Az előzmények ismeretében aligha meglepő, hogy olyan ember kerül az NFM élére, aki közeli viszonyban van a Nyerges Zsolt és Simicska Lajos nevével fémjelzett gazdasági háttércsoporttal. Némethné ugyanis nem csak az MFB vezérigazgató-helyettese, de tavaly nyár óta tagja a Magyar Villamosművek Zrt. (MVM) igazgatóságának is. Az MVM-et az a Baji Csaba vezeti, akinek dokumentáltan közeli kapcsolata van a Simicska-birodalom operatív irányításában főszerepet játszó Nyerges Zsolttal. (Nyerges a Fidesz gazdasági hátországát képező Közgép Zrt., az Advenio Zrt. és az Infocenter Zrt. első embere.) Baji Nyergeshez hasonlóan szolnoki kötődésű, és éveken át vezette a Nyerges tulajdonában lévő E-OS Energiakereskedő Zrt.-t. Nem véletlen, hogy a cég tavaly decemberben épp a Közgép tulajdonába került.
Mint arról karácsonyi lapszámunkban (Egyensúlyi zavarok, Magyar Narancs, 2011./50-51.sz.) megjelent cikkünkben értekeztünk, a Fellegi vezette minisztérium születése óta a Nyerges irányította érdekcsoport befolyása alatt áll. Ennek gyakorlásában kezdettől fogva főszerepet játszik Nyerges közeli ismerőse, a szintén szolnoki születése Hegmanné Nemes Sára, a minisztérium – korábban a PPP szerződésekért felelős, újabban a kiemelt állami szerződéseket és támogatásokat vizsgáló – államtitkára, aki a közbeszerzési törvény kialakításában játszott főszerepet. (A szolnokiak hatékony együttműködését jól példázza, hogy a Közgép Zrt. az elmúlt másfél év alatt legkevesebb 200 milliárd forint értékben nyert el közbeszerzési projekteket egyedül vagy más cégekkel közös konzorcium tagjaként.) Üzleti úton kötődik Nyergeshez a tárca közlekedési ügyekért felelős helyettes államtitkára, Schváb Zoltán, aki korábban a Közgép Zrt. igazgatósági tagjaként volt tevékeny. Nem véletlen továbbá, hogy az index.hu múlt héten még azt gyanította, hogy a Nyergessel jó viszonyt ápoló Molnár Ágnes, az NFM fejlesztéspolitikai koordinációért felelős államtitkára lehet Fellegi utódja.
Kormányzati informátorok arról tájékoztatták a narancs.hu-t, hogy Fellegi és Nyergesék viszonya már az ősz folyamán megromlott. Míg Orbán elsősorban a Magyar Posta Zrt. strukturális átalakításának elmaradása, a MÁV adósságállományának sikertelen konszolidációja, és a MALÉV szintén sikertelen - a korábbi remények szerint kínai befektetőknek történő - értékesítése miatt volt elégedetlen Fellegivel, addig Nyergesék elsősorban az eredménytelen kínai és orosz kapcsolatfelvétel miatt orroltak meg rá. Így elmaradtak a Fellegi által korábban beharangozott nagyberuházások, köztük az összes budapesti pályaudvar rekonstrukciója és a ferihegyi gyorsvasút kiépítése is, melyek megvalósításában vélhetően főszerep jutott volna a Közgép Zrt.-nek is. (A már említett Egyensúlyi zavarok című cikkben olvashatnak a gazdasági háttércsoportok közötti konfliktusokról, Orbán kormányátalakítási lehetőségeiről és Matolcsy György maradásának fő okáról.)