Film

Bosszúból jeles

Christopher Nolan: Batman: kezdődik! (film)

Film

Az ember nem mindennap kényszerül búcsút mondani megélhetését biztosító kedvenc frázisainak, úgy látszik azonban, hogy ezúttal eleget kell tennünk szomorú kötelességünknek. Olybá tűnik ugyanis, hogy vége a boldog időknek, amikor fölényes magabiztossággal, rendezőre és népviseletre való tekintet nélkül lődözhettünk az égbolton feltünedező képregényszármazékokra. Szó se róla, könnyű prédára vadásztunk, amikor célba vettük a közkedvelt képregényhősök filmes reinkarnációit, mentségünkre szolgáljon azonban, hogy egy-két kivételtől eltekintve a műfaj jeles művelői mindig nagyon igyekeztek felnőni a rájuk mért becsületsértésekhez.

Christopher Nolan nem egy diplomatikus alkat, Batmanjével olyan ellentmondást nem tűrően iktatja ki a képregényfilmekre eddig alkalmazott jelzők nagy részét, mintha azt mondaná: ami eddig volt, nem számít. Sokan állítottak már hasonlókat, emberünk azonban komolyan gondolja. Ahelyett, hogy Tim Burton klasszikusnak mondott, pimaszul abszurd Batmanjének babérjaira törne, vagy a rajongók által gerjesztett kultusz farvizén próbálna érvényesülni, Nolan a filmkészítők régi trükkjével él: nem képregényben, hanem filmben gondolkodik. Erődemonstrációval egybekötött divatbemutató helyett az emberközpontú drámára koncentrál. Merőben szokatlan lépés, amit az tesz még kockázatosabbá, hogy épp az efféle, papíron igencsak fellengzősnek ható szándéknyilatkozatok szokták a rajongókat a kétségbeesés mélyére taszítani. 'k ugyanis, érthető módon, a saját ikonjukat akarják, abban a pózban és olyan dózisban, ahogy azt a képregényektől megszokták.

És ezzel el is érkeztünk a hét kérdéséhez: mit lehet kezdeni egy háztetők felett repdeső, denevérnek öltözött ámokfutóval, ha feltett szándékunk, hogy megőrizzük komolyságunkat? Batman nélkül mégiscsak egyszerűbb lenne minden: a pusztulásra kárhoztatott metropolisról szóló mese akár maradhatna is a régiben, és Nolan is hozhatná noirszagú bűntörténeteinek (Memento, Álmatlanság) hatásos paneljeit. Na, de mi legyen a denevérrel?

A könnyű megoldásokkal dacoló rendezőfenomén denevérügyben sem tűnik tanácstalannak. Nolant nem érdeklik a zsinóron rángatott szuperhősök és a lovagias küllemű szalmabábuk, az ő Batmanjét nem valami légből kapott felhajtó-erő, hanem mint minden tisztességes film noir-hőst, a bosszú hajtja. Persze Nolan sem lehet meg a Batman-mítosz fantasztikuma és az akciófilmek dinamikája nélkül, története azonban annál ijesztőbb, minél inkább a félelemkeltés eszközeit tudatosan használó és kihasználó bosszúállóról és nem a varázsszóra legyőzhetetlenné váló mesebeli lovagról akar szólni. A szülei meggyilkolásának traumáját cipelő fiú fekete meséjének legfőbb vonzereje nem a kötelező zsánerelemek példás felvonultatásában, hanem a háztetőkön közlekedő figura szokatlan földhözragadtságában rejlik. Ennek az alaknak több a rokon vonása Frankenstein szörnyetegével, mint a happy endre programozott hőstípusokkal. Nolan jóvoltából félelmetes családbarát hős született: egy ön- és közveszélyes teremtmény, aki remélhetőleg a folytatásokban sem fog időseket kísérgetni a zebrákon.

Az InterCom bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.