A műemlékvédelem hányattatása

Újból összerakták

  • Hamvay Péter
  • 2014. október 11.

Belpol

Újra egyetlen minisztériumhoz tartozik az örökségvédelem, a tudományos apparátus is egy háttérintézménybe került. Óriási pénz, akár 150–180 milliárd forint érkezhet műemléki fejlesztésekre.

„Szeretném eloszlatni azt a tévhitet, hogy a politikus tévedhetetlen” – nyitotta fel a nemzet szemét L. Simon László, Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter helyettese, amikor egy sajtótájékoztatón azzal szembesítették, hogy az ő kulturális államtitkársága alatt zúzták szét a Kulturális Örökségvédelmi Hivatalt (KÖH), melynek szétszakadt részei most újra összeállnak az általa vezetett tárca alatt, és az ahhoz tartozó, némileg átnevezett Forster Gyula Nemzeti Örökségvédelmi és Vagyongazdálkodási Központban. A Forsterbe visszatér a korábban a Lechner Lajos Tudásközpontba kiszervezett tudományos osztály, illetve a Nemzeti Múzeumban lévő Nemzeti Örökségvédelmi Központ (NÖK). (Lásd keretes írásunkat.) A minisztérium nemcsak a háttérintézményt veszi át, hanem az ágazati irányítást is – például a műemlékké nyilvánítást –, illetve ő felügyeli a műemlékek esetében építési hatóságként működő kormányhivatalokat is. A műemlékügy szétszóratása tehát bizonyos tekintetben véget ért. (A műemlékvédelem előző „átszervezéséről” lásd: Porod is neki szolgál, Magyar Narancs, 2012. szeptember 20.)

 

Változik a világ

Mindez nem az egykori KÖH feltámasztása. Az ugyanis a kulturális tárca irányítása alatt működő önálló, erős önérvényesítő intézmény volt. Ez is lett a veszte. A Forster nemrég kinevezett igazgatója, Sághi Attila szerint két hibát követett el a hivatal: egyrészt hatalmas vízfejjé vált, másrészt a tudomány elefántcsonttornyába zárkózott, és nem reagált rugalmasan az épület használóinak igényeire. Tény, hogy műemlékek esetében a hivatal lett az első és másodfokú építésügyi hatóság, előkészítette a műemléki védelmet, döntött a védett műtárgyakról, gyűjteményekről, kiadta az ásatási engedélyeket, vezette a régészeti lelőhelyek és a műemlék épületek közhiteles nyilvántartását és a védett műtárgyak listáját. Így, bár a koncentráció egyfelől logikus volt, a hivatal döntései átláthatatlanná és felülbírálhatatlanná váltak – ami a politikusokat, az állami és magánberuházókat felettébb bosszantotta. A KÖH kiváló szakemberei leginkább tudományos objektumnak tekintették a műemlékeket, igyekeztek mindent megőrizni, óvatosak voltak a hozzáépítéssel, rekonstrukcióval – az viszont nem igaz, hogy elzárkóztak volna.

A KÖH 2012-es viharos megszüntetésének egyik közvetlen kiváltó okai a kecskeméti Mercedes gyár területének előzetes régészeti feltárása körüli anomáliák voltak. Ez volt az utolsó csepp a pohárban: a beruházók már régen „túl erősnek” tartották a régészlobbit, s a megelőző feltárásokat végző archeológusokat okolták – néha joggal – az építkezések csúszásáért. Bár kezdetben L. Simon a régészek megmentőjének tüntette fel magát, később maga is asszisztált a feltárásokat idő- és anyagi korlátok közé szorító rendelkezéshez. L. Simon, bár nyíltan nem mondta ki, elítélte a KÖH szétdarabolását, de a történtekért inkább a szakmát hibáztatta, sőt, a korrupció vádját is megfogalmazta a hivatallal szemben. A hivatalos magyarázat mindenesetre az építési engedélyezés felgyorsítása és egységesítése volt.

Pedig a KÖH az első Orbán-kormány gyermeke, 2001-ben az Országos Műemlékvédelmi Hivatal, valamint a régészettel és a műtárgyakkal foglalkozó Kulturális Örökség Igazgatóságának összevonásával jött létre. Cselovszki Zoltán lett az elnök (2001–2002, majd 2012–2014), az új hivatal főtanácsadója pedig Habony Árpád; a miniszterelnök jelenlegi legfőbb bizalmasát épp Cselovszki mutatta be a fideszes elitnek.

Az akkori ellenzék – a számos jogkörüket elvesztő múzeumoktól támogatva – hevesen bírálta a létrejött „vízfejet”, aztán kormányra kerülve tovább hizlalta: a Cselovszkit váltó Varga Kálmánnak (2002–2007) a kulturális tárca műemlékes főosztályát is sikerült a KÖH-be olvasztani. Ugyanakkor a szocialisták sem repestek a túl erős műemlékvédelemtől, a régi pesti zsidónegyed bontása miatt ellenük feszült Vargától végül megszabadultak. Utódjától, Mezős Tamástól (2007–2010) több rugalmasságot vártak. Mezős szerint már akkor felmerült a kancelláriában a hivatal megszüntetése; ő a második Orbán-kormány idején a gyengülő kulturális tárcától a Fejlesztési Minisztériumhoz mentette volna át a hivatalt. A választások után Mezőst lecserélték.

 

Csiszolják az új rendszert

Utóda, a megbízható jobboldaliként számon tartott Tamási Judit (2010–2012) még kevesebb támogatást kapott pártjától, így két év alatt elfogyott alóla a hivatal. Az egységes közigazgatás nevében 2011. január 1-jével elvették és a kormányhivatalokba terelték a KÖH építési hatósági feladatokat végző regionális irodáit. Ezután a fővárosi és megyei kormányhivatalok Kulturális Örökségvédelmi Irodái (összesen kilenc) látták el a műemlékek elsőfokú építési hatósági és szakhatósági feladatait. Azonnal megkezdődött a KÖH-ös gárda lecserélése, és a hatósági feladatok mellett a korábbihoz képest is jóval kevesebb energia maradt a műemlék-felügyeletre, egyéb proaktív műemlékes munkára. A másodfokú építési hatóság akkor még a KÖH-ben maradt.

2012. július 1. után – mint később kiderült, csak átmenetileg ­– tovább gyengült a műemlékvé­delem érdekérvényesítése azzal, hogy három, műemlékekben jócskán bővelkedő város (Eger, Győr és Tata) polgármesterének javaslatára a települési önkormányzatok jegyzőihez kerültek az általános építési hatósági jogkörök.
A kulturális örökségvédelmi irodák azután csak szakhatóságként vettek részt az eljárásban. (Tamási Judit e döntéssel indokolta lemondását.) Félő volt, hogy az önkormányzatok visszaélnek azzal, hogy szabad kezet kapnak műemlékeik felett. Erre végül nem maradt idejük, mert a szabályozás fél évet élt. A kétszeri hatáskörváltozás viszont hatalmas káoszt okozott a területen.

A káoszt növelte, hogy 2012. szeptember 20-án egyik pillanatról a másikra megszűnt a KÖH, aminek élén akkor éppen az ala­pító elnök, Cselovszki Zoltán állt. Munkatársait, feladatait a kor­mány­hivatalokba, a Belügy­mi­nisz­té­riumba és két új intézménybe dobták szét. A műemlékügy ágazati irányítása a belügyhöz került, itt döntöttek a műemlékké nyilvánításról vagy a műemléki listáról való törlésről.

A tudományos munkatársak egy kis kitérő után a 2013 áprilisával létrejött, a BM háttérintézményeként működő Lechner Lajos Tudásközpontba kerültek át. Az ő feladatuk volt a hatósági döntések szakmai támogatása. Ugyanakkor a munkához szükséges anyagok egy része, így a KÖH 1872-ben alapított, 326 ezer felvételt őrző fotótára, tervtára, az intézményes magyar műemlékvédelem 1872–1992 között keletkezett iratanyaga és az örökségvédelmi szakkönyvtár a KÖH formális utódszervezetében, a Forster Gyula Nemzeti Örökséggazdálkodási és Szolgáltatási Központban maradt. Állítólag Cselovszki ezeket is csak a Habonyhoz fűződő barátságának köszönhetően tudta megmenteni – de lehet, L. Simonnak sikerült elérni ezt azért, hogy megszüntetés helyett átszervezésként lehessen kommunikálni az ügyet. Hogy még bonyolultabb legyen a helyzet, a Forster az Emberi Erőforrások Minisztériumánál maradt. Hogy ne legyen teljesen üres az új intézmény (melynek élén akkor Cselovszki állt), hozzácsapták a Műemlékek Nemzeti Gondnokságát is, amely több tucat kiemelt műemléket, elsősorban kastélyokat újít fel és üzemeltet, zömében uniós pályázatoknak köszönhetően.

A KÖH feladatainak átvételére nem volt kész a közigazgatás. Az elsőfokú hatóság műemlékek esetében az ingatlan fekvése szerinti kormányhivatal lett, így a korábbi 9 helyett 20 elsőfokú iroda jött létre – átmenetileg, hiszen e feladatot a járásoknak szánták, csakhogy azok még nem jöttek létre 2012 őszére, a KÖH eldózerolása viszont valamiért nem várhatott tovább. A másodfokot országos hatáskörrel a Budapest Fővárosi Kormányhivatal vette át, amely emellett rövid időre műemlékes csúcsszervvé vált: ott kezelték a műemlék- és régészeti nyilvántartást, és ott voltak a tudományos feladatok is addig, amíg utóbbiak a Lechnerbe, előzőek a belügybe nem kerültek át.

 

Végleges, egyelőre

2013 januárjától, a járások létrejötte után ismét átalakították a rendszert. Az elsőfokú építési engedélyek ügyében a kijelölt járási hivatalokban működő Építési és Örökségvédelmi Hatóság lett az illetékes. (Budapesten a budai műemlékes ügyek az I. kerületi, a pestiek az V. kerületi járási hivatalhoz tartoznak.) Így tehát immár 21 elsőfokú iroda van országszerte, holott a műemlékek korántsem egyenlően oszlanak meg országosan; ezért is voltak korábban regionális irodák e feladatra. Másodfokon a 19 megyei, illetve a budapesti kormányhivatal az illetékes. Bár a kormányhivatalok a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztériumhoz (KIM) tartoztak 2013-ban, az építési, így műemlékes ügyekben a Belügyminiszté­rium látta el a szakmai kontrollt. Az új kormány felállásával ez ismét megváltozott, immár a Miniszterelnökségben talált egymásra a kormányhivatalok, az épí­tés- és a műemlékügy irányítása. A fel­­hiz­lalt Forster központtal a tudományos apparátus és szakemberál­lomány is a tárca háttérintézményébe került, ahogyan a jelentős műemlékkontingens kezelése is. Utóbbit L. Simon a nemzeti vagyonkezelőtől átvett újabbakkal akarja bővíteni; egyelőre nem tudni, miket nézett ki. Lázár János, amikor az uniós fejlesztéseket magához vonta, logikus lépesként nyúlta le az építésügyet is a BM-ből. Hogy ez hozta-e magával a műemlékeket a Miniszterelnökséghez, vagy személyesen L. Simon László intézte el, nem tudni.

 

Nagy Forster

A Forster központ megerősítését annak vezetője, Cselovszki Zol­tán is ambicionálta, ebből szakmai körökben nem is csinált titkot. Ahogyan azt is felismerte, hogy a gyenge érdekérvényesítő, a kulturális ügyeket is felügyelő tárcától szabadulni volna jó. Ám törekvéseit nem koronázta siker, sőt a Forster inkább gyengült, amikor L. Simon bábáskodása mellett a fertődi Esterházy-kastélyt leválasztották róla (lásd: Visszarendezik, Magyar Narancs, 2014. március 13.).

A Nagy Forster koncepcióját végül L. Simon valósította meg, de kérdés, miért nem maradhatott annak élén Cselovszki. A hivatalos indoklás szerint azért kellett mennie Rogán Antal belvárosi polgármester egykori főépítészének, mert csúsztak a projektek. Hogy ez összefüggésben lehet-e a cég és az egész műemlékügy fentebb vázolt többszöri átszervezésével, arról L. Simon a Sághit bemutató sajtótájékoztatón keresetlen eleganciával csak annyit mondott: nem akarásnak nyögés a vége. Konkrét esetet nem említett, csak utalt a Népszabadságnak az ozorai kastély átadásának csúszásáról írott cikkére, még ha abból nem derül is ki, hogy a csúszásért a projektet átvevő új vezetés lett volna felelős. Bár Cselovszki nem akarta kommentálni az ügyet, aki ismeri a műemléki helyreállítások menetét, tudja, hogy közben gyakran felmerül az áttervezés és a pótlólagos források bevonásának szükségessége. Úgy tudjuk, a Forster ilyen irányú kérései az elmúlt időszakban süket fülekre találtak, hogy aztán a dégi és a dobai kastély kertrekonstrukciójára addig hiába igényelt 77 milliós pluszforrásról az új vezető kinevezése után hirtelenjében dönteni tudjon a kormány.

Cselovszki gyengülését Rogán gyengülésével hozzák összefüggésbe, ezt azonban árnyalja, hogy Habony Árpáddal megmaradt a személyes barátsága. A következő uniós ciklusban Sághi közlése szerint az eddigi 8,5 milliárd helyett 25 milliárd forint fejlesztési forrást szeretne a Forster központ megszerezni, ám úgy tudjuk, ennél is több, összesen 150–180 milliárd forint jut műemléki fejlesztésre. Túl nagy pénzről van tehát szó ahhoz, hogy L. Simon ne a saját emberét ültesse a lebonyolító cégbe. Cselovszki pedig szerzett rossz pontokat: a nyár folyamán állítólag azt kérték tőle, hogy indítsa el néhány ingatlan műemléki listáról való törlését, ám ezt ő elutasította.

A régészet piacosítása

A Nemzeti Örökségvédelmi Központ (NÖK) eredete is a KÖH-ig megy vissza. Ennek szatellitintézménye volt a 2007-ig fennállt Állami Műemlék-helyreállítási és Restaurálási Központ (ÁMRK), amely a kiemelt műemlékek kutatását, régészeti feltárását, tervezését és res­taurálását végezte – a közbeszerzések rendszere azonban végül erodálta a céget. Ennek bázisán építették fel a szocialisták a megyei múzeumok rovására ásatási monopóliumot kapott Kulturális Örökségvédelmi Szakszolgálatot (KÖSZ). Hillernek az épp csúcsra járatott ­autópálya-építések miatt a gazdasági tárca nyomására központosítania kellett a beruházásokat lassító megelőző ásatásokat. A KÖSZ-t persze hevesen bírálta az ellenzék.

Aztán az ásatási monopóliumot megvonó törvényjavaslatot épp L. Simon adta be a második Orbán-kormány megalakulásának első napjaiban. A KÖSZ-t mégsem szüntették meg, maradékát Nemzeti Örökségvédelmi Központ néven a Nemzeti Múzeum alá tolták be. Ők készítik el a régészeti feltárások előtti dokumentációt, ami a beruházó számára világossá teszi, milyen idő- és költségvonzata lesz az építkezések előtti feltárásoknak. Ám a NÖK-ben ez csak hetven embernek ad munkát, a többi száz terepi ásatást végez. Akkor vethetők be, ha több megyére terjed ki a munka, vagy az illetékes megye nem tudja elvégezni az előzetes ásatásokat. L. Simon mindenesetre kijelentette: jelenlegi formájában biztosan nem veszik át a NÖK-öt, de erről még egyeztet a kulturális államtitkárral, és szeptember végén kerül a kormány elé a koncepció. Sághi Attila azt mondta lapunknak, hogy csak a dokumentációkon dolgozó szakemberek maradnak, az ásatási munkákat végzők nem. Kérdés tehát, mi lesz ezzel a száz emberrel? Feladatukat nyilván piaci cégek fogják elvégezni, ami nincs ellenére L. Simonnak.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.