Kudarc

  • Kálmán C. György
  • 2013. június 3.

Első változat

Nem tudom, ez így elhangzott-e, vagy csak blikkfangos újságírói összefoglaló: „A rendszerváltás kudarc, gazdasági és társadalmi újratervezésre van szükség – ebben értettek egyet az Ökopolisz Alapítvány vasárnapi budapesti konferenciájának »sztárfellépői«”, mármint Sólyom László, Róna Péter és Ángyán József.

Mindenesetre szomorú.

Ez a szöveg nagyjából a kilencvenes évek eleje óta – tehát épp a rendszerváltás idejétől – ismert, más és más formában: a még lezáratlan rendszerváltás szlogenjétől a félresiklott rendszerváltásig, vagy akár addig, hogy nem is volt rendszerváltás. Szó nincs arról, hogy ennek valaha is jogi, közgazdasági, történelmi, bármi más relevanciája lett volna, mint politikai. Az ilyen szólamok több (olykor egyszerre is több, máskor egymásra következően változó) célt szolgáltak: megjelenítettek valamiféle elégedetlenséget, hiányérzetet, és indokolták a politika lépéseit. Elégedetlenség persze mindig is volt (és lesz); ilyenkor kényelmes valami nagypolitikai végső okra hivatkozni, ami már történelem, tehát nem lehet könnyen helyrehozni. Érdekes módon ez a szlogen a leggyakrabban a konzervatív jobboldalról hangzott fel annak idején (MDF – ha még valaki emlékszik rá), akkor is, amikor éppen uralmon volt; úgy panaszkodtak a vezető jobboldali (népi, konzervatív, liberalizmusellenes stb.) értelmiségiek és politikusok a rendszerváltás hibái (vagy elsikkasztása, félrevitele stb.) miatt, mintha ez az átok ülné meg a mindenkori kormányzás amúgy remek irányát.

Márpedig ha valami ilyen súlyos mulasztás történt, akkor helyre kell hozni, ahogy lehet, és akkor mindenféle radikális, merész átalakító lépés indokoltságot nyer. Tudomisén – újra átnézzük a privatizációkat, újraosztjuk a minisztériumi pozíciókat a portásig, takarítónőig, szakmányban törvényeket módosítunk (azért az ügynöklistákat nem tesszük nyilvánossá… mert nem, na). Nagyjából bármilyen átalakítás indokolható azzal, hogy baj volt a rendszerváltással. És ennél több, alaposabb, szakszerűbb magyarázat akkor nem is kell.

Ezért szomorú, hogy az Ökopolisz konferenciája megint csak ide jutott. Sem Sólyomnak, sem Ángyánnak nem érdeke (és hát kínos is volna), hogy az elmúlt három év esztelen rombolását bírálja elsősorban – sokkal egyszerűbb a majdnem negyed százados rendszerváltást hibáztatni, minden további magyarázat nélkül. Így aztán ez a szöveg – még ha nem is egészen ugyanabban a funkcióban, még ha tartalmát (ha van) némileg változtatva is – pontosan ugyanaz a politikai lózung, mint húsz éve volt. Gondolkodni, elemezni nem kell, kétségbe ki merné vonni a „sztárfellépők” judíciumát, megvan a régi-új jelszó: a rendszerváltás kudarc volt.

Ennyi telik?

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)