Interjú

„Megyünk bele a zsákutcába”

Lannert Judit oktatáskutató a romló PISA-eredmények hátteréről

Belpol

A magyar oktatáspolitika fókuszában a gyerek jólléte helyett egy múltba révedő nemzeti kánon áll, így nem tudjuk felkészíteni a tanulókat a 21. század kihívásaira – állítja Lannert Judit. Az oktatáskutatótól azt is megkérdeztük, hogyan fordulhat elő, hogy az iskolai számítógép-használat Magyarországon nem javít, hanem ront a helyzeten.

Magyar Narancs: A Tárki Társadalmi Riportjában megjelent tanulmányban azt írja, a magyar társadalom „jövősokkos” állapotban van, a fiatalok jövőjét a saját múltjaként képzeli el. Hogyan jelentkezik a jövősokk az oktatásban?

Lannert Judit: A jövősokk Alvin Toffler jövőkutató fogalma: azt jelenti, hogy ha nem tudunk lépést tartani a túl gyorsan változó világgal, az bénítóan hat ránk. A mai magyar oktatásban számos lépés a 70-es éveket vagy a még korábbi időszakot idézi, ilyen a felsőoktatás szűkítése, a tankötelezettségi korhatár leszállítása, a régi típusú szakképzés erőltetése. A múltba réved az oktatáspolitika. „Milyen jó volt, amikor mi jártunk iskolába, ha ugyanazt csináljuk, biztos megint jó lesz” – gondolják.

Képünk illusztráció

Képünk illusztráció

Fotó: Kálmándy Ferenc / MTI

 

Nem gyerekközpontú, nem jövőorientált az oktatás, inkább magunkkal, a jelen vélt igényeivel foglalkozunk. Emögött gyakran intézményi érdekeltségek is meghúzódnak. Azért nyújtunk olyan képzettségeket, amilyeneket, mert ezt tudjuk nyújtani. „Ezt tanultam, megvan az állásom, nem szeretném átképezni magam.”

MN: A pedagógusokra gondol?

LJ: Igen, nem ők alkalmazkodnak a gyerekekhez, hanem elvárják, hogy a gyerekek alkalmazkodjanak hozzájuk. A felsőoktatásban is jelen van ez a mentalitás. A magyar egyetemek részben azért nem tudják feltölteni az erasmusos helyeket, mert a külföldön megszerzett krediteknek csak a 30 százalékát számítják be itthon, míg Németországban vagy Finnországban a 80 százalékát. A Bologna-átálláskor sok, de kevés kreditet adó tantárgyat alakítottunk ki, ezeket nehéz megfeleltetni a fejlettebb országok kevés, de sok kredittel járó nagy tanulmányi egységeinek. Miért kellett a sok kis tárgy? Leginkább azért, hogy minden professzornak maradjon hely. A felnőtt társadalom a saját érdekeit sok esetben a gyerekekéi elé helyezi.

MN: Ezt a gondolkodásmódot a társadalom is osztja, vagy csak az oktatáspolitika és az oktatási rendszer szereplői?

LJ: A felszínen mindenki családbarát, mindenki nagyon szereti a gyerekeket. A társadalom többsége nem igazán érti, hogy az oktatási rendszer nem a gyerek érdekei szerint működik. A korai szakképzés favorizálását megeszik az emberek, a közvélemény-kutatásokban az iskola legfontosabb feladatának rendre azt gondolják, hogy szakmát adjon a gyerek kezébe, holott azt sem tudjuk, öt év múlva milyen szakmákra lesz szükség. Ők is bizonytalanok, ezért a múltba kapaszkodnak. Azt hiszik, jót tesznek a gyerekkel, ha ezt a múltat adják nekik, pedig ezzel éppenséggel elveszik tőle a lehetőséget, hogy alkalmazkodni tudjon a gyorsan változó világ követelményeihez.

MN: Érdekes ellentmondás, hogy 2005 óta egyre többen preferálják a szakmunkásképzést a közvélemény-kutatások szerint, viszont a fiatalok inkább a gimnáziumot választják.

LJ: Ez is egy szakadékra utal a generációk közt. A felnőtt társadalom egészen másképpen képzeli el a fiatalok jövőjét, mint ők maguk. A közvéleményt gyorsan alakítják a globális folyamatok és a politikai közbeszéd. A lakosság amúgy is kicsit konzervatív, múltba révedő, és ezt felerősíti ma a politika.

MN: Tanulmánya nagy részében a romló PISA-eredményeket elemzi. A kormány többnyire azzal védekezik, hogy a romlás még az előző kabinetek oktatáspolitikáját tükrözi, mert a beavatkozások hosszú távon hatnak.

LJ: Ez az egymásra mutogatás éppen azt jelzi, mennyire nem érdeklik a gyerekek a politikusokat. Kit érdekel, hogy kinek a hibája? Azt kellene megnézni, miért romlanak az eredmények, mit kellene tenni a trend megfordításáért. De ezt senki nem vizsgálja. Már egy ideje a problémamegoldó gondolkodás teljes hiánya jellemző az eli­tekre. A PISA-jelentés ezt a diákokról mutatta ki, de az eredmény nem a gyerekekről szól, hanem rólunk.

MN: Azt azért hasznos lenne tudni, hogy milyen időtávon lehet kijavítani a hibákat.

LJ: Persze, de akkor a döntéshozóknak meg kellene ismerniük az adatokat! Én nem látok ilyen gondolkodást a kormányban. A folyamat valóban hosszú távú, a magyar oktatás már a ’80-as években elkezdte a mélyrepülést, csak akkor még nem volt PISA-mérés. Mindenesetre 2012 után 2015-ben tovább romlottak az eredmények, amit már nehéz az előző kormányokra kenni. 2009-ben volt egy kiugró javulás is szöveg­értésből. A másokra mutogatással csak hárítják a problémát, nem akarják megoldani. Megyünk bele a zsákutcába. Mivel nincs oktatáspolitikai válasz, nagyon meglepődnék, ha a 2018-as eredményekben számottevő javulást látnánk.

MN: Minek tudható be a 2009 óta látható romlás?

LJ: 2000 és 2009 között inkább stagnálást lehetett érzékelni, akkor sem voltunk annyira jók, az átlag körül mozogtunk. Ha belemegyünk a részletekbe, látjuk, hogy a magyar diákok hagyományosan jobban teljesítenek a mesékhez vagy irodalmi szövegekhez kapcsolódó feladatokban, mint az információkereső szövegekben. Alsó tagozaton kifejezett figyelem irányul a szövegértés fejlesztésére, ami jellemzően élményszerző szövegeken keresztül valósul meg.

false

 

 

Ötödiktől kezdve viszont ez a fajta fókuszált fejlesztés megszűnik a magyar nyelv és irodalom tantárgyban. A természettudományos szöveg­értés-fejlesztés pedig teljesen hiányzik. A matematika–fizika szakos tanárnak is kellene szöveg­értés-fejlesztéssel foglalkoznia, hogy a gyerekek egyáltalán megértsék a feladatokat, ne csak bemagolják a meghatározásokat. Az álhírek és az áltudományok korában a tudományos információfeldolgozás nélkülözhetetlen készség.

MN: Ez összefügg azzal a megállapításával, hogy a magyar gyerekek sokat tanulnak, de rosszul.

LJ: A magyar gyerekek nagyon rendesek. Minden összehasonlítás azt mutatja, hogy kevesebbet hiányoznak, csendesebbek, fegyelmezettebbek, mint a nemzetközi átlag. És nagyon sok házi feladatot oldanak meg. Bűn a gyerekekkel szemben, hogy 8-10 órában a tananyag előtt kell ülniük, mert az órán nem tanítjuk meg őket rendesen. Szerkezeti bajok is vannak. Nálunk heti három matematikaóra van, a környező országokban heti öt. Miért? Mert mindenféle tárgynak kell a hely, ha egyszer kiképeztük a tanárokat, ne maradjanak munka nélkül. Részben ezért van ellenállás az összevont science tantárggyal szemben. Mindenki csőlátással erőlteti a saját területén a tökéletességet, közben agyonterheljük a gyerekeket, akik nem fogják átlátni az egészet.

MN: Nem irracionális a pedagógusok félelme? Mindenütt azt hallani, hogy pedagógushiány van, nem kellene félteni az állásukat.

LJ: Az átképzéstől félnek, attól, hogy pluszenergiát kell beletenniük a munkába, miközben így is leterheltek. Persze ha lenne támogató mentorrendszer, továbbképzési rendszer, rendes intézményi légkör, akkor szárnyakat kapnának. A motiváció nekik is ugyanolyan fontos, mint a tanulóknak.

MN: A kormány életpályamodellje nem elég motiváló?

LJ: Az életpályamodell lényege az lett volna, hogy húzóerőt vigyen a rendszerbe, perspektívát adjon a tanárnak: ha ezt meg ezt csinálom, ide és ide juthatok el. De nem mindegy, mit követelünk meg. A továbbképzés teljesen kimaradt a rendszerből, valójában az adminisztratív terheket emelték meg, ehhez kapcsolták a fizetésemelést. A portfóliót felmenő rendszerben kellett volna bevezetni, az akkor jó, ha valaki a pálya elejétől kezdve felépítheti. Húsz év tanítás után ez már csak lepapírozás lehet, ami nem javít a pedagógiai munka minőségén.

MN: Volt egy további meglepő mondata, miszerint a nemzetközi példákkal ellentétben nálunk nem a fiatalabb, hanem az idősebb pedagógusok jobbak. Ez miért lehet?

LJ: Az OECD 2008-as nemzetközi tanárkutatásából derült ki, hogy Magyarországon módszertanilag korszerűbben gondolkodnak a 40-es, 50-es pedagógusok, mint a fiatalok. Ez annak köszönhető, hogy a 90-es években volt egy fellendülés, voltak továbbképzések, átképzések. Akik ezeken átestek, tényleg fejlődtek. A 2000-es évek közepétől először a megszorítások, majd a válság miatt szorultak vissza az ilyen programok, a mostani kormány pedig egyáltalán nem foglalkozik ezzel. Infrastruktúrára, értelmetlenül gyors tankönyvfejlesztésre vagy legfeljebb ad hoc jellegű képzésekre költik az uniós pénzeket. Pedig az a fenntartható változás, ami a fejekben történik.

MN: Az új Nemzeti alaptanterv tervezetéről pozitívan nyilatkozott. Hogy kellene ezt jól bevezetni? Az MTA a bevezetés egyéves, 2020 szeptemberére való elhalasztását javasolta.

LJ: Nem teljesen hibátlan ez a NAT-tervezet, de érdemes róla vitatkozni, érdemes lenne továbbfejleszteni. Az előzőhöz képest ég és föld a szemlélete, bátor vállalkozás volt Csépe Valériáék részéről (Csépe Valéria a köznevelés tartalmi megújításáért felelős miniszteri biztos – a szerk.). Valóban ne akarjuk 2019-ben bevezetni, elég lenne 2020-ban, addig beszéljük meg. A szakma részéről lenne fogadókészség, de a szakmai konszenzus kialakítását nem igazán segíti, hogy a politika megint nem a gyereket tenné a középpontba, és egy múltba néző nemzeti kánont hiányol a NAT-ból.

MN: Azt is állítja a tanulmányban, hogy a pedagógusok szisztematikusan alulértékelik a hátrányosabb helyzetű gyerekeket, akiknek ettől elmegy az önbizalmuk, és később tényleg rosszabbul teljesítenek. Ezt hogyan sikerült kimutatni?

LJ: A matematika-kompetencia­teszteket 6., 8. és 10. osztályosok írják, össze tudjuk kötni adott gyerek különböző időpontokban elért eredményeit. Ezt hozzá tudjuk rendelni az év végi matematikaosztályzatához, amit a pedagógus 6.-ban úgy ad, hogy nem ismeri a kompetenciateszt eredményét, mert azt csak májusban írják. Kutatásunkban a teszteredményhez képest alulértékelt, jól értékelt és felülértékelt diákokra osztottuk a mintát, és azt láttuk, hogy az alulértékelt diákok a 8.-os és 10.-es teszteken valóban rosszabbul, a felülértékeltek jobban teljesítettek. Körülbelül a tanulók 6–10 százalékát értékelték alul a pedagógusok, jellemzően azokat a hátrányos helyzetű gyerekeket, akiknek a szülei nem járnak szülői értekezletre.

false

 

Fotó: Sióréti Gábor

 

Az ő kultúrájuk valószínűleg távolabb áll az iskola kultúrájától, a pedagógus ebből arra következtet, hogy a gyerek nem fogja bírni a tempót. Épp ezért nem rosszindulatból, hanem mert sikerélményhez akarja juttatni, kevesebbet fog elvárni a tanulótól. Ezzel ellentétes hatást ér el, a csökkentett elvárás demotiválja a gyereket, kevesebbet fog dolgozni, és elindul a lejtőn. A módszerekben kellene differenciálni, nem az elvárásokban. De a magyar pedagógus egy másik felmérés szerint bármilyen közegbe is kerül, úgy tanít, ahogyan ő maga tanult. Ezt tanulta, ezt tudja, és nem érzi, hogy változtatnia kellene.

MN: Az eltérő elvárásszint adott csoporton belül működik, vagy iskolák között is?

LJ: Nyilván a 6.-os eredmény is torzított, már alsóban elindul az osztályon belüli differenciálódás különböző elvárások szerint. A pedagógus ezzel pályára állítja a gyerekeket. A túlértékeltek elmennek nyolc meg hat évfolyamos gimnáziumba, a jól értékeltek sima gimnáziumba, az alulértékeltek meg a szakképzésbe. Innentől homogénebbek lesznek a tanulócsoportok, a szakképzésben intézményi szinten is csökken az elvárás. Vélhetően ez magyarázza azt az egészen felháborító adatot, hogy a szakiskolában 8. és 10. között romlik a tanulók szövegértési képessége.

MN: Egy hátrányos helyzetű térségben lévő, elcigányosodó általános iskolában iskolaszinten is leszállítják az elvárásokat a tanárok?

LJ: Teljes mértékben. De nagyobb probléma, hogy a pedagógusok az elcigányosodó iskolában sem változtatnak a módszereiken. Az egyik kutatásunkban találkoztunk egy jellemző esettel, ahol egy általános iskola 15–20 éve még jó színvonalú, ének-zene tagozatos iskola volt. Az erőltetett integráció és a településen megjelenő egyházi iskola elszívó hatása miatt mára eltűntek a nem roma tanulók. A tanárok ott állnak kétségbeesetten, de egy pillanatig sem gondolják, hogy valamit máshogy kellene csinálniuk az új közegben. És nincs is igazán hova fordulniuk segítségért.

MN: Ha az erőltetett integrá­ciónak ez a következménye, hogy lehetne jól csinálni az integrációt?

LJ: A rendszerváltáskor nem lett volna szabad engedni a hat és nyolc évfolyamos gimnáziumokat, de ez a vonat már elment. Akkoriban a csökkenő gyereklétszám miatt sokkal több iskola indított ilyen speciális képzési formát, mint azt eredetileg gondolták, mert a plusz évfolyamokkal tudták megelőzni, hogy tanárokat kelljen elbocsátani. Hirtelen széttöredezett lett az iskolarendszer.

MN: Ha megmaradnak a hat és nyolc évfolyamos gimnáziumok, az sem segítene, ha kilenc évfolyamos általános iskolát vezetnénk be?

LJ: Szerintem nem. Ami segítene, az a pedagógusképzés új pályára állítása. Változó közegben jó módszerrel lehet sikereket elérni, akár még szegregált iskolában is. Önmagában attól, hogy bevisszük a számítógépet az iskolába, semmi nem oldódik meg, ahogy attól sem, ha összekeverjük a cigány meg nem cigány gyerekeket. A pedagógus fejében kell rendet tenni, úgy, hogy minden energiájával a gyereket szolgálja. Őt kell képezni és motiválni. Vannak jó módszerek.

A Kreatív Partnerség programban például művészek és tanárok próbálnak kreatív megoldásokat találni közösen tantárgyi és egyéb problémákra. A program szignifikáns javulást eredményezett a hátrányos helyzetű roma tanulók matematikatudásában. Az egyik matematikaórán, ahol az egyenletek megoldásával voltak gondok, a gyerekeket körbe állították, és zsinórokkal mozgás közben szimulálták a megoldást. Egy addig diszkalkuliásnak tartott kislány elkezdett ötös dolgozatokat írni, mert ezzel a másfajta módszerrel egyszer csak leesett nála a tantusz, és megértette a matematikát. Ez a példa is mutatja, hogy mindenkit mindenre meg lehet tanítani, ha megpróbálunk a bőrébe bújni.

MN: Említette a számítógépet. Kimutatták, hogy minél többet használják a gyerekek, annál rosszabbak lesznek az eredményeik. Ez miért lehet?

LJ: Ez nem csak magyar eredmény, és valójában egy fordított U-görbéről beszélhetünk. A nullától egy bizonyos mértékű számítógép-használatig javul az eredmény, túl nagy használatnál visszaesik. Egy vidéki nagyvárosban csináltunk kutatást arról, hogy a számítógép-használat miként hat a matematikaoktatásra, és valóban romlottak az eredmények. Egy pedagógus volt a kivétel ez alól, aki valódi virtuális tanulási közeget alakított ki, hagyta, hogy a gyerekek használják a gépet.
A többi tanár csak szemléltetésre használta az eszközt, ugyanúgy frontálisan tanított, csak egy kicsit bizonytalanabbul. A számítógép a jó tanárt még jobbá teszi, a rossz tanárt még rosszabbá.

Még jó, hogy ülnek.

Még jó, hogy ülnek.

Fotó: MTI

 

MN: A felnőttoktatásban részt vevők száma jelentősen, 18 százalékról 11,4 százalékra csökkent 2002 és 2014 között. Ez hogyan függ össze a közoktatás problémáival?

LJ: Ha valaki az iskolában nem szereti meg a tanulást, miért akarna tanulni az iskola befejezése után? Másrészt nálunk cikinek számít, ha egy felnőtt tanul, azt üzeni, hogy nem elég fontos, nem elég okos. A tanulás iránti vágy veszett ki a magyar társadalomból, és nem kis részben pont az iskola irtotta ki. A PISA-felmérések szerint a belső motiváció hiányzik a gyerekeinkből, nem azért tanulnak, mert izgalmas, hanem azért, mert ezt várják tőlük. Ha sikerülne kialakítani ezt a belső motivációt, felnőttként is tanulnának.

MN: A diplomások aránya is csökken Magyarországon, amivel szinte egyedül vagyunk az EU-ban.

LJ: Ez is a múltba nézést tükrözi, nem látjuk, hogy átalakulóban van a felsőoktatás. Régen a hierarchia csúcsa volt az egyetem, az én időmben a korosztály 10 százaléka jutott be, más tétje volt az egésznek. A tömegesedés világjelenség, ahogy egyre összetettebbé válik a világ, szükséges, hogy a fiatalok többet tanuljanak, a BA-s végzettség szinte a régi érettséginek felel meg az elhelyezkedésnél. Öngyilkosság ezzel szembemenni, Magyarországon a férőhelyek 2012-es megvágása sajnos erősen csökkentette a felsőoktatásba jelentkezők számát. Közben a legjobbjaink külföldre mennek, így a felsőoktatás nagyon nagy bajban van. Tíz év alatt 140 ezer hallgató tűnt el a rendszerből. Persze az egyetemeknek is változniuk kellene, mert ahogy a közoktatás tanárközpontú, úgy a felsőoktatás is professzorközpontú. Az esetek többségében itt is, ott is frontálisan, elavult módszertannal oktatnak. Az élethosszig tartó tanulás Magyarországon nem népszerű, a pedagógusok és a professzorok körében sem igazán. Pedig nekik kellene egyfolytában megújulni.

Névjegy

Lannert Judit oktatáskutató 1990 és 2007 között az Országos Közoktatási Intézet kutatója, majd a kutatási központ igazgatója volt, azóta a T-Tudok Zrt. senior kutatója. A Tanulópénz oktatáspolitikai blog szerzője. Tanulmánya a 2018-as Társadalmi Riportban Nem gyermeknek való vidék – A magyar oktatás és a 21. századi kihívások címmel jelent meg.

Figyelmébe ajánljuk

Münster egén

Több mint húsz év telt el azóta, hogy az HBO bemutatta Tom Hanks és Steven Spielberg háborús sorozatát, az elég szerencsétlen magyar fordításban Az elit alakulatként futó Band of Brotherst.

Aki soha nem járt Tulsában

  • - turcsányi -

Mathew Brady a fotográfia történetének kétségkívül kimagasló alakja, az első fotoriporter, az első PR-szakember, az első bármi.

Elsüllyedt Budapest

„Szép Ernő előbb népszerű költő volt, azután divatos színpadi szerző lett, regényei irodalmi szenzációknak számítottak, azután egy időre szinte teljesen megfeledkeztünk róla” – írta Hegedűs Géza 1976-ban, A magyar irodalom arcképcsarnoka című portrékötetében. 

Búcsú a gonosztól

A német író, Otfried Preuβler (1923–2013) művei közül itthon leginkább a Torzonborzról, a rablóról (eredeti nevén Hotzenplotz) szóló történeteket ismerjük.

Kedvezmény

Az idén 125 éves Közlekedési Múzeumot bombatalálat érte a 2. világháborúban, az épület és a gyűjtemény nagy része elpusztult. Csak 1965-ben nyílt meg újra, majd ötven éven át működött, a hiányosságai ellenére is hatalmas érdeklődés mellett. A Liget-projekt azonban a Közlekedési Múzeumot sem kímélte, 2015-ben bezárták, 2017-ben lebontották.

Isten nevében

Egy gyermek ára: három miatyánk, két üdvözlégy – pimf összeg, mindenkinek megéri, vevőnek, eladónak, az üzlet hivatalos tanújának (ezúttal a Jóisten az, lakcím, anyja neve, három példányban), de legfőként a Fidesznek. Most még pénzbe se kerül: alsónadrágokban fizetik ki a papságot. Választások jönnek, tartják a markukat, lökni kell nekik valamit, hogy misézés közben rendesen korteskedjenek, Isten akarata szerint.

Távolságtartás

A három még logikus és észszerű. Sőt, a három elvárható (a Tisza Párt és az MKKP potenciális szavazói szemszögéből mindenképpen), s aligha sérelmezhető (a rivális pártok híveinek perspektívájából) – ennyi kerületi polgármesterjelölt kell ugyanis a fővárosi listaállításhoz.

Mint parton a hal

  • Földényi F. László

Pontosan húsz évvel ezelőtt egy német napilap többeket megkérdezett, mit várunk mi, magyarok a küszöbön álló EU-csatlakozástól. Én akkor habozás nélkül ezt válaszoltam: Komp-ország hajója végre kiköt – Nyugaton. Vagyis: Európában. A Fidesz épp ellenzékben volt. De már jóval korábban kiadta a velejéig antidemokratikus jelszót: „a haza nem lehet ellenzékben”, s előre tudni lehetett, merre kormányozzák majd a hajót, ha újra hatalomra jutnak.

„Mi nem tartozunk bele a nemzetbe?”

A Nemzeti Összetartozás Hídja egyelőre nem annyira a nemzet összetartozását, sokkal inkább azokat az emberi és eljárásjogi anomáliákat testesíti meg, amelyekkel ma Magyarországon egyre könnyebb bármilyen, NER-nek kedves beruházást végigvinni.

Dermedt figyelem

Az elbitangolt ellenzéki szavazók jó részét néhány hónap alatt becsatornázta Magyar Péter és a Tisza Párt. De mire jutnak így az elhagyott pártok?