Várhegyi Éva: Ekotrip (Piac és promóció)

  • 2004. március 25.

Egotrip

Tizenöt évvel ezelőtt a rendszerváltó pártok sok mindenben nem értettek egyet, de abban igen, hogy az államvezérelt gazdaságot piacgazdasággal kell felváltani. Erre az ideára már az utolsó állampárti kormány is vevő volt: a Németh-kabinet gőzerővel rombolta le a piaci erőket deformáló áreltérítéseket, az áru- és munkaerőpiacot gúzsba kötő szabályozórengeteget. Vagyis liberalizált és deregulált. A gazdasági rendszerváltáshoz a néptől is felhatalmazást nyert Antall-kormány még tovább ment: a pénzügyi fegyelmet kikényszerítő törvényekkel pénzalapra helyezte a gazdaságot, a magántulajdon meghonosításával pedig fő szabállyá tette, hogy gazdálkodni saját kontóra és felelősségre lehet. Az állam csak kivételes esetekben állja a cechet.

Tizenöt évvel ezelőtt a rendszerváltó pártok sok mindenben nem értettek egyet, de abban igen, hogy az államvezérelt gazdaságot piacgazdasággal kell felváltani. Erre az ideára már az utolsó állampárti kormány is vevő volt: a Németh-kabinet gőzerővel rombolta le a piaci erőket deformáló áreltérítéseket, az áru- és munkaerőpiacot gúzsba kötő szabályozórengeteget. Vagyis liberalizált és deregulált. A gazdasági rendszerváltáshoz a néptől is felhatalmazást nyert Antall-kormány még tovább ment: a pénzügyi fegyelmet kikényszerítő törvényekkel pénzalapra helyezte a gazdaságot, a magántulajdon meghonosításával pedig fő szabállyá tette, hogy gazdálkodni saját kontóra és felelősségre lehet. Az állam csak kivételes esetekben állja a cechet.

Azóta mindig ezek a kivételek okozzák a legnagyobb gondot. Amúgy már egész olajozottan működik a gazdaság: a cégek akkor és annyit termelnek, amikor és amennyire a piac igényt tart, annyiért adják árujukat, amennyiért veszik, egyébként meg úgy élnek (vagy halnak) belőle, ahogy tudnak. A piacgazdaság megszabadított minket az össznépi pazarlástól, a látszatmunka okozta valóságos verítéktől és a hiánygazdaság egyéb kellemetlenségeitől. Ma már minden kapható, amire egyáltalán kereslet van, és a korrupció táptalaja, az állami elosztás hatóköre is visszaszorult. De, mint a termelők és kormányok rendre ismétlődő összecsapásaiból látjuk, még mindig nem eléggé. Egyik nap gázár-, tej- és műtejbalhéktól hangos a sajtó, a másikon a gyógyszerárvitáktól. A csaták olyan terepeken folynak, ahol a termelő és a vevő közé belép a mindenható állam, vagyis ahol nem a piaci kereslet és kínálat viszonya szabja meg az árakat.

Lehetnek persze olyan társadalmi érdekek, amelyek indokolhatják az állami beavatkozást. Biztosan nem tartozik ezek közé a Reggeli ital nevű akármi kiűzése a boltokból (elképzelni sem tudom, miféle sötét alku köttetett a kereskedők és a kormány között), de például ide tartozhat a tej- és hústermelők támogatása, még ha vitatható is, hogy a szűkös állami büdzséből éppen őket kell segélyezni. (Igaz, nem mindenki rendelkezik útelzáráshoz alkalmas járgányokkal, az éhséglázadás pedig, mint a szomszédban láttuk, vízágyúval is leverhető.)

Támogathatja a kormány a gáz- és a gyógyszerfogyasztókat is, ha felhatalmazást kap rá a parlamenttől. A piaci árakba azonban csak módjával avatkozhat be. A rendszerváltáskor született ártörvény ugyanis piacgazdasági alapokra helyezte az ármegállapítás rendjét. Ezzel indít: "Az árak legfőbb szabályozója a piac és a gazdasági verseny. Az árakra vonatkozó közvetlen kormányzati beavatkozás csak ott indokolt, ahol a tisztességtelen piaci magatartás tilalmáról szóló törvényben foglaltak nem elégségesek a káros versenykorlátozás és a gazdasági erőfölénnyel való visszaélés megakadályozására."

A piacgazdasági idea szellemében fogant törvény meglehetősen szűkkeblűen bánik a hatósági áras termékekkel: például nem tartozik közéjük sem a tej, sem a hús, sem a gyógyszer (még a gáz se, bár annak ármegállapítását külön törvény szabályozza). Merthogy a tej, a hús és a gyógyszer termelése rendes piaci viszonyok között folyik, senki sincs monopolhelyzetben. A mostani gyógyszerárvita során megtudhattuk, hogy csupán idehaza száznál több gyógyszergyártócég van, és akkor hol vannak még a külföldi versenytársak. Nehéz lenne tehát gazdasági erőfölényről beszélni.

Torzulások mégis jócskán akadnak a gyógyszerpiacon. Itt van a szemérmesen promóciónak nevezett tevékenység, amelyre Kökény miniszter szerint árbevételük 20 százalékát költik a gyógyszergyárak, s amelynek lefaragásával (a miniszter szerint) kigazdálkodhatnák a 15 százalékos árcsökkentést. Mintha ez a "promóció" pusztán gazdálkodási kérdés lenne, és nem súlyos (a sokat emlegetett hálapénznél súlyosabb) korrupció! A promóciós összegek jórészt az orvosok megvesztegetését szolgálják: a szemérmesen orvoslátogatónak nevezett gyógyszerügynök - a (hihető) legendák szerint - utaztatással, ajándékokkal, a recept után járó jutalékkal "győzi meg" az orvost arról, hogy a gyártó által javasolt gyógyszert alkalmazza. Ennél is súlyosabb eset, amikor a gyógyszergyári promóció az állami ártámogatásokat odaítélő egészségpénztári tisztviselőre irányul. A gyógyszergyár ugyanis azzal bővítheti legjobban piacát, ha az ár minél nagyobb részét a közpénzből finanszírozott gyógyszerkassza állja a vevő (a beteg) helyett.

A beteg nem a gyártó kínálatából és a forgalmazó árlistája alapján választja ki a kívánt terméket (ahogy, mondjuk, a joghurtvásárlásnál teszi), hanem azt veszi meg, amit az orvosa felír. Az orvos nem feltétlenül azt írja fel, amit szakmai meggyőződése sugall, hanem amit a gyártó megfelelő promócióval kifizetődővé tesz neki, illetve amit az OEP nyílt támogatással megfizethetővé tesz a beteg számára. Hol van itt a piac? Egyáltalán ki a vevő és ki az eladó, akiknek alkujában az ár kialakulhat?

Nyilván ezt kérdezte az árbe-fagyasztást kiagyaló miniszter is, amikor kínjában az ártörvény különleges esetekre beiktatott 19. §-ához nyúlt. Ez ugyanis hat hónapos időtartamra felhatalmazást ad a kormánynak arra, hogy a nem hatósági árak körében is beavatkozzon az árakba, ha azt adózási, pénzügyi vagy egyéb szabályozók változása indokolja. Kérdéses azonban, hogy az ötszázalékos áfaemelés és az állami gyógyszerkassza kiürülése kellően indokolja-e a gyártókra kiszabott 15 százalékos árcsökkentést. És még inkább kérdéses, hogy ilyen módszerrel fel lehet-e lépni a promóciónak becézett korrupció ellen.

Ha gyógyszergyártó lennék, én is piacgazdaságért kiáltanék. Ha viszont az állam képviselője lennék, orvosért kiáltanék: gyógyítsa meg végre az egészségügy nem hatékony és velejéig romlott rendszerét, amely sem a beteg, sem az orvos, sem az adófizető érdekét nem szolgálja. Az kevés vigasz, hogy mostantól már a gyógyszergyártókét sem fogja szolgálni. Pláne, ha mellékhatásként még a gyógyszerhiány is újraéled.

(Lásd még 16-17. oldal)

Figyelmébe ajánljuk

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.

„Könnyű reakciósnak lenni”

  • Harci Andor

Új lemezzel jelentkezik a magyar elektronikus zene egyik legjelentősebb zászlóvivője, az Anima Sound Sys­tem. Az alapító-frontember-mindenessel beszélgettünk.