A döntés, amit nem szabad meghozni

Felcsuti Péter

Az utóbbi hetekben megszaporodtak az államcsőddel foglalkozó írások és megszólalások. Mindenki tudja, hogy valami nagyon rossz dologról van szó, ám arról kevés szó esik, hogy konkrétan mi történik államcsőd idején, illetve azt követően.

Az alábbiakban ezért megpróbálom számba venni, milyen következményekkel – előnyökkel, hátrányokkal – járhat, ha egy ország egyoldalúan, tehát a hitelezőkkel nem egyeztetett módon felfüggeszti államadósságának törlesztését.

1. Lehetséges előnyök

Az államcsőd lehetőséget ad arra, hogy az illető ország – a külső hitelezőkkel előbb-utóbb megállapodva – megszabaduljon külső devizaadóssága egy részétől. Másrészt a szükségképpen bekövetkező infláció révén az állam a hazai devizában denominált adóssága egy részétől is megszabadulhat.

Előnynek tekinthető az is, hogy a kormány jelentős mértékben megszabadul attól a kontrolltól (IMF, stb.) amit a külső hitelezők írnak elő számára önkéntes adósság megújítás ellenében.

Ezek nem elhanyagolható előnyök. Ám ingyenebéd természetesen nincs.

2. Mekkora árat kell ezért fizetni?

Nem kicsit. A hitelezőkkel történő megállapodás létrehozásáig viszonylag hosszú idő telik el. Ez idő alatt – mindennemű kapaszkodó hiányában - a piac katasztrófa-forgatókönyveket áraz be, amely az ország pénznemének aránytalanul nagyméretű leértékelődésében, a belföldi infláció és kamatok megugrásában nyilvánul meg.

Ennek következtében a gazdasági tevékenység is visszaesik, növekszik a munkanélküliség, csökken a fogyasztás.

A kormány adóbevételei csökkennek, így az állam szokásos kötelezettségeinek (nyugdíjak, közalkalmazotti fizetések, közigazgatás, rendészet, honvédelem) egyre kevésbé, vagy csak az infláció felpörgetése útján tud eleget tenni.

A bizalom általános csökkenésének jeleként a lakosság készpénzt halmoz fel, ami veszélyezteti a bankrendszer működőképességét.

Megáll a külföldi tőke beáramlása, ami tovább gyengíti a gazdasági tevékenységet.

A válság és az infláció leértékeli a belföldi eszközöket (részvények, ingatlanok, föld) és elsősorban a középosztály vagyonát.

Szükség lehet a tőkemozgások korlátozására, ami az adott deviza konvertibilitásának korlátozását, vagy megszüntetését jelenti. Ennek mértékétől függően fekete árfolyam, illetve feketepiac jön létre.

A kormány igénybe veheti a jegybank és a lakosság erőforrásait a helyzet menedzselésére: előbbit a devizatartalékok felélése illetve pénzteremtés révén, utóbbit pedig úgy, hogy kisajátítja a lakossági betéteket és egyéb megtakarításokat.

Növekszik a társadalmi elégedetlenség.

Mindez ördögi körré alakulva évtizedekre visszavetheti az illető ország fejlődését, a lakosság életszínvonalát és életminőségét.

3. Tapasztalatok

Azt hinné az ember, hogy az országok csak végszükség esetén – minden más lehetőség kimerítése után – kényszerülnek ilyen lépésre. Nos, nem egészen.

Carmen M. Reinhart és Kenneth S. Rogoff nagysikerű könyvükben (This time is different, eight centuries of financial folly) bevezetik a debt intolerance kifejezést, amelyet az ’adósságszolgálat elutasításaként’ fordíthatunk és amely szerintük, a gyenge intézményi struktúrákkal és problémás politikai rendszerrel rendelkező országok esetében figyelhető meg. Ezek az országok politikai megfontolásokból megtagadhatják az adósságszolgálatot (vállalják az államcsődöt) még olyan viszonylag szerény adósságszintek mellett is, amelyek fejlett országok esetében teljes mértékben menedzselhetőek.

4. És Magyarország?

Kár lenne tagadni, hogy a fenti jelenség (debt intolerance), mintha Magyarországon is kialakulófélben lenne. Mintha a kormány számára az Európai Unióhóz történt csatlakozáskor részben elvesztett szuverenitás visszanyerése olyan erős prioritás lenne, hogy ezért még az IMF/EU tárgyalások sikerét is kockára tenné, amely pedig az ország külső adósságának refinanszírozásához, tehát az államcsőd elkerüléséhez elengedhetetlenül  szükséges.

Szeretném remélni, hogy nem erről van szó. Ilyen döntést józan ésszel, konvencionális politikai-gazdasági ráció alapján nem lehet meghozni.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.