Bélák a falakon belül

  • Kálmán C. György magánember
  • 2013. február 23.

Első változat

Klinghammer István útmutatásai szerint a problémákat nem szabad kivinni az egyetem falai közül; de az utcáról sem szabad bevinni a demonstrációt az egyetemre.

Elképzelem, hogyan is történne, ha mindenki alkalmazkodna a még ki nem nevezett államtitkár vízióihoz.

Sz. Béla egyetemi docens villamossal ment haza – bérletre már régóta nem telt, egy viseltes jegy lapult a zsebében, minden megállónál felkapta a fejét, lát-e ellenőrkülsejű felszállókat. Gondterhelt volt; a rektor éppen ma jelezte, hogy legtehetségesebb tanársegédjét, aki rengeteg kiváló órát tartott és nagy segítségére volt a tanszéki adminisztrációban, nyáron elbocsátják, létszám-gazdálkodási okokból. A dékán leiratban jelezte, hogy a nagyelőadót ezentúl csak szerdán 10 és 12 között van módjukban befűteni, energiagazdálkodás-racionalizálási megfontolásokból, és este még a könyvtárból telefonáltak, hogy idén nincs módjukban könyvbeszerzési megrendeléseket fogadni. – Mi volt az egyetemen? – kérdezte otthon a felesége, de Sz. Béla válasz helyett csak hümmögött, elnézett a levegőbe. „Nem, nem viszem ki a problémákat az egyetem falai közül – gondolta –, még csak az hiányzik, hogy bármi kiszivárogjon, és az egyetem falai közé sem viszem be, ez nem kulturális vagy sporttevékenység, elvégre.” Gyorsan aláírta a kis Béla ellenőrzőjét, megint intőt kapott, és gondosan odabiggyesztette: „magánember”. Épp elszundikált volna a tévé előtt a fotelban, amikor megcsörrent a telefon – régi haverja kereste, most valami újságíró, de rövid úton lerázta: – Dehogy adok interjút – morogta ingerülten –, még csak az hiányzik, aztán véletlenül odaírod, hogy docens, és elástam magam. Én nem megyek az utcára, a médiában meg se szólalok, az egyetemen semmiről nem beszélek (ami nem oktatás, tudomány, kulturális vagy sporttevékenység), kivinni pedig semmit nem viszek sehova. (Hagyjál, Rozi, most nem a kukáról beszélek.) És csak szakcikkeket írok alá. Amúgy jól vagytok?

Eközben a város másik részében egy romkocsma mélyén három bölcsész merengett. – A francba – gondolta az egyik –, a húgom nem fog tudni a jogra menni, kénytelen lesz a Nemzeti Hivatalnokképző Felsőfokú Tanintézménybe jelentkezni, na mindegy. – Az én öcsém meg közgazdász akart lenni, de most úgy döntött, fociedző lesz, nem értem – töprengett magában a másik. Türelmetlenül kezdett elmélkedni a harmadik (őt is Bélának hívták, milyen érdekes): – Ti is hallottátok, hogy jövőre már nem tanít a Béla? (Ez egy harmadik.) Nyugdíjba küldik, az óráit szétosztják, az egész tanszék átáll iparitanuló-továbbképzésre. – Hang nem hallatszott, a jól nevelt fiatalok nem vitték problémáikat az egyetem falain kívülre.

Viszont üstöllést demokratikusan megválasztották az őket egyedül legitim módon képviselő Hallgatói Önkormányzatot, aki felvette a legszebb ruháját, nyakkendőt is öltött, és harmadnap bejelentkezett a dékánhoz, egyenest az egyetem falai közé, ahová azonban – ügyesen kitalálta ezt – nem az utcáról, hanem a folyosó végén levő vécében töltött keserves éjszaka után magáról az egyetemről érkezett. Előadta a diákok mindenféle aggodalmát, sérelmét, hiányérzetét, hogy gondolja meg a dékán úr, tudna-e az egyetem falain belül valamiféle megoldást találni. Jó ember volt a dékán, meg is gondolta – nem egyszer, de háromszor –, mielőtt válaszolt volna (közben szórakozottan megbízásokat írt alá [nem magánemberként] az intézmény tudományos nimbuszának polírozására), majd széttárta a kezét: – Fiatalember, ezek a problémák nem az egyetemen belül keletkeztek, ne hozzuk be őket. És nyomatékkal kérem, ne is vigye ki őket. Ez az egyetem életében komoly gondot okoz, és nem visz el a megoldáshoz. De azt megígérhetem, hogy ha az államtitkár betéved a falak közé, szóba hozom neki, hogy aztán ő mit visz ki belőle, az az ő dolga.

Az államtitkár pedig ült a szobájában, és látta mindezt, és mosolygott, és roppant elégedett volt.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.