A szabadpiacpárti politika esélyei Magyarországon

Meghalt, vagy meg sem született?

  • Krekó Péter
  • Gimes Gergely
  • Szitás Katalin
  • 2011. december 29.

Belpol

Gyakran hangoztatott állítás, hogy Magyarországon annak ellenére nincs képviselete a piacpárti politikának, hogy társadalmi igény mutatkozna erre. Írásunkban e kijelentés nyomába eredve térképezzük fel a mai magyar pártok és a közvélemény viszonyát a szabadpiaci elvekhez, és megvizsgáljuk, milyen kilátásai lehetnek a piacbarát politikának.

Az utóbbi két évtizedben Kelet-Európában nem volt ritka a rendszerváltó liberális pártok meggyengülése vagy eltűnése - ami jelentős részben a rendszerváltással kapcsolatos illúziók elvesztésének tudható be. Bulgária és Magyarország kivételével azonban a régióban szinte mindenhol maradtak vagy újonnan alakultak olyan jelentős támogatottságú, a kormányzati döntéseket gyakran meghatározó politikai erők, amelyek a szabadpiaci elvek és a szabadpiaci szereplők érdekeinek képviseletét tartották fontosnak (lásd erről a keretes írásunkat).

A régiós országokban a piacpárti-liberális pártok ádáz ellenségeiként megjelenő "populista" erők is rendszerint sokkal "csúnyábban" beszélnek, mint ahogyan kormányra kerülve cselekszenek a piaci szereplőkkel szemben. A nagytőke és a vállalatok megregulázójának szerepében fellépő Robert Fico például, miközben szavakban bírálta, tettekben - néhány kevésbé jelentős lépéstől eltekintve (például a vizitdíj megszüntetése) - folytatta a Dzurinda-kormány gazdaságpolitikáját. A riasztóan populista, illetve keresztény fundamentalista jobboldali pártokat tömörítő Kaczynski-kormány pedig harsányan tőkeellenes, etatista és privatizációellenes jelszavai ellenére nem vonta vissza a korábbi kormányok kritizált reformjait, sőt maga is privatizációs projektekbe kezdett.

Magyarország helyzete a régióban több szempontból is különleges. Egyrészt eltűntek a parlamentből a gazdasági értelemben liberális pártok. Másrészt jelenleg olyan kormány van hatalmon, mely nemcsak beszél, hanem a piaci logikával és szereplőkkel szembemenő, protekcionista, egyes esetekben a "gazdasági alkotmányossági szabályokat felfüggesztő" retorikáját kíméletlenül valóra is váltja. Végül pedig míg a környező országok mindegyikében találunk magukat liberálisként meghatározó pártokat, addig nálunk a "liberális" szitokszóvá vált az elmúlt években. Ennek a jelentősége messze túlmutat a politikai kommunikáción. Nem csak a címke kopott meg, nem pusztán a képviselői váltak hiteltelenné, hanem a szabadpiaci és jogállami elvekre hivatkozó politika - részben az Orbán vezette jobboldal 2002 óta folytatott hatékony ellenkampányának köszönhetően - társadalmi támogatottsága fogyott el.

Cinkelt liberalizmus

Gyakori állítás, hogy Magyarország politikai palettáján 2010 óta nincs jelen a gazdasági liberalizmus. Akik azonban ezt hangoztatják, elfelejtik, hogy valójában az előző ciklusban sem igazán volt jelen: bár 2002-től létezett harsányan piacpárti retorika a kormányzó erők oldalán, de abba többnyire eleve sikertelenségre ítélt, a piaci logikával általában szöges ellentétben álló intézkedéseket igyekeztek becsomagolni. Az MSZP-SZDSZ-kormányok retorikája például sok szempontból "neoliberálisnak" volt nevezhető, politikájuk azonban semmiképpen sem volt az. A száznapos programok, a rossz szerkezetű 2006-os kiigazítás, a "bársonyos" reformok végső soron mind az aktívakra és a termelő szektorokra raktak nagyobb terhet. Az állami újraelosztás erősödött, a szükséges reformok megbuktak vagy el sem kezdődtek, és ennek eredményeként Magyarországon már a válságot mintegy két évvel megelőzve lefulladt a gazdaság. Az SZDSZ koalíciós partnerként a fenti lépéseket többnyire megszavazta az Országgyűlésben, így joggal mondható, hogy esetükben is inkább csak a programok és szlogenek szintjén létezett a piaci logika képviselete. Az MDF egyértelműen a piacpárti választók megcélzására törekedett, végül azonban nem sikerült életképes politikai pólust formálnia, a kormánypolitikára befolyást gyakorolnia pedig főleg nem. A 2006-ban együttesen még a szavazatok 11 százalékát megszerző SZDSZ és MDF 2010-es összefogásából és megsemmisítő vereségéből pedig minden hazai politikai szereplő azt a következtetést vonta le, hogy a "neoliberális" politika végleg elvesztette vonzerejét, politikai támogatottságot pedig csak annak ellenében lehet szerezni. Jól mutatja ezt, hogy amikor a Demokratikus Koalíció megalakult, az MSZP azzal igyekezett lejáratni Gyurcsány pártját, hogy leliberálisozta és "SZDSZ típusú pártként" jellemezte.

Meglepően hangozhat, de a neoliberalizmus tagadása 2010 óta sokkal inkább igaz az ellenzékre, mint a kormányra. A cselekvés szintjén ugyanis a Fidesz alapvetően piacellenes gazdaságpolitikájába határozottan neoliberális elemek vegyülnek; épp ezért talán a "protekcionista neoliberalizmus" elnevezés illene a legjobban hozzá.

A második Orbán-kormány többek között annak révén igyekszik megkülönböztetni magát elődeitől, hogy a korábbi évek úgymond "piaci dogmákra" alapuló gazdaságpolitikájával szemben az állam szerepének megerősítését és a piaci logika korlátozását ígéri, és hogy ezzel "rendet tesz" az országban, biztonságosabb életkörülményeket, igazságosabb társadalmi újraelosztást teremtve. Az egykulcsos adórendszer bevezetése, a fiskális szigor, a kiadáscsökkentő intézkedések, a segélyek és a jóléti juttatások leépítése azonban a Fidesz által sokat gyalázott "neoliberális" politika jellemzői. A kormány, miközben egyes szektorokban (például autógyártás) megtartja a multik kedvezményeit, más szektorokban (kiskereskedelem, bankszektor, energetika) ellenségesen lép fel a külföldi befektetőkkel szemben, szelektív jogszabályokkal és adókkal szándékosan torzítja a piaci versenyt, és helyzetbe hoz egyes hazai üzleti köröket. Ráadásul állandó módosításokkal tartja bizonytalanságban a befektetőket, és számos területen (legutóbb például a cigarettakereskedelem államosításával) növelni kívánja az állam gazdasági szerepét. Mindezt tévedés lenne szimplán baloldalinak vagy populistának nevezni - a kormány gazdaságpolitikája inkább ellentmondásos és kiszámíthatatlan. Ennek köszönhető, hogy míg a kormány számos, a gazdasági befektetőknek elvben kedvező lépést tett az elmúlt másfél évben, országunk nem vált vonzó befektetési célponttá - sőt.

A parlamenti pártok szembenállását nem a "piacpárti" és "piacellenes" pozíciók határozzák meg - ebből a szempontból az összes politikai erő majdhogynem azonos platformon van. A baloldali ellenzék fő (és egy esetleges kormányváltás esetén könnyen lehet, hogy megkerülhetetlen) ereje, az MSZP gyakorta támadja ugyan a kormány piacgazdaságot korlátozó intézkedéseit, ám ez valójában nem az állami beavatkozás kritikája, hanem csak a Fidesz által vezetett állam beavatkozásának a bírálata. Az MSZP piacpártibbnak látszó magatartása tehát nem világnézeti vagy gazdaságpolitikai alapú, hanem a "tagadás tagadása", mely a kormány-ellenzék felállásba, pontosabban a Fidesz és az MSZP közötti két évtizedes konfliktusba illeszkedik. Ebben pedig már gyakran láthattunk álláspontcseréket a kormány-ellenzék szereposztás megváltozásakor. Minthogy azonban a Fidesz gazdaságpolitikája nem koherens, a legtöbbször az ellentétes álláspontra helyezkedő szocialista párté sem áll össze egésszé.

Ráadásul a pártverseny szerkezete sem engedné, hogy az MSZP a szabadpiac védelmében lépjen fel a kormánnyal szemben. Mind az LMP, mind a Jobbik alapvetően a kormányon "megszorító" politikát folytató szocialisták által hagyott baloldali űrt igyekszik betölteni. Az MSZP ambivalens viszonyát a kormányzati gazdaságpolitikához pontosan mutatják a gazdasági jellegű törvényekről szóló parlamenti döntések is: a szocialisták ugyan bojkottálták a magánnyugdíjpénztárak államosításáról szóló szavazást, de tartózkodtak a nőknek 40 év szolgálati idő után nyugdíjat garantáló törvény vagy a végtörlesztés megszavazásakor.

Némileg összetettebb az LMP helyzete: bár a parlamenti döntései alapján az MSZP-nél határozottabban ellenzi a kormány gazdaságpolitikáját, továbbra is kényszeresen törekszik arra, hogy semmilyen szinten ne legyen beilleszthető a kétpólusú, a Fidesz és az MSZP ellentétére alapuló - egyébként már meghaladott - pártrendszerbe. Az LMP részben ezért, részben tényleges meggyőződésből egyes esetekben nyíltan felvállalja a Fidesz piactorzító és piacellenes intézkedéseinek támogatását, sőt maga is nyújt be ilyeneket: elég csak a kormány által boldogan befogadott "plázastop" ötletére gondolni. Az LMP identitása ráadásul máig bizonytalan: részben osztozik a Jobbik, illetve a Fidesz antikapitalista populizmusában, ami azonban nyilvánvalóan eltérő ideológiából táplálkozik. Míg a két jobboldali pártnál a nacionalizmus a mozgatórugó, addig az LMP politikájában ez sokkal inkább a globalizációkritikus baloldali álláspontból vezethető le.

Pártok és elvárások

A legtöbbet támadott intézkedéseknél - magánnyugdíjpénztárak államosítása, végtörlesztés, válságadók - az ellenzék érvelésében nem jelent meg a piaci szereplőkkel kapcsolatos jogszerű és korrekt eljárás követelése, vagy éppen a szabadpiaci szereplők érdekeinek a védelme. A végtörlesztéssel szemben legtöbbször előkerülő érv például az volt, hogy az csupán a fideszes politikusok megsegítésére szolgál; a bankrendszert ért károkról és azok mindenki számra kockázatot jelentő hatásairól kevés szó esett. Az extraadók esetében a vállalatok érdeksérelme meg sem jelent a politikai vitákban, csak az a szempont, hogy az áruházláncok, a telekommunikációs vállalatok vagy a bankok a fogyasztókra hárítják majd a terheket.

Gyakran hangoztatott álláspont, hogy a populista és piacellenes gazdaságpolitikát követő pártok csupán a választók igényeihez igazodnak: a magyar választók ugyanis baloldaliak, és minden körülmények között az állami szerepvállalás növelését szorgalmazzák. Korábbi kutatásaink alapján (lásd: Molnár Csaba-Krekó Péter: Államfetisiszták-e a magyarok? In: Magyarország politikai évkönyve, 2010) azonban a kép ennél jóval összetettebb - és bizonyos szempontból ijesztőbb is. A magyar társadalom atomizált, teljességgel nélkülözi a társadalmi szolidaritás minden elemét - tagjai így csak látszólag támogatják az egyenlősítő törekvéseket, valójában sokakat az irigység motivál. Elvennék ugyanis a gazdagoktól magasabb jövedelmüket - de a szegényektől is az állami juttatásokat. "A gondoskodó állam csak rólam gondoskodjon" - e sajátos paternalizmus leginkább a bizalmatlanság terméke: a magyar társadalom tagjai azért igényelnék az állam atyáskodó szerepvállalását, mert nem bíznak másokban. A magyar választó legendás "államfetisizmusa" tehát részben csak mítosz. A közgondolkodás bizonyos szempontból nézve kollektivistának, egaliternek és etatistának tűnik - máshonnan nézve viszont individualista, redisztribúció-ellenes és neoliberális.

Mindezt figyelembe véve, a Fidesz protekcionista, a piac és a külföldi befektetők elleni retorikával megtámogatott gazdaságpolitikájának néhány látványos kudarca (leminősítés és IMF-hitel) után fölvethető: változhat-e a hazai politikai szereplők viszonya a piachoz? És ha igen, milyen irányban képződik a választók számára vonzó gazdaságpolitikai alternatíva? Felértékelődik egy "józan", a nemzetközi és a piaci realitásokat szem előtt tartó és azt elfogadó irányvonal, vagy éppen ellenkezőleg: az a - ma a Jobbikhoz köthető - nézet erősödik, miszerint a "kormány végül behódolt a nagytőkének", és a gazdasági szabadságharc bukása után a kiút egy még konfrontatívabb különutas gazdaságpolitika?

Ha a jelenlegi pártkínálatot vesszük alapul, a kijózanodás gyakorlatilag kizárható. A parlamenti pártok többsége balról akarja előzni a kormányt, míg a piacbarát politikai pólust a Demokratikus Koalíció akarja elfoglalni. Így azonban a többi párt fentebb vázolt, a napi politikai logikából következő pozíciója tartóssá válhat, a DK pedig könnyen taszíthatja a többi pártot, mondván, "ahol Gyurcsány van, oda mi nem megyünk". A rendületlenül népszerűtlen Gyurcsány Ferenccel szembeni konfliktus minden politikai erőnek érdeke, és ez egyben a DK nyíltan képviselt piacpárti logikájával való szembenállást is jelenti.

Az IMF-fel és EU-val kötendő új hitelmegállapodás következményei persze drasztikusan át is rendezhetik a gazdaságpolitikai teret, ám a jelenlegi pártrendszert alapul véve ez sem ígér sok jót. Legjobb esetben a gazdaság elkerülheti az összeomlást, a Fidesz önkorrekciót hajthat végre, és "kiegyezhet" a gazdaságpolitikai realitásokkal - mindezt azonban az ellenséggé tett, a globalizált pénzvilág szimbólumává vált IMF gyámkodása alatt. Az IMF-hitel szükségességét egy kivételével az összes parlamenti párt elfogadni látszik - az MSZP a múltja, a DK a piacbarát pozíciója, az LMP a többnyire értelmiségiekből álló tábora miatt nem nagyon tehet másként. Ez viszont a folytatódó megszorítások hallgatólagos elfogadását is jelenti. E bizarr összetételű "gazdasági realista" pólussal szemben egyedül - az IMF-hitelt elutasító, az államadósság visszafizetése ellen kampányoló - szélsőjobb állhat majd. A Jobbik, amely még nem volt kormányon, így a választók számára hitelesen fogalmazhatja meg a poszt-kádári magyar politika teljesíthetetlen, mégis örök ígéretét: megteremthető a tartós és nagy jólét külső kényszerek és áldozatok nélkül.

Liberális és piacpárti erők a régióban

Szlovákiában a Mikulás Dzurinda által vezetett kereszténydemokrata SDKÚ 1998-2006 között jelentős piacpárti reformokat vezetett be; talpon maradását mi sem bizonyítja jobban, mint hogy 2009-ben is miniszterelnököt adott Szlovákiának, míg a közelgő előre hozott választáson a voksok körülbelül 15 százalékának megszerzésére esélyes. A tavalyi választásokon az újonnan alakult hiperliberális, provokatív kapitalizmusával feltűnést keltő SaS 12 százalékos támogatottsággal a második legerősebb kormánypárttá vált, és ha nem is ilyen támogatottsággal, de tagja lesz a következő parlamentnek is. Lengyelországban éppen második kormányzati ciklusát kezdi a reform-, piac- és privatizációpárti Donald Tusk és pártja, a Polgári Platform, miközben az ellenzékben is megjelent egy számottevő liberális, vállalkozásbarát párt, a botrányhős Janusz Palikot mozgalma. (Tusk és a korábbi polgári platformos Palikot pártjai együtt a szavazatok felét gyűjtötték be.) Csehországban a legutóbbi parlamenti választást követően liberális-konzervatív piacpárti kormány alakult három párt részvételével, amelyek ráadásul a rendszerváltás utáni politika három különböző "generációjához" tartoznak: a Top09 2009-ben, a Közügyek 2001-ben, a legnagyobb, a Polgári Demokrata Párt (PDP) pedig a rendszerváltás idején, 1991-ben alakult. Ma is rendkívül népszerű továbbá Václav Klaus köztársasági elnök, a PDP alapítója, akit gazdaságpolitikai elképzelései alapján a "Kelet-Európa Margaret Thatcherje"ként is szokás emlegetni. Romániában a jelenlegi és a korábbi ciklusok vezető kormánypártjai önmeghatározásukban is liberálisak. A jelenleg a koalíciót vezető Demokrata-Liberális Párt vállaltan reformpárti, míg a 2004-ben hatalomra került Nemzeti Liberális Párt Európa egyik legszabadelvűbb adórendszerét honosította meg az országban az előző ciklusban, az állam szerepének visszaszorítását hirdető programja keretében.

 


Figyelmébe ajánljuk

Mit jelent számunkra az új uniós médiatörvény?

  • Polyák Gábor
Március 13-án az Európai Parlament is rábólintott, és így uniós jogszabállyá lett az európai mé­dia­szabadságról szóló törvény. A rendelet végleges szövegét hamarosan ki is hirdetik az európai közlönyben. Mit jelent ez az új szabályozás a magyarországi sajtóviszonyokra, és mit az európaiakra nézve?