Mit lehessen tudni

  • Kornis Mihály
  • 2017. december 6.

Civilekről írók

Kornis Mihály írása.

A civil szót először alighanem egy katona szájából hallottam, és azokra alkalmazta, ha jól értettem, akik épp nem katonák. De még náluk is civilebbek azok, így tartja a katona, akik biztos, hogy soha az életben nem is lesznek kényszerrel hadra fogható emberek, és ő, a katona, a maga részéről nem is tudja és nem is akarja megmondani, hogy nyereségnek vagy sürgősen bepótolandó veszteségnek tekintse-e a civil muki szabadon grasszálását… Kiképző őrmester szemszögéből – s ki nem az, akinek csupán a katonák felett van feltétlen hatalma – a civilek hasznavehetetlen „disznók”.

Ennek a világnak a „civil” szó iránti gyűlöletéről javaslom megtekinteni Stanley Kubrick Full Metal Jacket című, a nyolcvanas években készült filmjét. DVD-n elérhető ma is, még itt is, Magyarországon, bár a nagyon civil világnézetű Kubrick amíg élt, nem engedélyezte magyarországi forgalmazását egyetlen filmjének sem.

Azóta a halál besorozta őt a maga kaszás világába, és Kubricknak a maga dolgába nincs beleszólása. Nincs civil szava. Úgy, hogy megnézheted az Acéllövedék címen forgalmazott Full Metal Jacket – nem biztos, hogy utána fel tudsz állni a székből, de azt tudni fogod, hogy ki és miért öli meg a civileket, és persze a nem civileket is, akár katona, akár nem, ahogy az már lenni szokott –, akivé „civilből” a katonaság vagy bármiféle erőszakszervezet teheti azt, aki már nem mondhatja el magáról, hogy civil.

Viszont kitüntethetik parancsteljesítésért. Ha még él.

A második világ, ahol a civil szót hallottam, a színház volt. Tömörítem ennek élményét; volt egy dezertőr színházi ember, aki utána írt egy szótárat Színházi dolgok címmel, és abban egyebek mellett ilyesfélét lehet olvasni a „civil”-ről: „A civil nem is érti, hogy ha más civilnek mondja, mi abban a sértés. Aki civil, az civil.”

Ez a maci a málnásban, mondja a katonatípusú nemtudoménmicsoda elégedetten: aki civil, az civil. Aki civil, az akkor is megpróbálja, ha nem lép be civil szervezetbe, mert ő civil. Aki civil, annak nem az újságban írják meg, hogy mi a véleménye, hanem – nincs is véleménye, hanem élete van, dolga, tette. Értelmes dolgokért vállal felelősséget, pardon, amiket ő értelmesnek érez, akkor is, ha ő melózik és nem neki melóznak, akkor is, ha nem áll földi hatalom mögötte, hogy megvédje, vagyis egyáltalán nincs mögötte hátsó szándék.

Hanem előtte hever egy kikerülhetetlen ember, aki csak a számára kikerülhetetlen, és még a számára se volt az tegnap, talán holnap se lesz kikerülhetetlen, de ma, itt és most, az ő számára akkor is kikerülhetetlen, ha mások szerint eztán neki is ugyanolyan szar lesz, mint annak, aki most fekszik előtte és kikerülhetetlen. Nem akarja kikerülni. Kedve szottyan megkérdezni tőle, nem attól, aki leütötte, hogy mi történt. De az is civil, aki fölemeli a szemetet a földről, a saját kezével, és nem tudja meg senki, ezek a névtelenek és láthatatlanok mind civilek, akik nem a tévéstúdiókban szerepelnek mint civilek, röf-röf, selypítve, akik civilek, senki nem ismeri őket, de nem is ismerheti őket, mert nem kiismerhetők. A civilek – civilek: azt teszik, ami nemcsak nekik jó, hanem azoknak is jó, akiknek már csak egy kis jó kéne, az kéne, ha volna, de nem kapható boltban, és nincs és nincs. A civil szerveződés ugyanis mint én, él, két lába van, és nem árulható, csak elárulható. Civil. Egy afféle Ladiklaki Kandúr,* írta T.S. Eliot. („Mert azt teszi, / Ami jó neki / S ez esetben mit lehessen tenni?!”)

false

* Tellér Gyula fordítása

_________

Az írókat viszonylag nagy figyelem övezi, kíváncsiak a véleményükre, megnyilvánulásaik gyakran komoly visszhangra találnak a médiában – miközben a civil szervezetek képviselői és az általuk elvégzett munka majdhogynem láthatatlan. Ezért jött létre a Civilekről írók oldal, ahol magyar írók, költők teszik közzé személyes élményeiket, történeteiket, gondolataikat a civil társadalommal, a civilség fogalmával kapcsolatban. A Civilekről írók projekt eredetileg a Facebookon indult, egészen pontosan itt.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.