után Pokorni Zoltán, a párt alelnöke - leendő elnöke - bejelentette: ezentúl két-három hetente összeül az országos és a budapesti elnökség, illetve a fővárosi Fidesz-frakció, hogy sorra vegyék Budapest fejlesztési problémáit, s javaslatot tegyenek a kormánynak azok megoldására. Elsőként az M0-ás keleti szektorának megépítéséről és a déli rész bővítéséről esett szó, azaz a közlekedésfejlesztési csomag részeiről.

Ám hogy a csomag legtöbb elemét illetően egyelőre nincs konkrét előkészítés, tárgyalás, és hogy azt sem tudni, honnan lesz rá pénz? Nem is sürgős ez. A kormány alighanem úgy kalkulál, hogy a választásokig egy év van. Ennyi idő alatt pedig csak rádöbbennek végre a budapestiek, hogy hová kell tenniük jövőre az ikszet, ha pénzt akarnak a városuknak.

- kecskés -

Figyelmébe ajánljuk

Münster egén

Több mint húsz év telt el azóta, hogy az HBO bemutatta Tom Hanks és Steven Spielberg háborús sorozatát, az elég szerencsétlen magyar fordításban Az elit alakulatként futó Band of Brotherst.

Aki soha nem járt Tulsában

  • - turcsányi -

Mathew Brady a fotográfia történetének kétségkívül kimagasló alakja, az első fotoriporter, az első PR-szakember, az első bármi.

Elsüllyedt Budapest

„Szép Ernő előbb népszerű költő volt, azután divatos színpadi szerző lett, regényei irodalmi szenzációknak számítottak, azután egy időre szinte teljesen megfeledkeztünk róla” – írta Hegedűs Géza 1976-ban, A magyar irodalom arcképcsarnoka című portrékötetében. 

Búcsú a gonosztól

A német író, Otfried Preuβler (1923–2013) művei közül itthon leginkább a Torzonborzról, a rablóról (eredeti nevén Hotzenplotz) szóló történeteket ismerjük.

Kedvezmény

Az idén 125 éves Közlekedési Múzeumot bombatalálat érte a 2. világháborúban, az épület és a gyűjtemény nagy része elpusztult. Csak 1965-ben nyílt meg újra, majd ötven éven át működött, a hiányosságai ellenére is hatalmas érdeklődés mellett. A Liget-projekt azonban a Közlekedési Múzeumot sem kímélte, 2015-ben bezárták, 2017-ben lebontották.

Isten nevében

Egy gyermek ára: három miatyánk, két üdvözlégy – pimf összeg, mindenkinek megéri, vevőnek, eladónak, az üzlet hivatalos tanújának (ezúttal a Jóisten az, lakcím, anyja neve, három példányban), de legfőként a Fidesznek. Most még pénzbe se kerül: alsónadrágokban fizetik ki a papságot. Választások jönnek, tartják a markukat, lökni kell nekik valamit, hogy misézés közben rendesen korteskedjenek, Isten akarata szerint.

Távolságtartás

A három még logikus és észszerű. Sőt, a három elvárható (a Tisza Párt és az MKKP potenciális szavazói szemszögéből mindenképpen), s aligha sérelmezhető (a rivális pártok híveinek perspektívájából) – ennyi kerületi polgármesterjelölt kell ugyanis a fővárosi listaállításhoz.

Mint parton a hal

  • Földényi F. László

Pontosan húsz évvel ezelőtt egy német napilap többeket megkérdezett, mit várunk mi, magyarok a küszöbön álló EU-csatlakozástól. Én akkor habozás nélkül ezt válaszoltam: Komp-ország hajója végre kiköt – Nyugaton. Vagyis: Európában. A Fidesz épp ellenzékben volt. De már jóval korábban kiadta a velejéig antidemokratikus jelszót: „a haza nem lehet ellenzékben”, s előre tudni lehetett, merre kormányozzák majd a hajót, ha újra hatalomra jutnak.

„Mi nem tartozunk bele a nemzetbe?”

A Nemzeti Összetartozás Hídja egyelőre nem annyira a nemzet összetartozását, sokkal inkább azokat az emberi és eljárásjogi anomáliákat testesíti meg, amelyekkel ma Magyarországon egyre könnyebb bármilyen, NER-nek kedves beruházást végigvinni.

Dermedt figyelem

Az elbitangolt ellenzéki szavazók jó részét néhány hónap alatt becsatornázta Magyar Péter és a Tisza Párt. De mire jutnak így az elhagyott pártok?